اجتماعی

مهارت‌های نوجوان| چرا محتوای برخی درس‌ها را فراموش می‌کنیم؟

مهارت‌های نوجوان| چرا محتوای برخی درس‌ها را فراموش می‌کنیم؟

فراموشی به عدم توانایی ما در یادآوری اطلاعات از حافظه دراز مدت رخ می‌دهد. بسیاری از مطالبی را که ما فکر می‌کنیم فراموش کرده‌ایم، هرگز وارد حافظه دراز مدت خود نکرده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، فراموشی به عدم توانایی ما در یادآوری اطلاعات از حافظه دراز مدت رخ می‌دهد. بسیاری از مطالبی را که ما فکر می‌کنیم فراموش کرده‌ایم، هرگز وارد حافظه دراز مدت خود نکرده‌ایم(به درستی نیاموخته‌ایم). این اطلاعات پیش از ورود به حافظه درازمدت از حافظه کوتاه مدت خارج شده‌اند. اما فراموشی دلایل گوناگونی دارند که عبارتند از:

* تداخل یادگیری‌های بعدی در یادگیری‌های قبلی

یعنی اگر ما پس از یادگیری یک مطلب، مطلب دیگری را یاد بگیریم، در یادآوری مطلب اول با دشواری رو‌به‌رو خواهیم شد. مخصوصاً اگر مطالب در یادگیری به یکدیگر شبیه باشند.

بسیاری از دانش‌آموزان حتی بعضی از آنهایی که هوش بالایی دارند، خیال می‌کنند که به اصطلاح باید بنشینند و یک کتاب را فصل به فصل از اول تا آخر بخوانند و چندین بار تکرار کنند. آنها سعی می‌کنند همه اجزای مطالب را به طور همزمان و در یک زمان معین یاد بگیرند. باید بگوییم بر اساس تحقیقات انجام شده این روش اگر چه اثرات کوتاه مدتی را برای دانش‌آموز دارد ولی هرگز منجر به یادگیری مؤثر نمی‌شود.

اگر یک دانش‌آموز، یک پاراگراف را بخواند و به دنبال آن، پاراگراف دیگری را بخواند و بخواهد آنها را به ترتیب حفط کند، بدیهی است پدیده تداخل مانع از یادگیری او خواهد شد.

بنابراین باید روش دیگری را برای درس خواندن انتخاب کرد. برای اجتناب از تداخل یادگیری‌ها نباید مطالب را از ابتدا پاراگراف به پاراگراف یا صفحه به صفحه خواند بلکه باید به این فکر افتاد که در آن فصل راجع به چه مطلبی صحبت می‌شود. سپس خلاصه فصل را مطالعه کرده و به مروز عناوین اصلی فصل پرداخته و مطالب فصل را می‌خوانیم. آنگاه با بهره‌گیری از روش خلاصه‌نویسی، از فصل خلاصه تهیه می‌کنیم و خلاصه تهیه شده را با خلاصه خود فصل مقایسه می‌کنیم. در این فرایند چون هدفمان فهم معنا و یادگیری مفهومی است نه یادگیری مبتنی بر حافظه، لذا از وقوع تداخل جلوگیری می‌شود.

* عدم یادداشت برداری

اگر بخواهیم مطلبی خوب در حافظه ما جای بگیرد، لزومی ندارد که آن را مرتبا تکرار کنیم بلکه بهتر است که آن را روی یک قطعه کاغذ(فلش‌کارت) یادداشت نموده و صرفا به مرور آن مطالب یادداشت برداری‌ شده بپردازیم.

دانش‌آموزی که می‌داند چگونه باید یاد بگیرد، هرگز به تکرار بیش از حد متوسل نمی‌شود بلکه از طریق یادداشت برداشتن و به خود پس دادن، یاد می‌گیرد.

* پراکندگی محتوای حافظه

یکی دیگر از دلایل فراموشی و تداخل در یادگیری، پراکندگی محتوای موضوع در حافظه است. لذا چنانچه ما اطلاعات مختلف مربوط به یک موضوع را سازمان دهیم و طبق یک روال منطقی آن را مرتب و منظم کنیم از مشکل تداخل و فراموشی جلوگیری خواهیم کرد. در نتیجه یادگیری و یادآوری مطالب بهتر صورت می‌گیرد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا