ایرانجهان

آیا نمایندگان مجلس از مجازات خرید و فروش رای مستنثی شده‌اند؟

آیا نمایندگان مجلس از مجازات خرید و فروش رای مستنثی شده‌اند؟

بعد از تائید بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات در شورای نگهبان برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های فارسی‌ زبان مدعی شدند نمایندگان از خرید و فروش رای مستثنی شده‌اند ولی نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند.

خبرنگار: یک‌شنبه، ۲۱ آبان ماه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات طرح اصلاح بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کردند و و شورای نگهبان نیز این طرح را اخیرا تائید کرد.

این بند قانون چه می‌گوید؟

در مصوبه مجلس درباره اصلاح بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس گفته شده که هرگونه خرید و فروش مستقیم یا غیرمستقیم رأی یا فعالیت و تبلیغات انتخاباتی مستقیم و غیرمستقیم از طریق توزیع اقلام و لوازمی که برای دریافت‌کننده جنبه انتفاعی داشته باشد، اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی به اشخاص حقیقی و حقوقی، اماکن عمومی و مذهبی، هیأت‌ها و امور خیریه، اعطای وام، پاداش و یا امتیازات از زمان ثبت‌نام در انتخابات»، جرم محسوب می‌کند و مرتکب به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شود.

همچنین گفته شده که به انتهای بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت « ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است.» اضافه می شود.

شایعه سازی ضدانقلاب و اصلاح طلبان درباره این مصوبه

با انتشار خبر تائید این بند از قانون در شورای نگهبان برخی رسانه‌های اصلاح طلب و رسانه‌های فارسی زبان خارجی مدعی شدند که نمایندگان مجلس از خرید و فروش رای مستثنی شده‌اند. شبکه اینترنشنال طی گفت و گوهای متعدد تلاش کرد این مصوبه را به معنای قانونی شدن خرید و فروش رای توسط نمایندگان بازنمایی بکند و پس از آن نیز برخی رسانه های اصلاح طلب از جمله روزنامه شرق نیز همان خط ضدانقلاب را ادامه داد.

آصفری: نمایندگان هم در صورت خرید و فروش رای طبق قانون مجازات می‌شوند

آصفری نماینده مجلس در باره این ابهام گفت که «این مصوبه اصلا به معنای این نیست که نمایندگان از خرید و فروش رای مستثنی هستند. مردم در ایام مختلف برای پیگیری مشکلات خود به نمایندگان مراجعه می‌کنند و در این ماده گفته شده که نمایندگان می‌توانند در ایام انتخابات پیگیر امورات مردم باشند ولی اگر اقدام به خرید و فروش رای کنند طبق قانون مجازات می‌شوند».

سلیمی: برخی از هر روشی برای تخریب دولت و مجلس استفاده می‌کنند

علیرضا سلیمی گفت: در این ماده گفته شده که اگر نمایندگان در راستای انجام وظایف نمایندگی یعنی امورات قانونگذاری و نظارت کاری انجام دهند مستثنی هستند و به اینگونه نیست که گفته شده نمایندگان از خرید و فروش رای مثتثنی هستند و شورای نگهبان هم گفته این خلاف شرع و قانون نیست.

وی تاکید کرد: الان سال آخر انتخابات است و برخی از هر روشی برای تخریب دولت و مجلس استفاده می‌کنند و بدون مطالعه چیزی را مطرح می‌کنند، اینها حتی یک بار هم قانون را نخوانده اند و توصیه می‌کنم حداقل یکبار این قانون را بخوانند.

خضریان: مخالف طرح بودم ولی هیچ نماینده‌ای مجاز بودن به خرید و فروش رای نشده‌است

علی خضریان از نمایندگانی که در زمان بررسی این طرح با آن مخالفت کرد گفت: من به این طرح رای ندادم چون معتقد بودم این مسئله در قانون وجود داشته با این حال این طرح اصلا ربطی به مجاز بودن نمایندگان برای خرید و فروش رای ندارند و احتمالا کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند قانون را نخوانده اند یا آنهایی هستند که سابقه زیر میز زدن در انتخابات را داشته اند به دنبال فتنه جدیدی هستند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا