ایرانجهان

مناظره| کواکبیان: نصف مجلس فعلی بعد از انتخابات تغییر می‌کند/ باهنر: در مجالس گذشته دو سوم‌شان تغییر کرده است

مناظره| کواکبیان: نصف مجلس فعلی بعد از انتخابات تغییر می‌کند/ باهنر: در مجالس گذشته دو سوم‌شان تغییر کرده است

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، میزبان مناظره مصطفی کواکبیان و محمدرضا باهنر از نمایندگان ادوار مجلس درباره مشارکت در انتخابات پیش رو بود که در این مناظره طرفین درباره عوامل افزایش و کاهش مشارکت به گفت و گو پرداختند.

فضای انتخاباتی امسال به جهت قانون جدید انتخابات با شرایط جدیدی مواجه شده است. قانون جدید انتخابات زمان بیشتری را برای ثبت نام ها و بررسی صلاحیت ها در نظر گرفته اما به جهت ثبت نام غیرحضوری نامزدها هنوز اطلاع دقیقی از کم و کیف آرایش های سیاسی وجود ندارد. این در حالی است که مشارکت به عنوان یکی از مهمترین محورهای هر انتخاباتی مورد تاکید رهبرانقلاب نیز بوده است. مناظره محمدرضا باهنر و مصطفی کواکبیان از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت برگزار شد تا ابعاد این مشارکت برای مخاطبان شفاف تر بشود. این مناظره بصورت زنده از فارس تی وی پخش شد و متن مکتوب آن در زیر قابل مشاهده است:

خبرنگار: امروز در اولین برنامه مناظره میزبان آقایان محمدرضا باهنر و مصطفی کواکبیان با موضوع راهبردها و مولفه‌های مشارکت در انتخابات هستیم و قرار است نظر هر دو کارشناس برنامه را جویا شویم. همان گونه که مستحضر هستید انتخابات امسال جزو انتخابات‌هایی است که رهبر انقلاب از ابتدای سال جاری نسبت به موضوع مشارکت در آن تاکید بسیاری داشتند و نگاه‌های تقریباً متفاوتی از جناح‌های مختلف نسبت به آن مطرح است. آقای کواکبیان اگر موافق باشید بحث را با آقای باهنر آغاز کنیم. آقای باهنر نظر شما در خصوص اقدامات موثر برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟

باهنر: در ابتدا حادثه تروریستی کرمان که در مسیر مزار حاج قاسم سلیمانی رخ داده را تسلیت عرض می‌کنم. این فاجعه در چهارمین سالگرد شهادت سردار دلها که در آن مردم بسیاری از سراسر ایران و جهان حاضر شده بودند توسط تروریست‌ها انجام شد. این حرکت تروریستی ریشه در سفاک بودن رژیم صهیونیستی و پشتیبان آن حکام آمریکا دارد. واقعیت قضیه نشان می‌دهد چون آن‌ها قادر به رویارویی میدانی با رزمندگان حماس دست و پنجه نیستند به سراغ افراد بی‌دفاع می‌روند، یعنی همان افرادی که می‌گویند رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید، سفاک و خونخوار است و این رژیم را قبول ندارند.

امیدواریم به حق این خون‌های مطهرِ به ناحق ریخته شده، رژیم صهیونیستی، این جرثومه فساد، در قرن ۲۲ میلادی از جهان پاک شود و ما دیگر رژیمی سفاک و آپارتایدی همچون رژیم صهیونیستی را در دنیا شاهد نباشیم.

مسئله مشارکت در این دوره از انتخابات مسئله مهمی است و خود بنده هم در مصاحبه‌ها و جلسات مختلف نسبت به این موضوع دعوت کرده‌ام و سخن گفته‌ام. حتی برخی از دوستان هم‌خط و هم موضع ما بر این سخنان شفاف من نقد دارند. من بیان کردم این بار از دیدگاه من علی رغم اینکه من یک جریان سیاسی را همراهی و دنبال می‌کنم، اما این مرتبه مسئله مشارکت برای من از نحوه انتخاب مردم مهم‌تر است و باید تلاش کنیم مسئله مشارکت به صورت جدی تبلیغ شده و بر روی آن کار شود.

ما در راستای تحقق این مهم، تعدادی کارهای مقدماتی را از ابتدای امسال که مقام معظم رهبری مسئله مشارکت را کلید زدند، انجام دادیم. ما در جامعه اسلامی مهندسین جلسات ماهانه‌ای داریم و به طور معمول از مدیران میانی و مسئولان برای حضور در آن دعوت می‌کنیم. در این جلسات هم از مسئولان حکومتی مانند آقای وحیدی وزیر کشور دعوت کردیم و در آنجا مفصل بحث کردیم که شما برای بالا بردن مشارکت مردم چه راهکارهایی دارید و چه اقداماتی انجام داده‌اید!؟

با صدا و سیما یک بحث جدی انجام داده‌ایم که این نهاد نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش مشارکت دارد.

خبرنگار: آیا این پیشنهادی را به آقای جبلی رئیس صدا و سیما انتقال گفته‌اید؟

باهنر: خیر. این نکته را به سیستم صدا و سیما اعلام کرده‌ایم چون به آقای جبلی دسترسی مستقیم نداشتیم.

خبرنگار: درخصوص دعوت از فعالان حزبی چگونه عمل کردید؟

باهنر: در این جلسات، از فعالان سیاسی مانند آقایان حداد عادل، سروری و سایر دوستان دعوت کردی تا مباحث خود را در این جلسات مطرح کردند. حتی فراتر از این از تعداد بسیاری از دوستان منتسب به اصلاح طلب نیز دعوت و خواهش کردم تا در انتخابات پیش‌رو ثبت نام کنند. البته نمی‌خواهم در این مقطع به نام آن‌ها اشاره کنم ولی شخصاً با بسیاری از سران آن‌ها گفت‌وگو کردم تا در انتخابات ثبت نام کنند، برخی از آن‌ها این درخواست را اجابت کردند و برخی دیگر نیز اعتنایی نداشتند.

اعتقاد دارم برای افزایش مشارکت در انتخابات همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند رقابت باید به شکل جدی باشد، خود رقابت یک مقوله جدی است. البته رقابت به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد و موارد دیگری در این حوزه تاثیرگذار هستند. به طور مثال، در انتخابات‌های گذشته برخی مواقع رقابت بسیار سنگین بوده است ولی مشارکت کم و یا در نقطه مقابل آن مشارکت بسیار بوده ولی رقابت کم.

این‌ها عوامل متنوع و متعددی است که روی مشارکت تاثیرگذار هستند اما فکر می‌کنم هنوز دیر نشده و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی و خبرگزاری‌ها با یک پایش میدانی در خصوص عوامل مانع و تقویت‌کننده مشارکت می‌توانند آن‌ها را احصاء کنند تا تلاش کنیم به هر میزان ممکن عوامل مانع مشارکت را کاهش داده و عوامل تقویت کننده آن را گسترش دهیم.

خبرنگار: آقای کواکبیان نظر شما در این خصوص چیست؟

کواکبیان: من هم این حادثه بسیار تلخ کرمان را تسلیت عرض می‌کنم که در چهارمین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی چنین اتفاقی در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد. من به آقای باهنر که از اهالی کرمان هستند و همه ملت سرافراز ایران که داغدار شدند، تسلیت می‌گویم.

نهایتاً آماری که از شهدای این حادثه اعلام شد، ۸۴ نفر بود. البته در ابتدا آمارهای متفاوتی نسبت به این عدد اعلام شد که شاید طبیعی باشد. تاکید دارم که باید نسبت به این موارد توجه داشت غیر از اینکه رهبری هم فرمودند؛ ما انتقام این خون‌ها را خواهیم گرفت و مسببین بدانند که به راحتی نمی‌توانند از آن فرار کنند.

می‌خواهم تاکید کنم مسئولان امنیتی باید نسبت به چنین موضوعاتی بیشتر مراقبت کنند و اگر خدای ناکرده سهل انگاری در خصوص امنیت این مراسم صورت گرفته با آن برخورد کنند. چرا که چهارمین مراسم سالگرد شهید سلیمانی بود و مشخص است که باید حفاظت بیشتری از این مراسم صورت می‌گرفت. امیدواریم که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و پس از معرفی عوامل و مسببین این جنایت، دست‌های جنایتکار که از خارج از کشور پشتیبانی می‌شوند، مشخص خواهد شد و از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود.

خبرنگار: آقای کواکبیان نظر شما در خصوص اقدامات موثر برای افزایش مشارکت در انتخابات چیست؟

کواکبیان: اعتقاد دارم که سلسله فعالیت‌هایی تاکنون انجام شده که متاسفانه مانع مهمی برای افزایش مشارکت بوده است که اگر بتوان آن‌ها را بررسی کرد و راه حلی برای آن پیدا شود. فعالیت‌هایی نیز وجود دارد که نباید در دو ماه پیش رو اتفاق بیفتد که موجب کاهش مشارکت خواهد شد و باید از آن جلوگیری شود.

ما در جلسه اخیر احزاب و فعالان سیاسی خدمت رئیس جمهور همه مطالب خود را بیان کردیم که من تعدادی از آن‌ها را یادداشت و در اینجا بیان می‌کنم. یک نکته این است که بزرگترین ضربه به مشارکت انتخابات توسط قانون مصوب مجلس یازدهم وارد شد و فرصت را از احزاب گرفت. این قانون یک قانون بسیار عجله‌ای بود و یک دفعه اعلام کردند که باید در یک تاریخ مشخص پیش‌ثبت‌نام انجام شود و هر کسی پیش‌ثبت‌نام انجام نداد امکان ثبت نام نخواهد داشت.

در جلسه احزاب با آقای رئیس جمهور مطرح کردیم که اگر امکان این وجود داشته باشد یک طرح دو یا سه فوریتی توسط مجلس تصویب شود تا هر فردی که پیش‌ثبت‌نام را انجام نداده هم بتواند در انتخابات ثبت نام کند. این اتفاق خوب است تا موجب ایجاد شور و نشاط شود و افرادی که به افزایش مشارکت تمایل دارند این مهم از طریق اقدام مذکور محقق شود.

در بحث مشارکت یکی از موانعی که باید بسیار درباره آن تفکر کرد تنگناهای معیشتی و اقتصادی مردم است. اگر دولت بتواند در مدت باقیمانده تا انتخابات کاری انجام دهد که موجب امیدواری مردم در حوزه اقتصادی و معیشتی شود، می‌تواند در افزایش مشارکت موثر باشد. البته یک بحث دیگر این است که عملکرد مجلس یازدهم مطابق با نظرسنجی‌ها بسیار ضربه زده است‌. اگر در مردم این امید ایجاد شود که قرار است مجلس تحول‌گرا ایجاد شود میتواند موثر باشد.

برای افزایش مشارکت راه‌های فوری نیز وجود دارد، مخصوصا اگر وزارت کشور بخواهد میتواند برخی از این کارها را انجام دهد. ما در خانه احزاب یک همایشی را برای روزهای آینده پیش بینی کرده‌ایم که در آن همه احزاب حضور داشته باشند و دیدگاه‌های خود را بیان کنند تا بدانیم در این فرصت باقی‌مانده چه فعالیتی می‌توانیم انجام بدهیم. من تا روزهای آینده هنوز امیدوار هستم. ما یک فهرست ۱۰۰ نفره را آماده کرده بودیم که تقریباً ۷۰ نفر از آن‌ها در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند.

خبرنگار: چه کسانی عضو این فهرست هستند؟

کواکبیان: مجموعه افراد اصلاح طلب از نمایندگان ادوار و دوستان مجلس دهم، ولی حدود ۷۰ نفر از آن‌ها در همان هیئت‌های اجرایی متاسفانه رد صلاحیت شدند. هنگامی که ما با دوستان وزارت کشور این موضوع را مطرح کردیم به ما گفتند که ما به قانون عمل کرده‌ایم و نمی‌توان کاری انجام داد. ما تا روزهای آینده صبر می‌کنیم تا ببینیم آیا واقعا تغییری در نگاه‌ها وجود دارد یا خیر. چرا که رهبر انقلاب در دیدار مردم کرمان و خوزستان تاکید داشتند که انتخابات باید پرشور باشد و توصیه‌هایی را برای آن بیان کردند. نمی‌دانم که برخی از دوستان می‌خواهند به این توصیه‌ها عمل کنند یا نه.

یکی از دوستان در جلسه فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور با صراحت گفت که رهبری این گونه فرمودند ولی ما باید دنبال نتایج مطلوب باشیم. یعنی نمی‌خواهند بیانات رهبری را گوش دهند. اگر بیانات رهبر انقلاب جدی گرفته شود، تغییر و تحولی ایجاد شود به نظرم راهی است برای افزایش مشارکت.

خبرنگار: شما به فهرست ۱۰۰ نفره اشاره کردید در صورتی که آقای مرعشی گفتند این لیست ۱۸۰ نفره است. علت این تفاوت تعداد چیست؟

کواکبیان: شاید برخی دوستان را هم ایشان داشتند. ما آنچه می‌گوییم فعالان سیاسی شناخته شده اصلاح‌طلب در سراسر کشور هستند. شاید برخی افراد هم ناشناس هستند و ما آن‌ها را نمی‌شناسیم. تعداد اصلاح طلبان شناخته شده همان ۱۰۰ نفر بودند که حدود ۳۰ نفر از آن‌ها در مراحل اولیه تایید شده بودند.

خبرنگار: آقای باهنر نظر شما درباره تایید یا رد صلاحیت‌ها چیست؟ آیا این موضوع به افزایش مشارکت کمک می‌کند؟

باهنر: من در رابطه با مسئله صلاحیت‌ها مفصل صحبت کرده ام؛ اکنون نیز دو سه نکته برای شما بیان می‌کنم. حضور و ثبت نام ۴۸ هزار نفر در مرحله پیش ثبت‌نام و بیش از ۲۴ هزار نفر در مرحله ثبت نام قطعی انتخابات یک رکورد است.

نکته‌ای که آقای کواکبیان در خصوص موضوع اصلاح قانون انتخابات گفتند که ما را در تنگنا قرار داد، ما هم آن را قبول داریم. بنده هم به دوستان و رقبای خودمان ظرف ۱۰ روز تماس گرفتم که فرصت پیش ثبت‌نام را از دست ندهید و بعداً اگر قصد کناره‌گیری داشتید، این فرصت وجود خواهد داشت. اما این واقعیت، سراغ خود ما هم آمد.

ما حضور تعدادی از افراد در مجلس را مفید می‌دانستیم ولی باید قانع می‌شدند تا در پیش ثبت نام حضور پیدا کنند، واقعا فرصت پیدا نکردیم تا برخی از آن‌ها را برای این کار قانع کنیم. اما در هر صورت اکنون باید با توجه به عوامل محیطی موجود بحث کنیم که با وضع موجود چه می‌توان کرد و چه فعالیت‌هایی باید انجام داد. طرح کارهای غیر ممکن و مطالباتی مانند اینکه برخی دوستان می‌گفتند؛ قانون انتخابات را بصورت دو فوریتی اصلاح کنیم و فرصت ثبت نام را مجدداً به برخی بدهیم، این موضوع کار را سخت و مشکلات را بیشتر می‌کند.

آقای کواکبیان هم گفتند تقریباً مهم‌ترین دغدغه مردم مسائل معیشتی است. یکی از مراکز معتبر نظرسنجی در نظرسنجی‌های میدانی خود در رابطه با مسئله رد یا تایید صلاحیت‌ها و مسائل اقتصادی هم سوال کرده بود؛ و شاهد آن بودیم که فاصله مسائل اقتصادی با تایید یا رد صلاحیت‌ها بسیار سنگین بود. به نحوی که پاسخ دهنده‌ها مسئله تایید یا رد صلاحیت‌ها را یک عامل بسیار موثر در جریان انتخابات نمی‌دانستند. البته من به عنوان یک فعال سیاسی آن را موثر می‌دانم اما نه به عنوان تنها عامل موثر.

ظرف ۲۰ سال گذشته مواردی داریم که رقابت بسیار سنگین بود ولی مشارکت پایین بود و بالعکس رقابت کمرنگ بود اما مشارکت بسیار بود.

در رابطه با مسائل اقتصادی واقعیت این است که طی دو ماه آینده کار نمی‌توان چندان کار مهمی انجام داد. برخی عوامل وجود دارد که مقداری موانع مشارکت را افزایش می‌دهند. به طور مثال؛ برخی از کارهای زیربنایی که دولت آقای رئیسی انجام می‌دهد کارهای بسیار خوبی است؛ مانند مبارزه با کالاهای قاچاق در آخرین نقطه توزیع و … ما همواره تاکید داشتیم که باید با قاچاق برخورد شود که موجب خروج ارز از کشور خارج و ایجاد عدم تعادل و ناترازی می‌شود. همه صحیح است و باید سراغ دانه‌درشت‌ها هم رفت اما نهایتاً باید سراغ دانه‌ریزها هم باید رفت.

اکنون به نظر می‌رسد موقعیت مناسبی نیست که بطور مثال به یک مغازه بوتیک یا خرازی رفته و بگوییم پیراهن‌هایی که می‌فروشید برگه سبز ندارد و قاچاق است و ما مغازه شما را پلمپ می‌کنیم. البته که اول باید به سراغ دانه درشت‌ها برویم و اگر قرار شد این برخورد انجام گیرد، اول باید به سراغ دانه درشت‌ها برویم.

در حوزه مالیات‌ها، دولت ظرف دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری انجام داد تا سهم مالیات را در بودجه عمومی دولت افزایش دهد که حتماً یک نقطه مورد غفلت در گذشته بود و کار خوبی است که در این دولت انجام شده است. اما در افزایش سهم مالیات در بودجه عمومی دولت نباید به سراغ مودیان ضعیف بروند. یک قانون در بسیاری از کشورها مانند ایران وجود دارد که ۸۰ درصد مالیات‌ها توسط ۲۰ درصد مودیان پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد مالیات‌ها را ۸۰ درصد مودیان.

آن ۸۰ درصدی که ۲۰ درصد مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند چندان ضرورتی ندارد که سراغ آن‌ها برویم، ۸۰ درصد جامعه را متشنج، دلخور و گرفتار کنیم تازه کل مالیاتی که وصول می‌شود بیش از ۲۰ درصد نیست. اگر قرار است اقدامی شود به سراغ ۲۰ درصد مالیات دهندگانی که ۸۰ درصد مالیات کشور را می‌پردازند و یا باید آن را بپردازند باید رفت.

آقای کواکبیان در مباحث اقتصادی مطالب درستی را بیان کردند. اما می‌خواهم بگویم کارهای اساسی مانند ناترازی بانک‌ها، بودجه عمومی دولت، صندوق‌های بازنشستگی و موضوعات مختلف در سایر بخش‌ها وجود دارد که نمی‌توان این موارد را در مدت ۲ یا ۳ ماه اصلاح کرد ولی می‌توانیم برخی قدم‌های مانع از مشارکت را فعلاً برداریم و یا به تاخیر بیندازیم و در مقابل کارهایی که می‌توانیم با انجام آن‌ها جامعه را دلگرم کرده و پای صندوق‌ها بیاوریم، این قدم‌ها را برداریم.

در رابطه با تعداد نیز اعداد متفاوتی گفته شده و همین که آقای کواکبیان گفتند که به طور مثال حزب ایشان یعنی حزب مردم سالاری این فهرست را دارد یا بقیه هم افراد دیگری را دارند. مجموعاً آمارهایی که داده میشود بصورت فردی است و نمی‌دانم صحت و سقم آن چقدر است؛ من شنیده ام که برخی ها گفته اند 700 یا 800 نفر از افراد هستند که اگر تایید شوند اصلاح طلبان میتوانند از آنها بصورت جدی حمایت کنند.

آقای کرباسچی و مرعشی از حزب کارگزاران بارها و بارها گفته‌اند در هر حوزه انتخابیه که یک نیرویی از ما تایید شود ما وارد میدان شده و رقابت را آغاز می‌کنیم که این قدم، یک قدم خوبی است. در حالی که در گذشته یک مقدار مجموعه اصلاح طلبان به دو بخش تقسیم شده بودند؛ یک بخش بر طبل تحریم می‌کوبیدند ولی بخش دیگر می‌گفتند اگر امکانات فراهم شود حاضریم وارد میدان شده و کار کنیم.

اخیرا من خبری دادم و آقای جواد امام گفت از کجا می‌دانید که ما لیست داریم یا نداریم و به من ایرادی گرفت که من به آقای امام گفتم حالا خواهیم دید که اصلاح طلبان در نزدیکی انتخابات لیست خواهند داد یا نه؟ تحلیل بنده این است که ان‌شاءالله لیست می‌دهند. برخی اخبار نشان دهنده این است که حتی افرادی که دورانی بر طبل تحریم می‌کوبیدند اکنون به مرور وارد میدان می‌شوند. تحریم، عدم ثبت نام و قهر کردن در ساحت سیاست معنا ندارد.

خبرنگار: آقای کواکبیان چرا برخی از اصلاح طلبان در بازه زمانی خاصی وارد فضای تحریمی شدند ولی اکنون نگاهشان تغییر کرده است؟

کواکبیان: من به فرمایشات آقای مهندس باهنر احترام می‌گذارم ولی اینکه می‌فرمایند یک نفر ۷۰۰ نفر را آمار داده است-من اطلاعی ندارم- ببینید افراد شناخته شده رای آور مهم است، به صرف اینکه فردی بگوید من هم اصلاح طلب هستم و مشخص نیست که رای داشته باشد یا نه چه ضرورتی دارد که ما فردی را معرفی کنیم که به طور قطعی رای نخواهد آورد؟ اینکه می‌گوییم حدود ۱۰۰ نفر، بر این مبناست که رای آوری آن‌ها برای ما قطعی است.

در حوزه مباحث اقتصادی آقای باهنر گفتند که در این دو ماه تا انتخابات نمی‌توان کار خاصی انجام داد، من هم با ایشان موافق هستم. اما می‌توان حداقل یک دلخوشی برای مردم ایجاد کرد. به طور مثال چه اشکالی دارد که افراد موثر در قضیه چای دبش به صورت علنی محاکمه شوند و افراد موثرتر ماجرا به صورت رسمی، اسامی شان افشا شود، فکر می‌کنم با این کار مردم التیام خاطر پیدا خواهند کرد. بالاخره ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار آن قطعی است و کالایی در قبال آن وارد کشور نشده است و سرنوشت مابقی آن نیز مشخص نیست مسئله مهمی است.

می‌توان کارهایی انجام داد ولو اینکه موجب التیام خاطر مردم شود؛ اینگونه نیست که ما شاهد این اندازه شکاف طبقاتی در جامعه باشیم و به قول معروف، «عده‌ای از ما بهتران» اموال ملت را اختلاس کنند و … یا در موردی دیگر، در این موقعیت چه ضرورتی دارد که مجلس سن بازنشستگی را افزایش دهد، در حالی که بعداً فرصت برای این کار وجود دارد تا با کار کارشناسی انجام شود ولی در این فاصله فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که قشر عظیمی از طبقه کارگر احساس می‌کنند که نادیده گرفته می‌شوند و تریبونی برای حمایت از خود مشاهده نمی‌کنند.

در حوزه روابط خارجی، معتقد هستم که بالاخره باید بپذیریم که مشکلات عدیده‌ای در دیپلماسی و روابط خارجی داریم و باید مقداری احساس شود که قرار است اوضاع فرق کند و همانگونه که قبلاً بوده است، نباشد. معتقد هستم که در ماجرای غزه ما باید از مظلومین غزه حمایت کنیم، اکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند، از لحاظ انسانی، اسلامی و قواعد بین الملل و هر طور که حساب کنیم این ظلمی است که در قبال مردم غزه انجام می‌شود و ما باید در آنجا موضع خود را داشته باشیم. اما در سایر موارد گاهی سخنانی را بیان می‌کنیم و اقداماتی را انجام می‌دهیم که این جریان را به نحوی تثبیت می‌کند که انگار قرار نیست هیچ اتفاق جدیدی رخ دهد‌. اعتقاد دارم که باید امید آفرینی کرد که جنبه‌های مختلفی دارد، یک بخش انجام اقدامات برای بهبود معیشت مردم است ولی کارهای دیگری می‌شود انجام داد. البته کارهایی را هم نباید انجام داد.

خبرنگار:‌ نظر شما درباره موضوع تحریم انتخابات که به آن اشاره شد،‌ چیست؟

کواکبیان: فکر نمی‌کنم کسی به آن مفهومی که شما مد نظر دارید، انتخابات را تحریم کرده باشد. می‌گویند ما لیست و کاندیدا نداریم و واقعاً هم برخی اوقات ندارند. بارها گفته‌ام که ما نمی‌توانیم از جریان آقای باهنر، کاندیدای نیابتی و قرضی بگیریم؛ وقتی که کاندیدا ندارند نمی‌توانند بگویند که کاندیدا داریم. لذا من نشنیده‌ام که تحریم کرده باشند بلکه نهایتاً می‌گویند ما فهرست نداریم و به همین جهت هم در آخرین نشست‌های‌شان گفته بودند که نه تشویق و نه تحریم میکنیم و آزاد گذاشته بودند تا بتوانند ثبت‌نام کنند.

خبرنگار: آقای باهنر نظر شما در این باره چیست؟

باهنر: اینکه گفتم برخی اقدامات اقتصادی انجام شود که به ذائقه مردم بنشیند – که ظرف دو ماه باقی مانده تا انتخابات- نمی‌شود انجام داد، مثال‌هایی را برای آن عنوان کردم و شما هم قبول کردید. اما در حوزه مقابله و برخورد با فساد یک مسئله بسیار مهم و یکی از گرفتاری‌های جدی کشور ماست.

اینجا می‌خواهم یک نقد بالاتری هم را مطرح کنم که به خود ما باز می‌گردد که جزو کارگزاران نظام محسوب می‌شویم. مدتی قبل حرفی از داخل مجلس مطرح شد که ۹۲ هزار میلیارد تومان در فولاد مبارکه اصفهان معلوم نیست که سرنوشتش چه شده است؟! پس از بررسی اولیه این عدد به ۲۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد یعنی متاسفانه به دلیل رقابت‌های بی‌ربط که البته نمی‌خواهم از آن ها اسم ببرم یک چنین اتفاقی افتاد.

ما که از آقای قالیباف سوال کردیم این خبر به چه نحو منتشر شده گفتند که هک بوده و … و کسی هم مسئولیت آن را نپذیرفت. آقای کواکبیان متاسفانه ما و شما در این موضوع حتماً شریک هستیم، این ۹۲ هزار میلیارد تومان در ذهن مردم و جوانان رسوب کرده و هر چقدر بگوییم که چنین چیزی وجود نداشته به ما می‌گویند که خودتان این عدد را اعلام کردید و این موضوع برای ما گرفتاری بسیاری ایجاد می‌کند.

امروز شما هم اگر به تلویزیون یا در خبرگزاری‌ها بگویید که این ۹۲ هزار میلیارد تومان صحیح نبوده و این اختلاف قیمت ناشی از تفاوت قیمت فروش دولتی بوده و این مجموعه هم بسیاری از فولاد خود را به دولت فروخته است و چنین چیزی مطرح نبوده است، افکار عمومی در واکنش به این سخن می‌گوید گویا خود گوینده این حرف نیز در موضوع شریک است و به دنبال توضیح یا توجیه موضوع است تا بگوید چنین چیزی نداشته‌ایم.

من در رابطه با موضوع فساد چای دبش باید بگویم که چند خبرنگار از من سوال کردند و در پاسخ گفتم که از این موضوع اطلاعی ندارم که آیا ۳ میلیارد، ۱.۵ میلیارد یا ۵۰۰ میلیون دلار کمتر یا بیشتر بوده و یا چه افرادی در آن شریک بودند؟

این نقد کاملاً وارد است که ما یک حکمرانی متمرکزِ عاقله نداریم و ممکن است چنین اتفاقی در هر کشوری رخ بدهد. اما این موضوع باید به نحوی توسط یک گروه حقیقت‌یاب پیگیری شود و پس از ۱۵، ۲۰ یا ۳۰ روز اعلام کنند که چه افرادی در آن دخیل بوده و چگونه با آن‌ها برخورد شده است. چرا که حق مردم مظلوم، ضعیف و گرفتار را خورده‌اند. اما متاسفانه چنین پرونده‌هایی را، یا نمی‌دانیم چگونه به سرانجام برسانیم یا در هر صورت شاید به دلیل مقداری رقابت‌های کم ارزش، هر کدام از طیف‌های سیاسی موضوع فساد را به گردن دیگری می‌اندازند. نتیجه این موضوع ایجاد اجماع مرکب می‌شود که می‌گویند همه دست به دست هم داده‌اند و کارهایی انجام می‌دهند.

در خصوص برخورد با فساد مخصوصاً فسادهای بزرگ مانند چای دبش اولاً باید واقعیت موضوع را روشن بیان کنیم. یک شوخی هم بکنم، می‌گفتند یک فردی سرقت کرده است؛ اما نمی‌دانم ۲ میلیون تومان یا دو میلیون دلار!؟ این‌گونه نمی‌شود افشاگری کرد. البته حدود آن را می‌توان با ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف بیان کرد ولی اینکه عدد و رقم مربوطه را با ۵۰۰ درصد اختلاف بیان کنیم، جای سوال دارد. در خصوص قضیه ۹۲ هزار میلیارد فساد فولاد مبارکه موجب ایجاد گرفتاری بسیاری شد و افکار عمومی مردم ما جوانان و نوجوانان محاسبه می‌کنند که چرا چنین فسادی اتفاق می‌افتد.

نکته بعدی در خصوص مسئله تحریم انتخابات است که نمی‌خواهم بسیار آن را باز کنم و به آن ورود داشته باشم. واقعا شورای عالی اصلاحات برخی از تغییراتی که اتفاق افتاد، یک نفر رئیس شورا بود و تغییر کرد و نفر دیگری به جای او ریاست شورا را بر عهده گرفت که البته من نمی‌خواهم اسامی آن‌ها را بیان کنم ولی اگر آقای کواکبیان خواستند در صورت نیاز می‌توان اسامی آن‌ها را بیان کند.

آقای بهزاد نبوی که مدتی رئیس شورای عالی اصلاحات بود، گفته بود اگر می‌خواهیم به قدرت برسیم باید پای صندوق‌های رای برویم. حتی برخی ادعا می‌کنند که به همین دلیل ایشان را جابجا کردند. البته از صحت و سقم آن مطلع نیستم ولی اگر شما اطلاع دارید بفرمایید.

در خصوص اینکه آقایان ادعا کنند هیچ نامزدی برای شرکت در انتخابات ندارند؛- بنده و شما آقای کواکبیان- ده‌ها بار شما و ما کار انتخاباتی انجام داده‌ایم، در تهران لازم نیست که ۳۰ نامزد مشهور وارد لیست شوند، به نحوی که اگر در لیست اصلاح طلبان ۳ نفر مشهور قرار بگیرند ۲۷ نفر هم آدم‌های خوب و صالح ولی غیر مشهور باشند، مردم به سر لیست که بطور مثال کواکبیان یا باهنر است، اعتماد می‌کنند و به آن ها رای می‌دهند. به نحوی که مردم در خصوص تک تک نامزدهای حاضر در آن لیست تحقیق نمی‌کنند. حتی به خاطر دارم که رهبر انقلاب در جایی فرمودند؛ طبیعی است کسی در تهران نمی‌تواند همه ۳۰ نفر را شناسایی کند، پس شما ببینید که چه فردی این لیست را امضا یا معرفی کرده است.

اگر بخواهید وارد انتخابات شوید حتماً برای تهران، شما اصلاح طلبان ۳، ۴ یا ۵ نفر از افراد مشهور که جاذبه‌های خوب داشته باشند که در جامعه طرفدار دارند و مردم پای صندوق‌های رای بیایند و به آنها رای بدهند، حتماً میان اصلاح طلبان دارید. البته اگر آقای کواکبیان از این اسامی اطلاع ندارد من به او بگویم. البته بیان این سخنان توسط من بدین معنا نیست که من از لیست اصلاح طلبان حمایت می‌کنم. اما، می‌خواهم بگویم که اصلاح طلبان می‌توانند به صورت جدی وارد میدان انتخابات شوند. ما وارد میدان می‌شویم و با یکدیگر رقابت می‌کنیم تا ببینیم مردم چه تصمیمی می‌گیرند.

خبرنگار: آقای کواکبیان نظر شما درخصوص سخنان آقای باهنر چیست؟

کواکبیان: اینجا باید یک مسئله را اصلاح کنم. ما در تهران بین ۳۱ حزب جبهه اصلاحات هیچ‌کدام چنین چهره‌ای را نداریم. یعنی همان سه نفر چهره مشهور که آقای باهنر گفت هم در تهران وجود ندارد. این مطلب در خصوص اصلاح طلبان است، ممکن است که شما بگویید حزب اعتدال و توسعه وارد شود یا علی لاریجانی و حسن روحانی یک فهرست تهیه کنند که این موضوع درخصوص آن صدق می‌کند. اما اصلاح طلبان در قالب همان جبهه اصلاحات همان سه نفر را هم ندارند. لذا؛ بعید می‌دانم درخصوص تهران چنین اتفاقی رخ بدهد. بخش دیگر این است که استنباطشان این است که درصد مشارکت مردم در استان‌ها و شهرستان‌ها به هر دلیل بسیار بالاتر از تهران است.

نظرسنجی ایسپا در خصوص میزان مشارکت در شهر تهران عدد زیر ۱۰ درصد را اعلام کرده بود. البته رقم آن برای استان تهران را تا ۲۱ درصد نیز اعلام کرده بود ولی این رقم برای شهرستان‌ها بالای ۳۵ درصد عنوان شده است. لذا احزاب اصلاح طلب اگر هم نیروهایی داشته باشند در تهران نیست، بلکه نیروهایشان در شهرستان‌ها است و می‌خواهند آن‌ها را شناسایی و تقویت کنند.

باهنر: می‌توانند آن‌ها را از شهرستان‌ها به تهران بیاورند.

کواکبیان: بله. موضوع انتقال آن‌ها نیز مطرح است.

باهنر: قانون هنوز اجازه می‌دهد، حتماً می‌خواهید بگویید که آنها مشهور نیستند، من پس از این میز گرد اسامی آن‌ها را به شما خواهم گفت.

کواکبیان: فرمایش شما صحیح است، ما نمی‌خواهیم فقط لیستی بدهیم که بازنده اعلام شویم. لذا برای شهرستان‌ها فعالیت می‌شود تا نتیجه آن اعلام شود. البته واقعاً تشکر می‌کنم که این موضوعات را پیگیری می‌کنید و باید حتماً از استان‌ها اخباری داشته باشید که وضعیت آنجا قدری با تهران متفاوت است.

خبرنگار: آقای مهندس باهنر می‌گویند که افرادی هستند از جریان اصلاح طلب می‌توانند سر لیست تهران باشند…

کواکبیان: آقای باهنر می‌گویند که نفرات از شهرستان‌ها به تهران منتقل شوند و احتمالاً افراد حزب اعتدال و توسعه را می‌گویند.

باهنر: شما فرمودید ۳۵ حزب اصلاح طلب دور هم جمع می‌شوند اما اینکه شما دنبال فهرستی باشید که برای مردم سالاری باشد ما هیچ موقع چنین لیستی را پیدا نخواهیم کرد. یعنی جامعه اسلامی مهندسین، موتلفه اسلامی و شورای ائتلاف امکان ندارد که ۳۰ نفر آدم داشته باشند که صرفاً از جامعه اسلامی مهندسین باشد. بلکه ما به عنوان جامعه اسلامی مهندسین می‌گوییم که با این ۳۰ حزب می‌توانیم کار کنیم. ممکن است بر روی یک لیست به توافق برسیم که حتی یک نفر از جامعه اسلامی مهندسین نیز در آن حضور نداشته باشد. اما در کلان این لیست ۳۰ نفره نهایی شده است. سخن من این است که شما کمک کنید، ممکن است فقط از مردم سالاری نامزدی در لیست نباشد.

کواکبیان: بنده با اطلاع عرض می‌کنم، مگر اینکه شما اطلاعات پشت پرده داشته باشید؛ لطفاً این اطلاعات را به ما بدهید تا ما هم آن را داشته باشیم.

باهنر: من اطلاع دارم و به شما هم خواهم گفت.

کواکبیان: از اصلاح طلبان نه از اعتدال و توسعه…

باهنر: شما اصلاح طلبان مقداری کوتاه بیایید، نمی‌گویم از اصولگرایان حمایت کنید ولی اگر کسی رقیب اصولگرایان بود از او حمایت کنید.

خبرنگار:‌ آیا امکان این وجود ندارد که جریان اصلاحات برای تهران لیست واحد ارائه کند؟

کواکبیان: بعید می‌دانم. این نکته را با اطلاع عرض می‌کنم که ما در تهران لیست نخواهیم داشت. ولی در شهرستان‌ها نیروهایی هستند که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

باهنر: اگر واقعاً بنده قرار باشد با لیست اصلاح طلب- که یک زمانی اگر لیست قدرتمندی هم شود- رقابت کنم، ممکن است با لیست اعتدال و توسعه تفاهم کنم. اینکه شما می‌گویید الا و لابد نمی‌توانیم با حزب اعتدال و توسعه تفاهم کنیم، اینگونه نباید باشد. بالاخره اگر کاندیداهای اعتدال و توسعه وارد مجلس شوند بسیار بهتر از منِ باهنر از نظر شما هستند. خودتان مقایسه کنید که از نظر شما سرلیست اصولگرایان در مجلس وارد شود یا دو نفر از اعتدال و توسعه… می‌خواهم بگویم بهتر است در این موارد قدری کوتاه بیایید و لیستِ خوبِ مشترکی تهیه کنید و کار را به پیش ببرید.

خبرنگار: آقای باهنر از فضای اصولگرایی هم بفرمایید شما، آیا امکان ارائه لیست واحد اصولگرایی وجود دارد؟

باهنر: اصولگرایان اکنون طیف های مختلفی هستند که فعالیت می‌کنند. یکی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است که معمولاً با آقای چمران، سروری و حداد عادل کار می‌کنند. یک طیف دیگر شورای وحدت است که آقای پورمحمدی، متکی و جامعه روحانیت مبارز تهران هستند. یک طیف آقای قالیباف که ضمن همکاری با شورای ائتلاف ولی ادعای استقلال هم دارد که چند وقت پیش هم یک جلسه با نام مبنا را در حرم امام برگزار کردند. البته فکر می‌کنم شورای ائتلاف اختلاف چندانی با آقای قالیباف نداشته باشد و تفاهم دارند. یک جریان هم موسوم به پایداری است. البته در کنار آن تعدادی حزب و تشکل سیاسی مانند شریان و جماران وجود دارند که می‌خواهند در تهران لیست بدهند.

این طیف‌ها در تهران به شکل اقتضایی عمل می‌کنند. یعنی اگر بخواهید که از پایان و نتیجه آن مطلع شوید، این گونه است که اقتضایی عمل می‌کنند. من بسیار موافق این قضیه هستم و اگر رقبای اصلی ما اصلاح طلبان به لیست واحد برسند هم موجب شکل‌گیری یک رقابت خوب در تهران می‌شود و هم ما را وادار می‌کند تا به یک لیست واحد برسیم. ولی اگر اصلاح طلبان بگویند که لیست ندارند ممکن است دو یا سه لیست در جریان اصولگرایی تهیه شود و آن‌ها با همدیگر رقابت کنند.

خبرنگار: آقای کواکبیان آیا امکان ندارد لیستی برای تهران از جریان اصلاح طلب تهیه شود؟ در گفتگویی که با آقای هروی سخنگوی اعتدال و توسعه داشتم آقای هروی از برخی صحبت‌ها و ائتلاف‌هایی که ممکن است بین جریان اصلاحات و اعتدال به نوعی رخ دهد خبر داده بودند. پس با این صحبت شما عملاً چنین کاری محقق نخواهد شد؟

کواکبیان: بنده دو دوره خدمت جناب آقای مهندس باهنر در مجلس بودم و قطعاً همانگونه که فرمودند ایشان را به چهار جریان اصولگرایی ترجیح می‌دهم. یعنی اگر بخواهم به یک اصولگرا در تهران رای بدهم حتماً به آقای باهنر رای می‌دهم. بحث من این است که به عنوان یک شخص ممکن است کاری انجام دهیم ولی به عنوان یک جریان، حزب مردم سالاری دفتر و اجزای سیاسی دارد و باید نحوه فعالیت‌های خود را به تصویب اعضا برسانند. یعنی به طور مثال اگر بخواهند در تهران با اعتدال و توسعه ائتلاف کنند باید این ائتلاف را به تصویب اعضا و دفتر سیاسی حزب برسانند.

خبرنگار: رسانه ها و برخی از فعالان سیاسی این را مطرح می‌کنند که چگونه ممکن است که جریان اصلاحات در سال‌های منتج به انتخابات ۹۲ و ۹۶ از جریان اعتدال مانند آقای روحانی، نوبخت و امثال آنها حمایت کردند اکنون چه اتفاقی رخ داده است که بین این دو جریان یعنی اعتدالیون و اصلاح طلبان فاصله ایجاد شده و شما می‌گویید که امکان اتلاف با آن‌ها را ندارید؟ حتی آقای جواد امام در مصاحبه‌ای که داشت اعلام کرد که فقط از طیف اصلاح طلبان حمایت می‌کنند. آیا اتفاق خاصی رخ داده که چنین مواضعی از طرف اصلاح طلبان اتخاذ می‌شود؟

کواکبیان: ما که نمی‌خواهیم اکنون مسائل رخ داده را کالبدشکافی کنیم واقعاً معتقد هستم که بالاخره دلخوری‌هایی وجود داشته که در زمانی که دولت خود آقای روحانی و اصلاح طلبان چندان نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. لذا؛ نشستی هم ما نداشته‌ایم، شاید آقای روحانی با یک یا دو حزب اصلاح طلب نشست‌ها و جلساتی داشته است ولی این‌گونه نبوده است که آقای روحانی با مجموعه جبهه اصلاحات جلسه داشته باشد.

شما اصرار نداشته باشید که ما حتماً ائتلاف کنیم اما در عین حال باید اتفاقات ویژه‌تری در این مدت رخ بدهد تا بتوانیم در شهرستان‌ها بیشتر فعال شویم. شما این نکته را تاکید داشته باشید و ما هم انشالله پیگیری می‌کنیم تا این اتفاق رخ بدهد ولی در عین حال من معتقدم صندوق بسیار مهم است و ما نباید صندوق رای را نادیده بگیریم.

معتقد هستم ممکن است دولت فعلی اشتباهات و مباحثی داشته و دوستان دست‌اندرکار مشکلاتی داشته باشند ولی اگر صندوق از اهمیت بیفتد بسیاری از موضوعات از دست می‌رود.

ما معتقد هستیم که باید اتفاقی رخ دهد که مردم را به پای صندوق‌ها بیاوریم. یکی از راه‌حل‌هایی که آن را مطرح می‌کنیم بازنگری قانون اساسی است. البته قصد ندارم که این موضوع را مطرح کنم و در یک یا دو ماه باقی مانده تا انتخابات شاید هم نتوانیم کاری بکنیم و به جایی نمی‌رسیم. اما در هر حال راه حل‌هایی داریم برای این موضوع؛ باید به موضوع صندوق رای اهمیت داده شود و مجلس هم واقعاً بی‌رودربایستی می‌گویم در جلسه با آقای رئیس جمهور هم گفتم که این مجلس در افکار عمومی ساقط شده است. البته ممکن است در آینده تحولاتی رخ بدهد که جای بحث در زمان خود را دارد. در همان نظرسنجی‌هایی که گفتم ۷۰ درصد مردم از عملکرد مجلس یازدهم ناراضی هستند.

خبرنگار: آقای باهنر شما با این موضوعات موافق هستید؟

باهنر: متاسفانه در نظرسنجی‌ها چنین موضوعی ذکر شده است. البته در مواردی نظرسنجی و در موارد دیگر نظرسازی داریم و در آخر باید ببینیم که چه می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن تاکید کنم این است که شورای نگهبان و هیئت محترم نظارت بر انتخابات تا به حال از سه واژه احراز صلاحیت، احراز عدم صلاحیت و عدم احراز صلاحیت استفاده می‌کردند. در این باره به آنها تذکر داده شده که احراز عدم صلاحیت عبارت صحیحی است ولی عدم احراز صلاحیت به این معناست که متوجه نشدیم که یک شخص صلاحیت دارد یا خیر. تذکر داده شده است که «متوجه نشدن» معنا ندارد.

آقای کواکبیان گفت که موضوع قانون ثبت نام و پیش ثبت نام اشکالاتی داشت؛ من هم قبول دارم اما خیر آن در این بود که شورای نگهبان هیئت‌های نظارت و هیئت‌های اجرایی ۴ تا ۵ ماه فرصت داشتند و دیگر عدم احراز صلاحیت به آن معنا و گستردگی نداریم.

آقای کواکبیان شما اگر در دوره‌های گذشته انتخابات جستجو کنید شاهد خواهید بود که اکثر افرادی که رد صلاحیت شدند تحت عنوان عدم احراز صلاحیت بود و نه احراز عدم صلاحیت. اگر مسئله احراز عدم صلاحیت در این دوره حل و فصل شود فکر می‌کنم هم تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده بسیار خواهند بود و هم ۱۰۰ یا ۷۰۰ نفری که مد نظر آقای کواکبیان بود می‌توانند با حضور در میدان یک انتخابات خوب را برگزار کنند.

خبرنگار: فکر می‌کنید اصلاح طلبان در صورت شرکت در انتخابات چه میزان رای دارند؟

باهنر: من در این خصوص یک تحلیل کلی دارم. برخی از حوزه‌های انتخابیه، تک نفره است که تعداد آن حدوداً ۱۸۰ حوزه است. در حوزه‌های تک نفره، اشخاص حقوقی تاثیرشان کم است و اشخاص حقیقی از طیف‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند. به نحوی که معمولاً رقابت‌ها میان اشخاص حقیقی، قومیت‌ها و اقشار مختلف اجتماعی صورت می‌گیرد. باید اشاره کنم هرچه تعداد نمایندگان حوزه انتخابی بیشتر باشد آثار جریانات سیاسی بیشتر و آثار اشخاص حقیقی کمتر می‌شود.

ما طی ۱۱ دوره انتخابات گذشته در تهران کسی را نداشتیم که بدون حضور در یک لیست بتواند انتخاب شود. البته یک مورد در خصوص مرحوم دکتر حسن غفوری فرد وجود داشت که انتخاب او هم ناشی از رخدادهای خاصی بود. وگرنه کسی بدون لیست در تهران رای نمی‌آورد چون هر میزان یک شخص حقیقی آشنای بیشتر داشته باشد می‌تواند ۵۰ هزار رای را کسب کند در صورتی که کف رای برای تهران ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار است.

در حوزه‌های انتخابیه کوچک‌تر یعنی تک نفره، افراد و اشخاص بسیار مهم هستند. یعنی باید بتوان افراد را از طریق نظرسنجی‌ها و پایش‌ها به خوبی انتخاب کرد. بارها و بارها من خطاب به کاندیداهایی که به من مراجعه می‌کنند گفته‌ام که افراد اگر رای‌شان در نظرسنجی ۲۰ درصد باشد احتمال دارد که سخنرانی کنیم، آلبوم بزنیم و یا بنر بزنیم تا این ۲۰ درصد را به ۲۴ درصد افزایش دهیم ولی اگر ۵ درصد رای داشته باشد، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و به او می‌گوییم که از ما توقع نداشته باشد و به سراغ فردی می‌رویم که آرای بیشتری دارد. بنابراین؛ ما در انتخابات هم باید دنبال فرد صالح باشیم و هم محبوب.

ممکن است ما در کشور ۲۹۰ نفر بسیار خوب هم پیدا کنیم ولی اگر قرار باشد از این ۲۹۰ نفر، ۲۹ نفر رای بیاورند که این کار سیاسی نیست. ما باید به سراغ افراد خوبی برویم که امکان رای آوری آن‌ها وجود دارد. به این دلیل فکر می‌کنم دوستان اصلاح طلب، هم کارگزاران و هم سایرین کارهای خوب بلد هستند و تلاش می‌کنند. آقای کواکبیان، حتی اگر در برخی حوزه‌های انتخابیه فردی وجود دارد که زمینه بسیار خوبی دارد و به هر دلیلی صلاحیتش تایید نشود، اگر همین فرد از نامزد دیگری حمایت کند موجب رای آوری آن نامزد می‌شود. بنابراین؛ شما می‌توانید از این فرصت‌ها استفاده کنید.

خبرنگار: پیش بینی می‌کنید اصلاح طلبان چه میزان در انتخابات رای بیاورند؟

باهنر: اصلاً نمی‌توانم در این خصوص پیش بینی کنم.

خبرنگار: به نظر شما سر لیست اصلاح طلبان در تهران چه کسی خواهد بود؟

باهنر: از آن اطلاعی ندارم. به طور مثال آقای نوبخت از حزب اعتدال و توسعه، آقای جمشید انصاری و یا آقای علی مطهری نامزد انتخابات هستند. علی مطهری یک آدم ویژه است که نه در حزب ما بلکه در حزب آقای کواکبیان قرار دارد و چهره نسبتاً کاریزمایی در تهران دارد و به همین دلیل تصورم این است که رای خوبی در تهران داشته باشد و یا مثلاً آقای علوی وزیر اطلاعات که ثبت نام کرده است، اگر مجموع این نامزدها را در یک لیست جمع بندی کنیم خواهیم دید که یک لیست خوب حاصل می‌شود.

بطور مثال درباره یک لیست در تهران قبول کنید که لازم نیست همه افراد آن مشهور باشند کافی است ۴ یا ۵ نفر از افراد سرشناس و مشهور در آن لیست حضور داشته باشند، آن‌ها نقش لوکوموتیو دارند و سایرین در آن لیست مانند واگن‌های یک قطار هستند و آن لیست را به پیش می‌برند.

خبرنگار: آقای کواکبیان این سخنان آقای باهنر را قبول دارید؟

کواکبیان: ممکن است در عمل برخی از اسامی رای داشته باشند ولی به صورت لیستی باز هم بحث دیگری دارد.

خبرنگار: درخصوص آقای نوبخت چطور؟

کواکبیان: من شنیدم که ایشان از رشت نامزد انتخابات مجلس شده است.

خبرنگار: اگر آقای نوبخت از تهران برای نمایندگی مجلس ثبت نام کند می‌تواند گزینه سرلیستی اصلاح طلبان در این انتخابات باشد؟

کواکبیان: چرا بر روی کلمه اصلاح طلبان به این میزان اصرار دارید؟

باهنر: آقای کواکبیان می‌گوید که سخنگوی اصلاحات نیست و فقط یک حزب به نام مردم سالاری دارد اما خواهش و توصیه ما این است که با اصلاح طلبان و بقیه صحبت کنید و با یکدیگر بسازید تا منجر به یک لیست خوب شود.

خبرنگار: آقای کواکبیان به نظر شما جریان اصولگرایی در سطح تهران یا سراسر کشور چه میزان رای خواهد آورد؟

کواکبیان: تصورم این است که مشارکت در مجموع خیلی بهتر از مجلس یازدهم نیست. البته امیدوارم این تحلیل من غلط باشد ولی به هر حال یقین دارم که نصف مجلس فعلی باید به دنبال کارشان بروند.

باهنر: آقای کواکبیان اگر بخواهید عددهای اجرایی را در نظر بگیرید در مجالس گذشته عموماً دو سوم آن‌ها دنبال کارشان رفتند.

کواکبیان: من این عدد را خوشبینانه‌ اعلام کردم و گفتم که نصف آن‌ها باید به دنبال کارشان بروند.

باهنر: این اعداد و ارقام منهای خط و ربط است به طور مثال مجلس هفتم و هشتم خط خود را عوض نکرد اما دو سوم نمایندگان را تغییر داد. یعنی معمولاً برخی نماینده‌ها بیش از یک دوره توسط مردم انتخاب نمی‌شوند.

خبرنگار: آرایش سیاسی را چگونه تحلیل می‌کنید؟

کواکبیان: همانطور که گفتم چهار جریان که بین اصولگرایان وجود دارد دعا کنید که به یک وحدت برسند. اگر این موضوع اتفاق بیفتد شاهد یک انسجام خواهیم بود.

باهنر: اکنون نمی‌توانم نحوه آرایش سیاسی مجلس آینده را پیش بینی کنم.

خبرنگار: آیا اصولگرایان به وحدت خواهند رسید؟

باهنر: بله اما باید توجه کنید که وحدت یک موضوع نسبی است، یک زمان وحدت صد درصدی است و یک لیست نهایی می‌شود و همه از آن حمایت می‌کنند. یک زمان وحدت به این گونه است که یک لیست ۲۵+۵ ایجاد می‌شود. یعنی ۲۵ نفر نامزد مشترک و هر حزب یا جریان ۵ نفر را پیشنهاد می‌دهد که نسبی بوده و مطلق نیست.

کواکبیان: من حتی شنیدم که غیر از ۲۷-۲۸ نفر که رد شده‌اند نیز به برخی از نمایندگان فعلی توصیه شده است که خودشان استعفا دهند چون ممکن است مشکلاتی داشته باشند. من به شخصه معتقد هستم که باید اقداماتی انجام دهیم تا رضایت مردم را جلب کرده و دل آن‌ها را شاد کنیم. چرا که همه امور در دست مردم است. احساس می‌کنم بسیاری از مردم از همه ما یعنی از اصلاح طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند و مشکلات عدیده‌ای در موضوعات مختلف از قبیل مسائل اقتصادی دارند. من در جایی گفتم حتی در بین قشر دانشجو و روشنفکر ما هم گاهی نمی‌دانند ۱۱ اسفند چه روزی است.

باید کمی در این خصوص اطلاع رسانی و کار تبلیغی انجام شود که صدا و سیما نقش بسزایی در آن دارد اما متاسفانه کمتر به آن توجه می‌کند. چه اشکالی دارد که چند مناظره جدی‌تر برگزار کنند و مباحث مهم‌تری را مطرح کنند و مردم را تشویق کنند تا به اصل نظام امیدواری بیشتری داشته باشند. آنگاه مشارکت نیز تقویت خواهد شد.

خبرنگار: آقای پیرموذن گفته بود که آقای خاتمی و بزرگان اصلاحات قرار است از لیست نهایی اصلاح طلبان حمایت کنند آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟

کواکبیان: من این موضوع را تکذیب می‌کنم چون آن طور که خبر دارم آقای خاتمی قرار نیست از هیچ لیستی حمایت کنند.

خبرنگار: از هر دو بزرگوار بابت حضور در این مناظره سپاسگزاریم.

باهنر: سپاسگزارم.

کواکبیان: سپاسگزارم.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا