ایرانجهان

چرا سفر وزیر خارجه به عربستان اهمیت زیادی دارد؟

چرا سفر وزیر خارجه به عربستان اهمیت زیادی دارد؟

بسیاری از نمایندگان مجلس، مسئولان دولت و کارشناسان معتقدند که سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان موجب ثبات منطقه‌ای به جهت سیاسی و امنیتی و همچنین گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی خواهد شد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 26 مرداد سال جاری در رأس هیأتی و به دعوت فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان به این کشور سفر کرد، سفری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و چهره های مختلف حزبی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر خارجه در ادامۀ رایزنی‌هایش در عربستان با محمد بن سلمان در جده دیدار و گفت‌وگو کرد، دیداری کارشناسان و رسانه‌های مختلف معتقدند در کنار این سفر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

سفر وزیر خارجه به عربستان و احیای روابط با این کشور مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان داخلی و خارجی مسائل بین الملل قرار گرفته و بسیاری از نمایندگان مجلس، مسئولان دولت، فعالان سیاسی و چهره های مختلف معتقدند که سفر وزیر خارجه کشورمان به عربستان موجب ثبات منطقه ای به جهت سیاسی و امنیتی و همچنین گسترش تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران، عربستان، سایر کشورهای عربی خواهد شد. آنها همچنین اعتقاد دارند که در نتیجه ثبات ایجاد شده در منطقه تعاملات اقتصادی ایران با سایر کشورهای منطقه هم می تواند افزایش یابد.

احیای روابط با عربستان فرصتی مناسب برای افزایش حجم مناسبات تجاری

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور معتقد است که امروز با اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی، روابط با کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان در راستای منافع ملت ایران، ملت‌های منطقه و جهان احیا شده و این موضوع فرصت مناسبی است تا سطح و حجم مناسبات تجاری نیز افزایش یابد.

حسینی سفر وزیر خارجه به عربستان را سفر مهمی می داند که می تواند تاثیرات بسیاری در آینده در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی داشته باشد.

آغازی برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از توافقاتی که بین ایران و عربستان شکل گرفت گفت که سیاست جمهوری اسلامی ایران، حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت خارجی بوده و هست و این توافق نشان داد که عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت همین قدرت‌های خارجی بوده است.

وی همچنین ادامه داد: احیای روابط ۲ کشور مهم همسایه، این امید جدی را ایجاد کرده که این اتفاق آغازی باشد برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی ۲ کشور که همه کشورهای منطقه از آن منفعت می‌برند. پیش‌شرط تحقق این توسعه همکاری‌ها، رعایت حسن هم‌جواری و ایجاد اعتماد متقابل است.

جایگاه ویژه عربستان برای همسایگیِ ایران

جایگاه ویژه عربستان برای همسایگیِ ایران از مسائلی است که بارها در مطالب مختلف و از سوی کارشناسان و مسئولان دولت و مجلس به آن اشاره است.

مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت برقراری روابط ایران و عربستان تاکید می کند که سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که ارتباطاتش را با همسایگان و کشورهای منطقه تقویت کند و ابتدا همسایگان و بعد هم مابقی کشورهای منطقه برای ما در اولویت هستند.

وی ادامه می دهد: ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه برای ما اولویت دارد و در بین همسایگان هم عربستان سعودی جایگاه ویژه ای دارد. چرا که این کشور از نفوذ قابل توجهی در میان کشورهای عربی منطقه برخوردار است و عربستان از محل نفت فراوانی که دارد، کمک‌های پولی و مالی زیادی به کشورهای عربی می‌کند و طبیعتاً این کشورها هم تحت تأثیر عربستان هستند.

این نماینده مجلس معتقد است که ارتباط با عربستان قطعاً در بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای عربی هم مؤثر است. به محض از سرگیری روابط ایران و عربستان شاهد استقبال سریع مصر و امارات برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بودیم، بنابراین باید بپذیریم عربستان تأثیر ویژه‌ای روی کشورهای عربی و تعمیق روابط آنان با ایران دارد.

وی در یادداشتی که درباره احیای روابط ایران و عربستان است می نویسد: از زمانی که بحث از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان مطرح شد، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اتفاق به شدت ناراحت شدند و باید بدانیم مسأله‌ای که دشمنان ما از آن ناراحت و عصبانی هستند، قطعاً به نفع ماست. اگر ما ارتباطات خود با کشورهای منطقه را تقویت نکنیم، در حوزه عربستان و منطقه میدان تاخت و تاز وسیع‌تری برای دشمنان ما که تهدید امنیتی منطقه هستند، باز می‌شود. در این شرایط، اگر ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه دایر و تقویت شود، این کشورها قطعاً این واقعیت را بهتر درک می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران و توان نظامی ایران به ضرر منطقه و تهدیدی برای منطقه نیست، بلکه همین توانمندی در خدمت همسایگان ماست. جمهوری اسلامی ایران در واقع تأمین کننده امنیت منطقه و همسایگان است و آن وحشت کاذبی که دشمنان از ایران در بین همسایگان‌مان ایجاد کردند، با این اقدامات خنثی می‌شود.

ذالنوری ادامه می دهد: ارتباطات اقتصادی میان ایران و عربستان سعودی مسأله‌ای بسیار مهم است. زمانی که ما صدها بار آمریکا و غربی‌ها را امتحان کردیم و متوجه شدیم آنان با ما خصومت جدی دارند و در تلاش هستند جمهوری اسلامی ایران در تحریم کامل اقتصادی باشد، ما باید روابط خود با کشورهایی مانند عربستان را تثبیت و تقویت کنیم. همچنین باید با کشورهای دیگر منطقه هم روابط مان بهبود پیدا کند که قطعاً با بهبود روابط خود با کشورهای منطقه می‌توانیم فشارها و تکانه‌های اقتصادی را کاهش دهیم.

روابط بر قیمت ارز و برخی گشایش‌های اقتصادی تأثیر خواهد داشت

پروین صالحی‌مبارکه هم بعد از توافق ایران و عربستان به فارس گفته بود که این توافق برای دو کشور و در منطقه غرب آسیا آثار بسیار خوبی را در پی دارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ابرازامیدواری کرده بود که با بهبود ارتباط کشورهای خاورمیانه از جمله ایران و عربستان که از اهمیت به سزایی برخورد دار هستند در آینده نزدیک شاهد کاهش تنش و گشایش توسعه برای کشورهای غرب آسیا باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: این توافق بر کاهش قیمت ارز و برخی گشایش‌های اقتصادی تأثیر خواهد داشت.

صالحی مبارکه با یادآوری اینکه مجلس در کنار دولت پیگیر ارتباط با همسایگان است و بر دیپلماسی اقتصادی تأکید دارد، گفته بود که اولین سیاست دولت، ایجاد ارتباط با کشورهای همسایه بود و ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و پیمان بریکس هم که مقدمات آن فراهم شده، از جمله این سیاست ها است.

ارتباط با عربستان باید منجر به گشایش اقتصادی شود

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس هم احیای ارتباط ایران با عربستان را بسیار با اهمیت می داند و می گوید که احیای این روابط تأثیر زیادی در بهبود وضعیت کشور به ویژه به لحاظ اقتصادی دارد.

وی همچنین اعتقاد دارد که روابط ما با همسایگان باید به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تقویت شود. اگر بین ما و کشورهای همسایه اختلافاتی وجود داشت، این اختلافات را دشمنان ایجاد کردند و ما باید بتوانیم این اختلافات را بین خودمان حل کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: امروز ثابت شد که اختلافات بین کشورهای منطقه به راحتی قابل حل است و همواره دخالت عوامل خارجی باعث اختلاف کشورهای منطقه شده است.

وی معتقد است ک هرویکرد خوب دولت سیزدهم در تقویت ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه بسیار مهم و سازنده است، چرا که دشمنان همه تلاش خود را کردند و برخی از کشورها را تحریک کردند که علیه ایران باشند، اما دولت دیپلماسی همسایگی را به خوبی دنبال و نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: ما نباید تصور کنیم که صرفاً باید با غربی‌ها یا شرقی‌ها ارتباط داشته باشیم. به خصوص آنکه غربی‌ها همواره بدترین نوع روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را با ما داشتند و قابل اعتماد نیستند و در برجام این موضوع را تجربه کردیم.

وی ابراز امیدواری می کند که توسعه روابط ایران با همسایگان و کشورهای عربی مانند عربستان تأثیر مثبت خود را در عرصه اقتصادی هم بگذارد و بتواند هر چه زودتر موجب گشایش‌های اقتصادی در کشورمان شود.

ارتباط با عربستان کمک می‌کند در سطح بالاتری به منافع ملی دست پیدا کنیم

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان، گفت: تقویت بنیه‌ درونی جمهوری اسلامی ایران و همگامی این روند با دیپلماسی ارتباط با همسایگان که توسط دولت سیزدهم دنبال شد، دستاوردهای قابل توجهی را برای ایران پدید آورده است و ما اکنون به عنوان عضو موثر و فعال سازمان شانگهای که فراتر از منطقه می‌توانیم در سایر مجامع بین المللی نیز حضور داشته باشیم، شناخته می‌شویم.

مقتدایی اظهار کرد: رفع تحریم‌های ظالمانه که مدت‌ها در دستور کشور بود و پس از روی کار آمدن دولت جدید موفق شدیم بدون دادن امتیازهایی که دائما طرف مقابل ما بر آن پافشاری می‌کرد، باب‌های جدیدی را برای فروش نفت، بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران و نظایر آن انجام بدهیم، ارتباطات سازنده با کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس و برخی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا، همگی سبد دیپلماسی ایران را متنوع کرده و دستاوردهای قابل توجهی را برای ایران رقم زده است.

وی تاکید کرد: ارتباطی که عربستان به دنبال برقراری آن با ایران بود و گذشت جمهوری اسلامی ایران برای تقویت منافع امت اسلامی، همگی سبب شده است تا جایگاه کنونی ایران به گونه‌ای باشد که ما در سطح بالاتری بتوانیم به منافع ملی دست پیدا بکنیم.

وی اضافه کرد: سفر وزیر امور خارجه ما به عربستان در ادامه همین راهی است که دولت تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای تامین، حفظ و تعمیق منافع ملت ایران دنبال می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته کسانی در خارج از ایران به دنبال آن هستند که این موفقیت‌ها، کم‌رنگ جلوه داده شود و برخی در داخل نیز از سر آگاهی و بعضا ناآگاهی، چنین روندی را دنبال می‌کنند؛ اما واقعیت آن است که اکنون ایران در کانون توجه ملت‌ها و دولت‌هاست و به عنوان یک قدرت نوظهور با تکیه بر توان دفاعی داخلی و برای تامین امنیت در سطح منطقه و جهان فعالیت می‌کند و روزبه‌روز این نقش، پر رنگ‌تر می‌شود.

ارتباط ایران و عربستان و تقویت ثبات در منطقه

جدا از مسئولان و نمایندگان مجلس فعالان دانشجویی بسیاری هم هستند که معتقدند روابط ایران و عربستان در آینده کشور تاثیر بالایی دارند.

دبیر بین الملل دفتر تحکیم وحدت امروز به فارس گفت که تحکیم ارتباط بین ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر اصلی منطقه باعث تقویت ثبات در منطقه می شود، و موجب بهبود روابط اقتصادی این دو کشور نیز خواهد شد.

فراهانی همچنین با اشاره به افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور، گفت: مسئله دیگر ارتباط تجاری این دو کشور خواهد بود،گسترش روابط اقتصادی این دو کشور منجر به تقویت روابط سیاسی نیز خواهد شد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه الزهرا هم با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه به عربستان، گفت که تقویت روابط ایران و عربستان تاثیر زیادی در تقویت امنیت منطقه خواهد داشت و موجب پدید آمدن فرصت های اقتصادی می شود.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا