اجتماعی

مردم به کوچکترین تغییرات در تالاب ها حساس هستند

مردم به کوچکترین تغییرات در تالاب ها حساس هستند

محیط بان تالاب بین المللی میانکاله گفت: خوشبختانه با افزایش اطلاع رسانی و آگاهی عمومی، حساسیت مردم نسبت به زیستگاه‌های تالابی افزایش یافته است و اکنون مردم در منطقه میانکاله به کوچکترین تغییرات در تالاب‌ها حساس و پیگیر مسائل و مشکلات آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، مهدی دادار، محیط‌بان میانکاله و قهرمان تالاب با اشاره به روز ملی تالاب‌ها، افزایش جمعیت، کاهش بارندگی و احداث مراکز پرورش ماهی در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها را از جمله عوامل اصلی تخریب زیستگاه‌های تالابی در کشور به ویژه استان‌های شمالی دانست و بیان کرد: اداره کل محیط زیست استان مازندران امسال با یک ابتکار عملی آبراهه‌های موجود در روستاهای مشرف به تالاب میانکاله را به سمت تالاب هدایت کرد و از این طریق نه تنها سطح آب در تالاب میانکاله حفظ شد بلکه به میزان بیشتری نسبت به سال گذشته رسید.

وی افزود: اقدامات انجام یافته در طول سالجاری مجموعا باعث شد تا تالاب از حالت خشکی کامل خارج شود و در بخش های عمده تالاب نزدیک به ۳۰ سانتی متر آب داریم که حیات اکولوژیکی تالاب را حفظ کرده است.

محیط بان میانکاله افزایش محسوس و قابل رویت پرندگان مهاجر در تالاب را در سال جاری محسوس دانست و این گفت: غیر از این اقدامات ما تالاب را لایروبی و از سمت دریا نیز آب را به سمت تالاب هدایت کردیم و در مقطع فعلی غیر از کارهای نامبرده شده، اقدام دیگری نمی‌توان انجام داد.

دادار با اشاره به اقدامات فرهنگی انجام یافته در سالهای اخیر در این منطقه، ادامه داد: ۳۰ سال پیش نزدیک به ۱۰ الی ۲۰ درصد مردم نسبت به محیط زیست در این منطقه حساس بودند و در آن موقع اصلا محیط زیست مساله اصلی مردم نبود اما اکنون به جرات می توان گفت که بیش از ۷۰ درصد مردم محیط زیست را مساله اصلی زندگی خود می‌دانند و به صورت عملی به زیستگاه‌هایی که در مجاورت آن زندگی می کنند، احترام می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب مردم این منطقه نسبت به کوچکترین تغییرات منفی در تالاب میانکاله حساس هستند و هر کمکی که بتوانند برای حفظ این تالاب انجام می دهند، اضافه کرد: این مساله باعث شده است ما در جایگاه محیط‌بانی با انگیزه بیشتری نسبت به حفاظت از منطقه به وظایف خود عمل کنیم.

این قهرمان تالاب کشور تصریح کرد: متاسفانه کاهش سطح تراز دریای خزر بر روی تراز این تالاب نیز تاثیرگذار بوده اما این امری نیست که بتوان آن را تحت کنترل درآورد.

وی اظهار کرد: امسال به دلیل بارندگی های ۳ ماه گذشته سطح آب در تالاب بهتر بود و مکان‌هایی که سال گذشته با ماشین محیط‌بانی آنجا را پایش می کردیم امسال پرآب و پر از پرنده است که امیدواریم این وضعیت ادامه داشته باشد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا