اصفهان

چشم اصفهان به زاینده‌رود روشن شد

چشم اصفهان به زاینده‌رود روشن شد

اصفهان- جریان آب زاینده رود لحظاتی پیش به شهر اصفهان رسید و تا ساعتی دیگر زیر پل‌های تاریخی دیار نصف جهان جاری می‌شود.‌

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، جریان آب زاینده‌رود عصر امروز شنبه چهارم فروردین به پارک جنگلی ناژوان شهر تاریخی اصفهان رسید. شماری از مردم اصفهان و گردشگران نوروزی از ساعات صبح برای تماشای جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود، در جوار این رودخانه و پل‌های تاریخی به انتظار نشسته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود آب تا غروب امروز زیر پل‌های تاریخی شهر اصفهان جاری شود.

خروجی سد زاینده رود با هدف توزیع نوبت دوم آب برای آبیاری اراضی کشاورزی غرب و شرق اصفهان از بامداد جمعه افزایش یافت.

پیش از این محمود چیتیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفته بود که با هدف تأمین بخشی از نیاز آبی کشت غله حقابه بران حوضه زاینده‌رود، از بامداد جمعه سوم فروردین خروجی سد زاینده‌رود افزایش می‌یابد.

بنا بر آخرین آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره سد زاینده‌رود در پی بارش‌های اخیر به ۳۳۲ میلیون مترمکعب رسیده است. همچنین بنا بر آمار سازمان هواشناسی میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (یکم مهرماه ۱۴۰۲) تا یکم فروردین ۱۴۰۳ به ۸۷۱ میلیمتر رسید. در حالی که میانگین بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته تا این تاریخ یکهزار و ۲۷۱ میلیمتر بود.

۲۰ آبان ۱۴۰۲ نخستین نوبت رهاسازی آب برای کشت بهنگام پاییزه کشاورزان شرق و غرب اصفهان انجام شد که حدود ۱۷ روز آب در رودخانه زاینده رود شهر اصفهان نیز جریان داشت.

از آن زمان تاکنون به رغم آنکه قرار بود نوبت دوم رهاسازی آب برای آبیاری اراضی زیر کشتِ آبی شرق اصفهان در بهمن ماه انجام شود اما طبق مصوبات جلسات متعدد کارگروه سازگاری با کم آبی به دلیل بارندگی‌ها نوبت دوم رهاسازی آب تا فروردین امسال به تعویق افتاد.

در همین زمینه حسین وحیدا رئیس اتاق اصناف کشاورزی اصفهان نیز گفته بود که تأخیر در رهاسازی به موقع زاینده‌رود به کشت غله کشاورزان شرق اصفهان خسارت جبران ناپذیری وارد کرده است./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا