اجتماعی

دخالت غیرمتخصص‌ها در گفتار درمانی

دخالت غیرمتخصص‌ها در گفتار درمانی

رئیس کمیته فنی انجمن گفتار درمانی مهمترین چالش‌های گفتار درمانی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، صادق روشندل، رئیس کمیته فنی انجمن علمی گفتاردرمانی ایران به عوارض جبران ناپذیر مراجعه به افراد غیر متخصص برای درمان اختلالات گفتار و زبان اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروزه شاهد این موضوع هستیم که برخی از هموطنان برای درمان اختلالات گفتار و زبان به افراد غیر متخصص و پزشک نما مراجعه می نمایند که این موضوع می تواند آسیب های جبران ناپذیری را متوجه آنان کند.

روشن دل به هموطنان توصیه کرد: قبل از مراجعه به گفتاردرمانی حتما از طریق سامانه جستجوی پزشک سازمان نظام پزشکی کشور از صلاحیت حرفه ای و گفتاردرمانگر بودن فرد مورد نظر اطمینان حاصل نمایند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتار، زبان و بلع دهانی حلقی در انواع بیماری ها و اختلالات مختلف برعهده آسیب شناسان گفتار و زبان یا همان متخصصین گفتاردرمانی فارغ التحصیل از دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خدمات گفتاردرمانی صرفا تحت پوشش بیمه سلامت است، گفت: این طرح با همکاری سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور از ۲ سال قبل کلید خورد که قدمی مثبت در راستای ارتقای خدمات سلامت در سطح جامعه و حوزه گفتاردرمانی است.

وی بیان داشت: درحال حاضر این میزان از پوشش بیمه ای خدمات گفتاردرمانی با توجه به افزایش شیوع انواع اختلالات گفتار و زبان کافی نبوده و انتظار می رود سایر نهادها و سازمان های بیمه گر مانند سازمان تامین اجتماعی به این موضوع اهتمام بیشتری ورزند تا مردم بتوانند از سطح مناسبی از این خدمات بهره مند شوند.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات فعلی جامعه گفتاردرمانی کشور علی الخصوص دانش آموختگان دارای پروانه کلینیک گفتاردرمانی پایین بودن نرخ تعرفه خدمات است.

وی اظهار داشت: در صورت عدم رفع این مشکل از سوی نهادهای تصمیم گیرنده شاهد تعطیلی مراکز گفتاردرمانی و افزایش میزان مهاجرت آسیب شناسان گفتار و زبان مانند سایر کادر پزشکی و درمان خواهیم بود که این خود مصداق بارز از دست دادن سرمایه های با ارزش انسانی در کشور است.

روشن دل گفت: یکی از راه های اصولی حل این مشکلات افزایش نرخ تعرفه مطابق با شرایط اقتصادی و همزمان افزایش میزان پوشش بیمه ای خدمات گفتاردرمانی از سوی دولت و نهادهای بیمه گر است.

وی افزود: رشته آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتاردرمانی) به همت اساتید و پیشکسوتان گرامی و همکاران خدوم پیشرفتهای روزافزونی در زمینه های علمی و بالینی داشته به طوری که اکنون دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در این رشته به جذب دانشجو پرداخته و دانش آموختگان این رشته در اکثر مناطق کشور مشغول ارایه خدمات بالینی به جامعه است.

وی افزود: همچنین با افزایش تعداد دانش آموختگان این رشته بالینی و شیوع انواع اختلالات گفتار و زبان در جامعه، به جرات می توان گفت که رشته گفتاردرمانی نقش بسزایی در پیشگیری، درمان و توانبخشی افراد ایفا می کند به عبارتی این رشته به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است.

وی با اشاره به اینکه دانش آموختگان آن نیازمند به روزرسانی علمی و حرفه ای و افزایش سطح توانمندی های بالینی و عملی می باشند، گفت: به نظر می رسد مانند سایر رشته های علوم پزشکی بالینی (پزشکی، دندانپزشکی داروسازی و فیزیوتراپی) با راه اندازی مقطع دکتری حرفه ای آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتاردرمانی) این مهم میسر می شود.

وی افزود: از طرفی با تصویب این مقطع، زمینه تخصصی و فوق تخصصی شدن رشته گفتاردرمانی در ایران مانند سایر کشورهای زمینه پیشرفته بیشتر فراهم می شود؛ همچنین تصویب دکتری حرفه ای گفتاردرمانی می تواند گام مهمی در تحقق بخشیدن رکن پنجم سیاست های ابلاغی حوزه سلامت و توانبخشی باشد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا