اجتماعی

تب علامت چیست؟

تب علامت چیست؟

سیستم ایمنی بدن یک سد دفاعی در برابر انواع عوامل بیماری‌زا مانند عفونت و آلاینده‌های محیطی، سموم و سلول‌های سرطانی است که با بروز علائمی مانند تب و التهاب عملکرد خود را نشان می‌دهد.

شاید برایتان این سؤال ایجاد شده باشد که چرا دچار تب می‌شویم؟ تب در بدن چه کاری انجام می‌دهد؟ تمام تغییر و تحولات بدن در واکنش به یک عامل بیرونی یا درونی که در عملکرد صحیح بدن اختلال ایجاد کرده، اتفاق می‌افتد که معمولاً افراد تب را به دلیل وجود عفونت در بدن می‌شناسند.

تب برای آزاد کردن گلبول‌های سفید که سلول‌های اصلی سیستم ایمنی بدن هستند، ایجاد می‌‌شود. سیستم ایمنی بدن یک سد دفاعی در برابر انواع عوامل بیماری‌زا مانند عفونت و آلاینده‌های محیطی، سموم و سلول‌های سرطانی است که به بدن این امکان را می‌دهد، پس از ابتلا به انواع بیماری و آسیب، بهبود پیدا کند. «تب» متابولیسم را افزایش داده و از تکثیر برخی عوامل تشدید کننده بیماری جلوگیری می‌کند.

چرا دچار التهاب می‌شویم؟

التهاب هم یکی دیگر از واکنش‌های طبیعی بدن است و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های آسیب دیده ترکیبی به نام هیستامین آزاد کنند. این ترکیب باعث گشاد شدن دیواره‌های سلولی، ایجاد قرمزی، گرما، درد و تورم و در نتیجه محدود شدن اثر ترکیبات محرک در بدن می‌شود. داشتن این علائم می‌تواند در برخی شرایط ناخوشایند باشد. اما باید گفت که تب و التهاب نشانه‌هایی مبنی بر عملکرد درست سیستم ایمنی در بدن است.

چگونه تب و التهاب را درمان کنیم؟

از آنجایی که تب و التهاب نشانه‌ای بیرونی از مشکلات و یا عملکر غیرطبیعی و نادرست بدن است، باید آنها را جدی گرفت. باید بتوان در زمان بروز بیماری، علت تب و التهاب ایجاد شده را به درستی تشخیص و آن را کنترل کرد تا شرایط برای بهبودی بدن سریع‌تر فراهم شود.

تقویت سیستم ایمنی یکی از مؤثرترین روش‌ها در درمان تب و التهابات بدن است. انسان از زمان تولد دارای سطح مشخصی از سیستم ایمنی است و به مرور زمان میزان سیستم ایمنی بدن او افزایش می‌یابد تا شرایط برای کنترل و مقابله با بیماری‌های مختلف مهیا باشد. اگر سیستم ایمنی به اندازه کافی قوی نباشد، بدن بیشتر مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، ذات الریه و مسمومیت می‌شود.

سیستم دفاعی بدن برخی از افراد بسیار ضعیف است به طوری که بیشتر ماه‌های سال درحال درمان بیماری‌های ویروسی و یا پیشگیری از ابتلا به آن هستند. اما چرا سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود؟

چرا سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود؟

کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی، شرایط پزشکی خاص، مصرف برخی از داروها، تغییر فصل، خواب نامنظم، استرس و… از جمله عوامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

از جمله مهم ترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی می‌توان به مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی، انجام فعالیت ورزشی، تنظیم خواب، کاهش میزان استرس و… اشاره کرد. البته گفتنی است که مصرف برخی از مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند روی و ویتامین سی به کاهش التهاب و طول دوره درمان بیماری کمک می‌کند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا