اجتماعی

تزریق جان تازه به ۲ تالاب کشور

تزریق جان تازه به ۲ تالاب کشور

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، در 2 تالاب بامدژ و شادگان بر اثر رهاسازی حقآبه محیط زیستی شاهد افزایش سطح آب هستیم.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، ۲ تالاب بامدژ و شادگان بر اثر رهاسازی حقآبه محیط زیستی و بارش‌های منطقه بین ۴۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش سطح پرشدگی را تجربه کرده‌اند.قبل از رها سازی حقآبه در این ۲ تالاب شاهد خشکسالی و کمبود شدید آب بوده‌ایم.

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ اهواز یکی از تالاب های ایران در خوزستان است که در جنوب غرب ایران، در ۴۰کیلومتری شمال غربی اهواز و ۷۰کیلومتری شوش واقع شده است وسعت تالاب بامدژ ۴۰۰ هکتار است. آب این تالاب از طریق رودخانه شاوور تأمین می‌شود.این تالاب آب خروجی هم دارد و از شاخه‌ای به نام خارور عبور می‌کند و بعد از گذر از کانال توانا، به رودخانه دز منتهی می‌شود. البته این تالاب همیشه هم پرآب نیست. تقریباً از اوایل فروردین تا اواسط آبان کم‌آب می‌شود، چون دریچه‌ها را می‌بندند و سد شاوور آبگیری می‌شود.

تالاب شادگان

تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج فارس تغذیه می‌شود. این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد. همچنین از جنوب درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد. این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌زیست است که به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان معروف است و در سال ۱۳۵۴ شمسی در یونسکو به ثبت رسیده است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا