ایرانجهان

رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی «فومیو کیشیدا»: روابط ایران و ژاپن بدون توجه به خواست بدخواهان ادامه یابد

رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی «فومیو کیشیدا»: روابط ایران و ژاپن بدون توجه به خواست بدخواهان ادامه یابد

رئیس‌جمهور در پاسخ به تماس تلفنی نخست‌وزیر ژاپن، گفت: روابط رو به رشد ایران و ژاپن باید بدون توجه و اثرپذیری از خواست برخی بدخواهان،‌ با قوت ادامه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در پاسخ به تماس تلفنی «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، روابط دو کشور را خوب و تاریخی و دارای ظرفیت‌های متنوع برای توسعه همکاری به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی توصیف و تصریح کرد: روابط رو به رشد ایران و ژاپن باید بدون توجه و اثرپذیری از خواست برخی بدخواهان،‌ با قوت ادامه پیدا کند.

رئیس‌جمهور در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی به موضوع غزه و نسل‌کشی رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان بزرگترین فاجعه بشری در تاریخ معاصر پرداخت و با تأکید بر لزوم تبیین صحیح واقعیت‌های مسأله فلسطین و غزه، به 75 سال اشغالگری، کشتار، تخریب منازل و مزارع ملت فلسطین و تبدیل غزه به بزرگترین زندان روباز جهان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز تصمیم صحیح مسئولان و سران کشورهای جهان در قبال ملت فلسطین نیازمند تحلیلی دقیق از آنچه است که در طول این سال‌ها و دهه‌ها بر این ملت مظلوم رفته و فهم این ماجرا و تشخیص حق، کار پیچیده و سختی نیست.

رئیسی در این راستا پیشنهاد کرد که کشورهای مختلف از جمله ژاپن می‌توانند با برگزاری همه‌پرسی از مردم خود میزان حمایت از حق ملت فلسطین را به عینه مشاهده کنند؛ هر چند کشورهای غربی از برگزاری چنین همه‌پرسی به شدت واهمه دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه به نقش آمریکا به عنوان بانی جنایات و حامی اصلی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی ‌با حمایت‌های مستقیم آمریکا و با زیر پا گذاشتن بیش از ۴۰۰ قطعنامه بین‌المللی از ابتدای جنگ غزه تاکنون معادل ۷ بمب اتم در مقیاس جنایت هیروشیما بر سر مردم غزه بمب ریخته و این در حالی است که آمریکایی‌ها وقیحانه کشورهای دیگر را به خویشتنداری در قبال این جنایات دعوت می‌کنند تا رژیم جعلی صهیونیستی با خیال راحت به جنایت و نسل‌کشی خود ادامه دهد.

رئیسی تصریح کرد:‌ معتقدیم سکوت و انفعال مسئولین و حاکمان دنیا موجب جری‌تر شدن حاکمان کودک‌کش صهیونیستی خواهد شد و لازم است کشورهای مختلف از جمله ژاپن با تلاش‌های دیپلماتیک خود با جدیت چهار موضوع مهم و اولویت‌دار توقف بمباران، امدادرسانی به مردم غزه، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق حقه مردم فلسطین را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو، بیانیه اخیر برخی کشورهای اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را ریاکارانه دانست و تأکید کرد:‌ سؤال این است که فعالیت‌های اتمی رژیم صهیونیستی تحت نظارت کدام نهاد بین‌المللی است و چه نهادی به این رژیم مجوز داشتن کلاهک‌های اتمی را داده که امروز با آن مردم غزه را تهدید می‌کنند؟

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تقدیر از مواضع رئیسی نسبت به تحولات غزه، با ابراز نگرانی از وقوع بحران انسانی در این منطقه بر ضرورت تلاش برای توقف حملات به غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تأکید کرد.

نخست‌وزیر ژاپن همچنین روابط ایران و ژاپن را دوستانه و تاریخی توصیف و علاقمندی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف را ابراز کرد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا