ایرانجهان

رئیسی: بانک‌های ناتراز با کوچکترین خطا از گردونه خارج خواهند شد

رئیسی: بانک‌های ناتراز با کوچکترین خطا از گردونه خارج خواهند شد

رئیس جمهور صبح امروز با بیان اینکه یکی از علل افزایش نرخ تورم، ناترازی بانک‌هاست، گفت: چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم و اگر کوچکترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز در در بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور با اشاره به اثرگذاری و کارکردهای نمازجمعه گفت: جایگاه نمازجمعه بسیار اثرگذار است و هم کارکردهای متفاوتی دارد در حوزه مقاومت و ایستادگی و تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی هم موثر است.

امامان جمعه پناه مردم و چهره امیدآفرینند

وی ادامه داد: حقیقتا آنچه رهبر اتقلاب از آن به عنوان قرارگاه فرهنگی و عبادی سیاس و اجتماعی و مقاومت نام برده اند، نام گذاری به حقی است.

رئیسی تاکید کرد: امامان جمعه پناه مردمند و شخصیتی که محوریت در استان و شهرستان دارند و چهره امیدآفرینند شناخته می‌شوند که در سختان و روشنگری هایشان امیدآفرینی می کنند و هم گره های ذهنی افراد را که به هر دلیلی اعم از غفلت و ناآگاهی ایجاد شده را باز می کنند.

وی افزود: ائمه جمعه در جایگاه نیروسازی برای کشور و نظام و دستگاه ها قرار دارند و نقش آفرینی نمازجمعه در دفاع مقدس و سازندگی را دیده ایم

رئیس جمهور یادآور شد: در حال حاضر که در دوره عدالت و پیشرفت قرار داریم، ائمه جمعه هم در جایگاه تعلیم و تربیت نفوس مستعده و معرفت افزایی هستند و هم در جایگاه اجرای عدالت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همت میگمارند این تلاش ها در مطالبه و پیگیری اجرای عدالت و مباره با فقر و فساد و تبعیض که شایسته نظام اسلامی نیست، موثرند این حساسیت ائمه جمعه نعمت الهی هم برای مسئولان است هم مردم.

وی گفت: تذکرات ائمه جمعه برای مسئولان یک گوشزد است و برای مردم نیز نعمت از این جهت است که احساس می کنند دیده می شوند و عدالت خواهی و حق طلبی دارند، امامان جمعه به دنبال اصلاح در امر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هستند

وی ادامه داد: ائمه جمعه به عنوان چهره مصلح در جامعه شناخته می شوند که دنبال اصلاح واقعی هستند و دلسوزند. ائمه جمعه حقیقتا به دنبال اصلاح در امور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ائمه جمعه در حوزه مطالبه گری، اجرای عدالت و هم در حوزه مبارزه با فقر، فساد و … حساسیت دارند و این یک نعمت الهی برای مسئولین و مردم است.

رئیس جمهور گفت: جایگاه نماز جمعه جایگاهی بسیار رفیع و اثر گذار است؛ هم در تبیین دستاورد های انقلاب شکوهمند اسلامی و هم در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که هم وضع موجود را به خوبی ترسیم کرده و هم چشم اندازی از آینده را ترسیم کرده است.

باید بتوانیم از این تولید قدرتی که مردم و امام و رهبری انجام دادند، صیانت کنیم

رئیس جمهور گفت: مهم ترین مولفه قدرت در کشور ما مردم، توانایی علمی و نظامی هستند. چرا باید در حوزه اقتصادی چشم به بیرون مرزها و اخم و لبخند آن ها داشته باشیم؟

وی ادامه داد: باید بتوانیم از این تولید قدرتی که مردم و امام و رهبری انجام دادند، صیانت کنیم. ما چه گفتمانی میتوانیم داشته باشیم جز گفتمانی که مردم از ما انتظار دارند جامه عمل بپوشانیم.

تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه‌گام‌دوم انقلاب اسلامی است

رئیسی تصریح کرد: گفتمان دولت سیزدهم گفتمان امام و رهبری است و سند این گفتمان بیانیه گام دوم است. تمام اقدامات دولت در همه حوزه ها مستند به بیانیه‌گام‌دوم انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه در دوره دفاع مقدس و سازندگی و امروز هم در دوره عدالت و پیشرفت نقش‌آفرینی کرده و می‌کند، گفت: ائمه جمعه در کشور هم در جایگاه تعلیم و هم در جایگاه تعدیل قرار دارند.

رئیس جمهور تاکید کرد: علمای ما همواره هم در جایگاه آگاهی‌بخشی و تربیت افراد مستعد بودند و هم در جایگاه اجرای عدالت و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است

وی گفت: نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می‌شد که نساختند و ما کمبود داریم.

رئیسی تصریح کرد: باید این کمبود جبران شود، الان یک میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت در کشور داریم در برخی موارد به افراد زمین داده شده خصوصا در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکلتر است ولی کار در حال پیگیری است.

وی گفت: ساخت واحدهای خودمالکی و نوسازی بافت های فرسوده و مجتمع‌سازی هم شروع شده است.

کاهش چشمگیر رشد نقدینگی از 42 به 27 درصد در دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: از مهمترین دلایل تورم به گفته کارشناسان اقتصادی، مساله رشد نقدینگی است. رشد نقدینگی که ابتدای دولت سیزدهم 42 درصد بود به ۲۷ درصد کاهش یافته است و هدفگذاری کرده‌ایم که تا پایان سال به ۲۵ درصد کاهش یابد. رشد نقدینگی کاملا در کشور مهار شده است.

وی افزود: یکی دیگر از علل افزایش نرخ تورم، ناترازی بانک‌هاست. دولت با همه توان تلاش می‌کند که بانک‌های ناتراز یا از گردونه خارج شوند و یا انضباط مالی را رعایت کنند.

رئیسی تاکید کرد: چند بانک را از گردونه خارج کردیم و برای بقیه نیز هشدار صادر کرده‌ایم. تیم اقتصادی و بانک مشخص شده که بر عملکرد آنها نظارت کند و اگر کوچکترین خطایی داشته باشند از گردونه خارج خواهند شد.

وی گفت: بسیاری از عزیزان دولت گذشته خودشان به من گفتند که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید در شروع کار؟ پاسخ دادم که توکل به خدا، اعتماد به نفس و اعتماد به داشته‌های کشور راه را برای ما باز خواهد کرد.

همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمد ها و مصارف وجود نداشته باشد

رییس جمهور در ادامه گردهمایی سراسری نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه کشور گفت: دولت سیزدهم بدون استقراض چاپ پول با ایجاد درآمد برای کشور کسری بودجه ۴۸۰ میلیاردی را که در آغاز دولت با آن مواجه بود را پشت سر گذاشت و آنرا حل کرد، تلاش شد آنچه موجب تورم است را رفع کند. سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بودجه پشت سر گذاشتیم و تلاش بر این است که در سال ۱۴۰۲ هم همین‌گونه عمل شود.

وی تصریح کرد: همواره تلاش دولت بر این بوده تغایری بین درآمدها و مصارف وجود نداشته باشد. ما تلاش می‌کنیم هزینه ها را افزایش ندهیم از مجلس هم می خواهیم کمک کند که ناترازی در بودجه نداشته باشیم زیرا کسری بودجه سبب مشکلات می شود.

آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گواه رشد اقتصادی در کشور است

رئیس‌جمهور افزود: در سفرهای استانی یکی از بخش‌های مورد توجه دولت، احیای تولیدی‌ها و کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل است

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۶۵۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشته است، کارخانه‌هایی که تجهیزات و سوله‌های آن‌ها در حال خاک خوردن بود

رئیسی تصریح کرد: آمار بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گواه رشد اقتصادی در کشور است.

10 درصد تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور مربوط به دولت سیزدهم است

رئیس‌جمهور در ادامه گردهمایی ائمه جمعه کشور گفت: در حوزه سلامت کارهای زیادی در این دولت انجام شده و مراکز درمانی که سالیان سال در بخش‌های مختلف کشور معطل مانده بود، در این دولت در حال عملیاتی‌شدن هستند

وی افزود: از همه تخت‌های بیمارستانی موجود در کشور، ۱۵ هزار تخت مربوط به دولت سیزدهم است، یعنی ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور مربوط به این دولت است

رئیسی تاکید کرد: امروز بیمه سلامت در کشور بسیار توسعه یافته است و پزشک متخصص چند برابر گذشته در مناطق محروم حضور دارد‌.

حتی یک مورد دخالت امام جمعه در انتصابات دولتی نداریم

رئیس‌جمهور گفت: در دولت حتی یک مورد دخالت امام جمعه در انتصابات گزارش نشده است، فشار خسته‌کننده‌ای که بر مدیران دولتی از طرف برخی بخش‌ها وجود دارد، در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این موضوع به معنی این نیست که ائمه جمعه ما دغدغه نداشته باشند، اما این دغدغه را به طریقی دیگر بیان می‌کنند.

بیست و ششمین گردهمایی سراسری ائمه جمعه کشور روز گذشته (۲۴ دی ماه) با حضور نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور در حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و با تجدید میثاق با امام مقاومت آغاز شد.

در این همایش به پاس قدردانی از نقش دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه، تندیس قدرشناسی ائمه جمعه ایران به امیرعبداللهیان اعطا شد و وی نیز این تندیس افتخار را به شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد.

این گردهمایی تا روز سه‌شنبه ادامه دارد و با دیدار مقام معظم رهبری به پایان خواهد رسید.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا