ایرانجهان

چرا غرب تا پای جان با رژیم صهیونیستی است؟

چرا غرب تا پای جان با رژیم صهیونیستی است؟

یکی از دلایل اصلی حمایت غرب از رژیم صهیونیستی، موقعیت جغرافیایی فلسطین اشغالی است، که در منطقه غرب آسیا واقع شده و از نظر استراتژیک، منطقه‌ای مهم و حساس است.

بیش از 5 هفته از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذزد و همچنان نیروهای این رژیم بواسطه حمایت های سردمداران و حاکمان غرب و آمریکا به جنایات خود در غزه ادامه‌ می دهند.

رژیم صهیونیستی از بدو تاسیس نامشروع خود مورد حمایت کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده قرار گرفته است. این حمایت در طول سالیان متمادی ادامه داشته و دلایل مختلفی برای آن ذکر شده است.

از زمان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری به اسرائیل، که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شد، کمک کرده است.

به گفته اداره برنامه توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا ، مجموع کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اسرائیل بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۲۰۲۳ با تعدیل تورم، ۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اسرائیل بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر از آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند.

دولت ترامپ برای سال مالی ۲۰۲۱ (ابتدای اکتبر تا ۳۰ سپتامبر) ۳.۳ میلیارد دلار کمک مالی نظامی خارجی (معادل ۵۹ درصد کل کمک مالی نظامی خارجی) برای اسرائیل درخواست کرد و این یعنی اسرائیل بیش از مجموع تمام کشورهای دیگر از ایالات متحده آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند.

ایالات متحده آمریکا در دوران باراک اوباما یادداشت تفاهم سوم ۱۰ ساله‌ای را امضا کرد که در آن کمک نظامی به اسرائیل مشخص شده بود و به موجب آن، ایالات متحده آمریکا متعهد شد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸، ۳۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کند.

در گزارش سی‌آراس آمده است که کنگره برای سال مالی ۲۰۲۳، ۳.۸ میلیارد دلار و افزون بر آن ۹۸.۵۸ میلیون دلار نیز «برای سایر برنامه‌های دفاعی و غیردفاعی» به اسرائیل اختصاص داده است. آمریکا در سال ۲۰۲۲، ۴.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرد. همچنین ایالات متحده آمریکا سهم گسترده‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی خود مانند تعدادی جت جنگنده اف-۳۵ را به اسرائیل داده است.

یکی از دلایل اصلی حمایت غرب از رژیم صهیونیستی، موقعیت جغرافیایی فلسطین اشغالی است. فلسطین در منطقه غرب آسیا واقع شده است که از نظر استراتژیک، منطقه ای مهم و حساس است. این منطقه به دلیل منابع طبیعی، موقعیت ژئوپلیتیکی و نزدیکی به اروپا و آسیا، از اهمیت ویژه ای برای غربی‌ها برخوردار است.

مساله نفت از مهم‌ترین اهداف آمریکا و غرب در حمایت از اسراییل است. به این ترتیب که با استقرار اسراییل در غرب آسیا این منطقه را همواره ملتهب و نا امن نگه دارد و اینگونه از پیشرفت و توسعه و صنعتی شدن کشورهای این منطقه ممانعت به عمل آورد ؛ چراکه در صورت صنعتی شدن کشورهای غرب آسیا دیگر نفتی از منطقه صادر نخواهد شد و همه نفت را خود کشورهای غرب آسیا مصرف خواهند کرد؛ حال آنکه حیات آمریکا و اروپا به نفت این منطقه وابسته است و بنابراین با حمایت تمام قد از اسراییل در واقع از عامل ضد توسعه منطقه غرب آسیا در راستای منافع نفتیشان حمایت می‌کنند.

دیگر هدف غربی‌ها از حمایت از اسراییل موقعیت ژئوپلیتیکی و دسترسی غربی‌ها به شرق و مقابله با قدرت‌های شرقی از طریق این گذرگاه است؛ چنانکه محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در این مورد می‌گوید: موقعیت فلسطین در غرب آسیا، این کشور را به یک پل و گذرگاه مهم برای دسترسی غرب به شرق تبدیل کرده است. اسرائیل می تواند به عنوان یک پایگاه نظامی و اقتصادی برای غرب در منطقه عمل و به این ترتیب، منافع غرب در منطقه را تأمین کند.

ویدیویی از سخنان رابرت اف کندی جونیور، نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا منتشر شده که از اهداف حمایت آمریکا و غرب از اسراییل پرده بر می‌دارد.

کندی در این ویدیو می‌گوید: “اسرائیل برای ما یک سنگر است… تقریباً مانند داشتن یک ناو هواپیمابر در خاورمیانه است. این قدیمی ترین متحد ماست. اگر اسرائیل ناپدید شود، روسیه، چین و کشورهای بریکس پلاس 90 درصد نفت جهان را کنترل خواهند کرد و این یک فاجعه برای امنیت ملی آمریکا خواهد بود.”

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارم آبان طی سخنرانی خود در مرقد امام خمینی(ره) اهداف نظام سلطه از حمایت از اسراییل را اینگونه تشریح می‌کند که هدف اول مقابله با اسلام و با استفاده از سیاست چکش و سندان است. چکشی که دولت اسراییل است و سندانی که دولت های وابسته در منطقه باشند و مقاومت ملت‌های اسلامی منطقه را از بین ببرند. لذا هدف اصلی مقابله با اسلام است بنابراین کمک هر دولتی که با آن‌ها در این مسأله همکاری کند بر علیه اسلام است.

هدف دوم براساس آنچه رضایی گفته نفت است، او می‌گوید که نفت حیات صنعتی غرب است و آن‌ها باید این منطقه را نا امن و عقب مانده کنند تا این نفت را به صنعت غرب برسانند، در حالی که کشورهای منطقه اگر پیشرفت صنعتی داشته باشند خودشان نفت را مصرف می‌کنند و برای نمونه اگر زنجیره صنعتی ایران کامل شود، ۱ میلیون بشکه نفت هم باید وارد کنیم. هدف سوم حفظ پل ورود غرب به شرق است و قدرت های غرب نمی‌خواهند کشورهای بزرگ منطقه مانعی بر سر راه آنها به شرق باشند؛ این منطقه نقش پل ارتباطی و نفوذ به شرق برای کنترل چین و روسیه را دارد. این ها حداقل دلایل است و این که آمریکا می گوید ما با تمام توان کنار اسراییل ایستاده ایم به این دلایل است و نه به دلیل دفاع از یهودی‌ها.

سخنان این نامزد ریاست جمهوری آمریکا تاییدی بر این تحلیل درباره اهداف حمایت نظام سلطه از اسرائیل است و اینکه رژیم صهیونیستی به عنوان یک عامل ضدتوسعه در راستای منافع نفتی غربی‌ها و همچنین یک پل و گذرگاه، می تواند نقش مهمی در تأمین منافع غرب ایفا کند.

سخنان کندی گویای اهمیت موقعیت اسرائیل برای غرب است. اسرائیل می تواند به عنوان یک مانع در برابر نفوذ کشورهای شرقی در منطقه غرب آسیا عمل و به این ترتیب، منافع غرب را در این منطقه تأمین کند.

در مجموع، می توان گفت که جلوگیری از قدرت گرفتن کشورهای بزرگ و تاریخی، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و اهمیت استراتژیک منطقه غرب آسیا، از دلایل اصلی حمایت غرب از اسرائیل است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا