اصفهان

مسئولان اصفهانی برای بارش‌های پاییز و زمستان آماده باشند

مسئولان اصفهانی برای بارش‌های پاییز و زمستان آماده باشند

اصفهان- مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ وقوع بارش‌های فراتر از نرمال و احتمال بارندگی‌های سنگین در پاییز و زمستان، لازم است دستگاه‌های متولی از هم اکنون آماده باشند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، حمیدرضا خورشیدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه بررسی الگوهای هواشناسی حاکی از آغاز بارش‌های پاییزی در استان اصفهان از دهه سوم مهر ماه است، اظهار داشت: بارش‌های مؤثر را امسال از نیمه اول آبان ماه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی بارش‌های فراتر از نرمال در پاییز و زمستان امسال و اینکه حتی احتمال وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا در مناطق غرب و جنوب استان وجود دارد، لازم است دستگاه‌های متولی استان از هم اکنون آماده باش باشند که غافلگیر نشویم.

نباید فریب بارش‌های پیش رو را خورد

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان در عین حال، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که طی سه سال اخیر بارش‌های کمتر از نرمال در استان و کشور داشتیم و نباید فریب بارندگی‌های پیش‌رو را خورد که ترسالی خواهیم داشت.

خورشیدی با اشاره به اینکه شاخص خشکسالی SPEI استان اصفهان در ۱۰ سال اخیر منفی بوده است، تصریح کرد: شاخص خشکسالی استان در یک دوره ده ساله تا مرداد امسال نشان می‌دهد که بین ۹۷ تا ۱۰۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید است و کماکان شاهد خشکسالی از نوع هیدرولوژی در استان اصفهان هستیم.

وی ادامه داد: کمبود و کاهش بارش بویژه در مناطقی چون شمال استان که بارش‌های کمی را دریافت کردند، سبب شد تا پدیده گردوغبار را طی بهار و تابستان امسال شاهد باشیم‌.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان افزود: گذر سامانه‌های جوی سبب کاهش آلودگی هوا می‌شود اما باید توجه داشت که پاییز و زمستان امسال برغم گذر سامانه‌های ناپایدار جوی، در فاصله زمانی بین سامانه‌ها، پایداری جو نیز پیش‌بینی می‌شود و در صورت عدم کنترل منابع آلاینده در شرایط سکون جوی، آلودگی هوا را در مناطقی چون شهر اصفهان خواهیم داشت.

تأثیر افزایش اعتبارات بر بهبود عملکرد ایستگاه‌های هواشناسی

خورشیدی در ادامه با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر رشد خوبی در بودجه و تخصیص آن و کاهش اوراق داشتیم، اظهار داشت: اثر افزایش اعتبارات در فعالیت‌های خوبی که در معاونت فنی اداره کل هواشناسی استان ایجاد شده، مشهود است و وضعیت ایستگاه‌های باران سنجی و اقلیم شناسی استان بهتر شده است.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ایستگاه‌های اقلیم شناسی اداره کل از چهار به ۱۱ ایستگاه و ایستگاه‌های باران‌سنجی از ۲ به ۱۵ ایستگاه در سطح استان افزایش یافته است، افزود: با رویکرد خوبی که دولت سیزدهم با تزریق بودجه و حذف اوراق داشته، روند پیشرفت و توسعه ایستگاه‌ها و زیرساخت‌های هواشناسی استان در دستور کار قرار گرفته است.

ایستگاه‌های هواشناسی اصفهان نیازمند ارتقاست

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وجود ۱۸۰ ایستگاه هواشناسی در سطح استان، خاطرنشان کرد: بسیاری از ایستگاه‌های سینوپتیک و باران‌سنجی هواشناسی استان سنتی است و کارشناس هواشناسی در روز یک داده را از ایستگاه بارانسنجی رصد می‌کند و یا داده‌های ایستگاه‌های اقلیم شناسی از جمله دما، رطوبت و تبخیر سه بار در روز قابل رصد است در حالی که ایستگاه‌های جدید اقلیم شناسی و باران سنجی بطور خودکار هر ۱۰ دقیقه یک داده جدید ثبت می‌کند و بانک اطلاعاتی خوبی از تغییرات آب و هوا ارائه می‌دهد.

خورشیدی تاکید کرد: ۱۸۰ ایستگاه هواشناسی استان اصفهان باید به سیستم‌های خودکار تبدیل شوند که در حال پیگیری این مهم هستیم و ایستگاه‌های قدیمی باید ارتقا یابند که بی تردید بودجه نیاز دارد.

تجهیز هواشناسی اصفهان به رادار در دستور کار سازمان هواشناسی کشور است

وی در خصوص نبود رادار هواشناسی در استان اصفهان نیز گفت: سیستم رادار شبکه هواشناسی توسط سازمان هواشناسی کشور تأمین می‌شود که تاکنون تجهیز نوار غربی و شمالی کشور انجام شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها ورود تجهیزات راداری با موانعی رو به رو بود اما اکنون تأمین این تجهیزات در حال انجام است و اصفهان نیز یکی از استان‌هایی است که سازمان هواشناسی تجهیز رادار هواشناسی را برای آن دستور کار دارد که به مرور انجام می‌شود./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا