اصفهان

وزارت نیرو برنامه راهبردی برای اصفهان مشخص کند

وزارت نیرو برنامه راهبردی برای اصفهان مشخص کند

اصفهان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وضعیت فرونشست زمین و خشکیدگی تالاب گاوخونی گفت: لازم است وزارت نیرو برنامه راهبردی برای آب اصفهان مشخص کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، منصور شیشه فروش عصر سه‌شنبه در آئین افتتاح دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار داشت: مطالعات جامع حوضه آبریز زاینده رود که طی ۲۰ سال اخیر صورت گرفته است و بهره‌برداری از دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود، ساخت نرم افزار برای رصد داده‌های اطلاعاتی حوضه و تشکیل گروه نظارت و ارزیابی و شاخصه‌های حکمرانی اقدامی در جهت احیای زاینده‌رود است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی آب که قبلاً مصوب شده بود انتظار داریم در دفتری که تشکیل شده از کارشناسان حوضه آبریز در اینجا حضور داشته باشند تا مسائل و چالش‌های زاینده‌رود را از نزدیک لمس کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در اصفهان با کشاورزانی مواجه هستیم که در پیچ و خم تصمیمات در حوزه آب، گرفتار می‌شوند و این درحالی است که خواسته آنان اجرای مصوبات شورای عالی آب است.

شیشه فروش با بیان اینکه اصفهان در شرایط خاصی قرار دارد، ابراز داشت: در شش ماهه ابتدای سال جاری ۵۳ روز هوای ناسالم در شهر اصفهان داشتیم که علت آن خیزش کانون‌های گردوغبار بود و همین امروز هیچ استان کشور شرایط آلودگی هوای اصفهان را ندارد.

وی اضافه کرد: مطالعات درخصوص کانون‌های گردوغبار اصفهان انجام شده و طبق اعلام کارشناسان، خشکی رودخانه زاینده رود امسال سبب شکل گیری کانون‌های جدید گردوغبار شده و این مسئله برای ما بسیار اساسی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری، فرونشست زمین در اصفهان را ابر چالش این استان دانست و خطاب به رئیس حوضه آبریز زاینده رود گفت: فرونشست زمین در مدیریت بحران زلزله خاموش عنوان می‌شود و بر اساس مطالعات سه ساله‌ای که تیم سازمان زمین شناسی کشور در استان انجام دادند نرخ فرونشست در اصفهان بین چهار تا ۱۸ سانتیمتر بوده است.

شیشه فروش با بیان اینکه طبق گزارش‌های شرکت آب منطقه‌ای سالانه یک متر افت آب در دشت‌های اصفهان اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: ۲۹ دشت استان اصفهان تحت تأثیر کم آبی شدید است و ما تقریباً هر روز و یا هفته‌ای یک بار گزارش شکستی لوله‌های آب و فاضلاب را در اصفهان داریم که تاثیرپذیری این شرایط از فرونشست در دست مطالعه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۴۰ مدرسه در استان تحت تأثیر فرونشست بوده و ۲۰ مدرسه تخلیه شده است، افزود: اماکن مسکونی، راه‌ها و اراضی کشاورزی اصفهان تحت تأثیر فرونشست زمین هستند.

شیشه فروش با بیان اینکه طی سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی حاصل خیز استان کشت نشده است، اظهار داشت: راه اندازی دفتر مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود و طرح جامع حوضه آبریز کاری ارزشمند است اما وقتی اثر آن بر سر سفره کشاورز و حقابه دار نباشد، ما مواجه با مطالبات کشاورزان هستیم.

وی با بیان اینکه تیر و مرداد امسال درختان اصفهان بر اثر تنش آبی دچار خزان زودرس شدند، گفت: ۱۰ هزار هکتار باغات حاصلخیز اصفهان دچار خزان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: شاید فراموش کرده‌ایم اما هم اینک ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشک است درحالی که طبق مطالعات انجام شده ۱۷۶ میلیون مترمکعب در زمان خشکسالی حقابه دارد که اگر بصورت اولیه تأمین شود به احیای این پهنه تالابی کمک خواهد کرد.

شیشه فروش با بیان اینکه امسال منشأ بخشی از گردوغبار اصفهان از تالاب گاوخونی بود و مردم ورزنه کنار آنجا متحمل رنج می‌شوند، افزود: برای حقابه‌ها توجه لازم را داشته باشیم؛ حقابه‌های قانونی زیست محیطی زاینده رود و گاوخونی و فضای سبز شهر اصفهان و کشاورزان مطالبه ما است.

وی ادامه داد: اراده وزارت نیرو برای بسیاری از استان‌ها مشخص بوده است و تأمین آب قم، همدان و خوزستان انجام شد و این بار نوبت اصفهان است و باید مطالعات حوضه زاینده رود عملیاتی شود و جز تغذیه آب زیرزمینی و انتقال آب راهی نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خطاب به رئیس حوضه آبریز زاینده رود، گفت: این مطالبه به حق را برای اصفهان داریم که وزارت نیرو برنامه راهبردی برای اصفهان مشخص کند؛ هم اینک ۳۱۰ روستا در این استان با تانکر آبرسانی می‌شود و لازم است برنامه استراتژیک با فاز اقدام برای احیای زاینده رود داشته باشیم که این مهم پیش‌تر در شورای عالی آب نیز تصویب شد./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا