اجتماعی

هفت‌خان سختی کار مرزبانان کی به سرانجام می‌رسد!

هفت‌خان سختی کار مرزبانان کی به سرانجام می‌رسد!

مرزبانان می‌گویند علاوه بر شرایط جوی سخت، مواردی از قبیل بی خوابی، استرس، دوری از خانواده و نبود امکانات عمومی همواره بر سختی کارمان می‌افزاید. همچنین گاه ممکن است مدت‌ها نتوانیم همسر و فرزندانمان را ببنیم.

در خصوص سختی کار نیروهای مرزبانی تاکنون پویش‌های متعددی به ثبت رسیده است. ستوان‌یکم حسین نسرین، یکی از مرزبانان سراوان گفت: «مرزبانان ساعت کاری مشخصی ندارند زیرا هر لحظه ممکن است در موقعیت عملیات علیه متجاوزان قرار گیرند. ما برای آنکه از ایجاد ناامنی و قاچاق در کشورمان جلوگیری کنیم باید در نقاط مختلف کمین بزنیم تا از این طریق بتوانیم علاوه بر دفاع از مرزها، متجاوزان و قاچاقچیان را هم دستگیر کنیم. به خاطر همین مبارزه دائم با خلافکاران، جان ما همیشه کف دستمان است. ضمن آنکه به دلیل همین ماموریت‌ها گاه ممکن است مدت‌ها نتوانیم همسر و فرزندانمان را ببنیم.»

مرز سراوان در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و در فصل تابستان به شدت گرم و طاقت فرساست. حامی پویش گفت: «علاوه بر شرایط جوی، در مناطق مرزی امکاناتی نظیر آب، برق و گاز هم شرایط عادی ندارد و مشکلات مرزبانان را دوچندان کرده است. در ایام تابستان، آفتاب سوزان مرز سراوان تمام صورتمان را می‌سوزاند. این وضعیت، بالاخص برای مرزبانانی که تازه به ما ملحق می‌شوند بسیار سخت و غیرقابل تحمل است.»

حسین نسرین با بیان اینکه در مرز سراوان بیشتر با ورود غیر مجاز اتباع افغان و قاچاق موادمخدر مواجه‌اند، افزود: «اخیراً عده‌ای از اتباع افغان اقدام به ورود غیرمجاز به کشور داشتند که با کمین نیروهای ما برخورد کردند. درگیری بین ما و متجاوزان شکل گرفت که علیرغم هلاکت چند نفر از متجاوزان، یکی از مرزبانان ما نیز به شهادت رسید. علاوه بر این، بارها در برخورد با قاچاقچیان موادمخدر قرار گرفته‌ایم که این مسأله هم مشکلات را بیشتر می‌کند.» او معتقد است این شرایط کاری برای احتساب مرزبانی به‌عنوان یک شغل سخت کافی است.

مشاغل سخت و زیان آور در قانون به کارهایی گفته شده که در آن براساس عوامل مختلف و شرایط محیط کار، شاغل دچار یکسری بیماری‌های کاری و عوارض ناشی از آن می شود. علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یک ماه پیش در خصوص آخرین وضعیت سختی کار پرسنل فراجا گفته بود: «بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی، شغل پرسنل فراجا جزو مشاغل سخت و زیان‌آور دانسته شده و بر اساس آن پرسنل فراجا باید با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند. گزارش کمیسیون درباره این مصوبه به هیئت رئیسه ارسال شده و برای رسیدگی در نوبت صحن قرار دارد.»

یکی دیگر از حامیان پویش «قرار گرفتن مرزبانی در مشاغل سخت و زیان‌آور» گفت: «ما ساکن استان گلستان هستیم. برادرم سال‌هاست در تأمین امنیت مردم و کشورش در مرزبانی مشغول به کار است. برادرم در جای ثابتی خدمت نمی‌کند و همواره به صورت چرخشی به مرزهای مختلف می‌رود.»

او درباره شیفت‌های کاری برادرش در مرزبانی، بیان کرد: «برادرم اکنون در مرز گنبدکاووس است به‌گونه‌ای که ۴ روز در محل کار و ۴ روز در منزل است. در روزهای حضورش همواره به گشت زنی و پاکسازی مرزها از وجود هرگونه خطر مشغول است که علاوه بر سختی و مشکلات، استرس بسیاری هم دارد. با توجه به ابلاغیه‌ای که به دست برادرم رسیده چند وقت دیگر باید به مرز سیستان جابه جا شود البته خودش به تنهایی می‌رود و خانواده‌اش در گلستان می‌مانند.»

سردبیر پویش با انتقاد از حقوق پایین برادرش از مرزبانی، افزود: «برادرم با درجه ستوان سومی در مرزبانی، حقوق دریافتی که دارد بسیار ناچیز است که بخش زیادی از آن را هم باید صرف اجاره خانه کند. با این همه مشکلات و سختی که مرزبانی دارد خواسته‌ام از مسؤولان این است که این شغل مقدس در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد.»

شما هم اگر با قرارگرفتن مرزبانی در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور موافق هستید، می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید./خبرگزاری فارس

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا