اصفهان

دیدگاه امام رضا(ع) در مصرف شاکرانه و تاثیر آن در اقتصاد جامعه

دیدگاه امام رضا(ع) در مصرف شاکرانه و تاثیر آن در اقتصاد جامعه

اصفهان-اقتصاد در مفهوم حقیقی آن میانه روی و اعتدال در زندگی مادی است که با پرهیز از افراط و تفریط و شکرواقعی نعمت‌های الهی محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا: به تعبیر امام رضا (ع) سه خصلت؛ درست و کامل فهمیدن دین، خوب اندازه نگه داشتن در معیشت و صبر بر بلاها باعث می‌شود که حقیقت ایمان در بنده به کمال برسد. این سه ویژگی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند که با فهم و دانش می‌توان بر مشکلات فائق آمد و تدابیر اقتصادی برای گذران زندگی در نظر گرفت. در این میان بُعد مهم (مصرف) در کنار تولید و توزیع در اقتصاد بسیار اهمیت دارد که در ادامه به بررسی دیدگاه امام رضا (ع) در این رابطه می‌پردازیم.

مصرف شاکرانه کلید اصلی تفکر ناب اسلام محمدی برای کسب رضایت حق تعالی و رسیدن به اقتصاد اسلامی است. حتی امام رضا (ع) در پاسخ به بهترین بندگان می‎‌فرمایند: «چون نعمتشان دهند شکر کنند» و بهترین بندگان را با صفت «شکر» معرفی می‌کند.

البته شکر کردن تنها زبانی و لسانی نیست بلکه باید شکر عملی و مصرف صحیح و درست و به جای آن را داشته باشیم. برای تحقق مصرف شاکرانه علل مختلفی بیان شده است: صلاح حال بندگان، رفع نیاز بندگان، بی نیازی به حرام، حرام عامل فساد است، حرام سبب نابودی و هلاک است.

حضرت حق تعالی نتیجه شکرگزاری حقیقی را «پاک شدن» و «کامل و تمام شدن نعمت خداوند» بیان می‌کند. در آیه ۱۷۴ و ۱۷۲ سوره بقره در تبیین مفهوم حقیقی مصرف شاکرانه و مصرف حلال آمده است: اگر به خداوند اعتقاد دارید و او را پرستش می‌کنید، باید امر و نهی او را در مصرف و تصرف رعایت کنیم.

کسانی که ایمان آوردند، لازمه ایمان آنها مصرف حلال الهی است و تبدیل حلال به حرام و حرام به حلال نوعی تبدیل نعمت به نقمت و کتمان احکام و اوامر الهی است. بنابراین حرام خوری و مصرف بدون شکرگزاری حقیقی، انسان و جامعه انسانی را دچار عذاب‌های دنیوی و اخروی می‌کند و حضرت امام رضا (ع) از فساد، تباهی و هلاکت به عنوان نتایج شکرگزاری نکردن و حرام خوری یاد می‌کنند.

*برگرفته از کتاب اقتصاد رضوی نوشته محسن نصری/خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا