اجتماعی

راه‌حل‌هایی برای داشتن عمر طولانی

راه‌حل‌هایی برای داشتن عمر طولانی

متخصص طب سالمندی مهمترین راهکارهای افزایش طول عمر را بیان کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، احمد دلبری، متخصص سالمندی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی امروز چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ با اشاره به اصول مهم داشتن سالمندی پویا و بانشاط، بیان داشت: ۹۰ درصد افراد دوست دارند به سن بالای ۸۰ و ۹۰ سال برسند اما متأسفانه کمتر از ۳۰ درصدشان برنامه‌ای برای رسیدن به سن بالا همراه با سالمندی سالم دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید از ۵۰ سالگی به صورت منظم چکاپ سلامت انجام دهیم، خاطرنشان کرد: آنچه بسیار مهم است، این است که منتظر بیمار شدن نمانیم؛ چراکه بسیاری از بیماری‌های دوره بازنشستگی و سالمندی علامتی ندارند و مثلا فرد تا زمانی که نیفتد و لگنش نشکند متوجه پوکی استخوان نمی‌شود.

متخصص طب سالمندی با اشاره به اهمیت داشتن خواب کافی، افزود: برای ما بسیار مهم است حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته، ضمن اینکه باید مصرف مایعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به اندازه کافی داشته باشیم. وقتی فردی بازنشسته و سالمند می‌شود و به سن بالای ۶۰ سال می‌رسد، سیستم تشنگی‌اش تخریب شده و علیرغم کم‌آبی این سیستم کار نمی‌کند و متوجه آن نمی‌شود.

دلبری یادآور شد: نکته بسیار مهم تحرک و فعالیت فیزیکی و ورزش است؛ در نتیجه بسیار مهم است که حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنیم؛ یعنی ضربان قلب ما به بالای ۹۰ و ۱۰۰ برسد و عرق کنیم؛ البته فقط در بیماران قلبی باید ورزش کردن تحت نظر متخصص قلب انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت مغزی، ابراز کرد: بسیار مهم است که مثل فعالیت فیزیکی، فعالیت مغزی نیز داشته باشیم و به بهانه‌های مختلف مانند اینکه سن ما از این حرف‌ها گذشته و دیگر چیزی یاد نمی‌گیریم، خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از فعالیت مغزی محروم نکنیم.

متخصص طب سالمندی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که تعاملات اجتماعی بسیار قابل توجه است؛ به‌طوری‌که دیده شده تنهایی و انزوا عامل بسیار مهمی برای بروز بیماری‌های روحی و روانی در دوره بازنشستگی است.

دلبری متذکر شد: در کشور ما بیش از ۷ هزار نفر افراد بالای ۱۰۰ سال وجود دارند و بیش از یک میلیون نفر نیز افرادی بالای ۸۰ سال هستند.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا