اجتماعی

معرفی «ایران فرهنگی» با ثبت پرونده کاروانسراها

معرفی «ایران فرهنگی» با ثبت پرونده کاروانسراها

به‌ مناسبت ثبت جهانی پرونده «کاروانسراهای ایران»‌، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، ضیافت شامی با حضور علی دارابی، معاون میراث‌فرهنگی کشور و هیأت همراه برپا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، به‌مناسبت موفقیت هیئت ایرانی در ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی در کمیته میراث جهانی یونسکو، رضا عنایتی سفیر ایران در عربستان در محل سفارتخانه میزبان علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و هیأت همراه بود.

ضیافت شام که سفیر و همکاران وی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان حضور داشتند.

دارابی در این مراسم با ابراز خرسندی از موفقیت کشورمان در ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی در چهل و پنجمین نشست کمیته ملی میراث جهانی یونسکو در ریاض گفت: ایران بیش از ۱۰۰۰ کاروانسرا دارد که ۷۰۰ مورد آن ثبت ملی شده است. ۵۴ کاروانسرای ثبت شده در ۲۴ استان کشور پراکنده‌اند و این داشته‌ها و ظرفیت بزرگ برای میراث‌فرهنگی شهرهای کشور است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی افزود: ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی در افزایش گردشگر و رونق صنعت توریسم تأثیر بسزایی دارد. افزون بر این نشانه‌هایی از ریشه‌های تاریخی و تمدنی یک ملت محسوب می‌شود. همچنین جوامع محلی و مردم در حفاظت از آثار ثبت شده، مشارکت فعالانه‌ای خواهند داشت.

دارابی گفت: با ثبت ۵۴ کاروانسرا، تعداد آثار ملموس ثبت شده ایران به ۲۷ عدد افزایش یافته است.

عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان هم با تشکر و قدردانی از هیئت ایرانی گفت: این اقدام موجب معرفی بهتر و بیشتر «ایران فرهنگی» در جهان خواهد بود و مناسبات سیاسی، فرهنگی میان ایران و سایر کشورها را ارتقا می‌دهد.

وی افزود: ایران و عربستان در توسعه، تحکیم و تعمیق مناسبات و روابط دوستی مصمم هستند و همکاری‌های فرهنگی به خصوص در حوزه میراث‌فرهنگی با توجه به اشتراکات دو کشور نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

بر پایه این خبر، روز گذشته، یکشنبه ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲ و در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان، پرونده «کاروانسراهای ایران» تأیید شد و به ثبت رسید.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا