اجتماعی

نسبت به مسأله مأموریت در آموزش و پرورش دچار غفلت شده‌ایم

نسبت به مسأله مأموریت در آموزش و پرورش دچار غفلت شده‌ایم

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: اولین مسأله مهم در نظام تعلیم و تربیت، موضوع مأموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به آن هستیم؛ مأموریت باید سنجیده شدن موفقیت‌ها را بیان کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، محسن حاجی میرزایی وزیر اسبق آموزش و پرورش در پانزدهمین رویداد بین‌المللی چهارسوق که امروز در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد، پیرامون ایده‌هایی برای تحول در آموزش، اظهار کرد: مسائل امروزه آموزش و پرورش، مسائل‌ تازه‌ای نیست بلکه مسائلی هستند که بیش از ۷۵ سال روی میز هستند و برداشته نشده‌اند.

وی ادامه داد: مجموعه تلاش‌ها برای حل این مسائل کامیاب نبوده است و ما شاهد یک آشفتگی در حیطه نظر و عمل هستیم.

حاجی‌میرزایی افزود: معتقدم خردمندانه‌ترین راه برای اهتمام به مسائل آموزش و پرورش، رمزگشایی از گزاره‌هایی است مبنی بر اینکه چرا مسائل، مزمن می‌شوند و چرا تدابیر ما قادر به حل آنان نیست.

وی ادامه داد: معتقدم یکی از مهم‌ترین دلایل، در نوع نگاه ما به مسأله است؛ معمولاً در ادبیات خود بین مسأله و مشکل تمایزی قائل نمی‌شویم درحالی که این دو مفهوم مترادف نیستند؛ مشکل، نتیجه و پیامد مسائل و بروز عینی قابل مشاهده‌ای است که نیاز به دانش تخصصی ندارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: مسائل نتیجه فرایندهای بسیار تدریجی هستند که لزوماً کنار مشکلات نیستند، فاصله زمانی و جغرافیایی با مشکل دارند. ظرفیت مشکل برای جلب توجه بالاست و برای شناختن مسائل نیازمند دانش تخصصی و عمیق هستیم و شناخت مسائل بدون فهم تخصصی از حوزه امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل پایداری مشکلات این است که کارکرد مشکلات، ما را به سمت مسأله نبرده است، افزود: اولین مسأله، موضوع مأموریت در آموزش و پرورش است که دچار غفلت شدید نسبت به مأموریت هستیم.

حاجی‌میرزایی افزود: مأموریت باید سنجیده شدن موفقیت‌ها را بیان کند؛ بین سیاست‌های اعلامی و اعمالی تفاوت‌های زیادی است؛ مأموریت وقتی موضوعیت پیدا می‌کند که مبنای تصمیم‌گیری و تعیین اولویت‌ها باشد.

وی اظهار کرد: اگر به مأموریت پاسخ درست ندهیم، کیفیت ما مبهم می شود و امکان انسجام و تشخیص اولویت‌ها را نخواهیم داشت و در نتیجه یادگیری اتفاق نمی‌افتد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: مأموریت شرط ضروری است اما کافی نیست؛ نظام تعلیم و تربیت، متشکل از اجزا و ارکانی است که باهم در تعادل و تعامل هستند. طراحی و معماری بهینه مناسبات درونی اجزای سیستم اهمیت دارد.

وی گفت: نقص طراحی با مدیریت جبران نمی‌شود؛ اگر طراحی معیوب باشد مدیر نمی‌تواند موفقیت پایدار داشته باشد؛ بخش مهمی از مشکلات امروز محصول طراحی معیوب است.

حاجی‌میرزایی با تأکید براینکه نظام انگیزشی مهم‌ترین موتور محرک یک مجموعه است، بیان کرد: با ایجاد انگیزه برای ارتقای صلاحیت، نیروی موفق خواهیم داشت؛ نظام انگیزشی ما تهی شده است که این معماری قادر به خلق انگیزه‌های مؤثر نیست.

وی ادامه داد: برداشت من این است که نظام آموزشی اجتماع ارکان آموزشی است که مبنای مشترک این نظام برنامه درسی است و همه چیز باید حول این برنامه سامان بگیرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به مفهوم‌پردازی نقش حاکمیت ادامه داد: نسبت نظام حکمرانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار مهمی است و معتقدم نظام حکمرانی نقش‌های خود را به تامین ناقص منابع محدود کرده است اما باید بدانیم آموزش حق مردم و جز تکالیف قطعی نظام حکمرانی است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا