مشاهیر شهرضامشاهیر علمی

دکتر حسین نواب

طراح و عضو مؤسسین جامعه دندان‌پزشکی ایران، بنیانگذار دانشکده دندان پزشکی دانشگاه ملی (دانشگاه بهشتی)

 

متولد ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۰۱ در شهرضا، تحصیلات ابتدایی را در شهرضا و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان سعدی اصفهان گذراند.

در خرداد ماه ۱۳۲۵ از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و با معدل ۱۹ و ۳۳ صدم به عنوان شاگرد اول آن دوره معرفی گردید و در تاریخ ۱۳۲۵/۱۲/۴ موفق به اخذ مدال درجه اول علمی شد.

پس از انجام خدمت وظیفه در اصفهان در سال ۱۳۲۶ درمسابقه دستیاری بخش پروتز شرکت نمود و از تاریخ۱۳۲۶/۱۱/۲۰به عنوان دستیار در بخش پروتز مشغول خدمت شد.سپس مراحل رئیس درمانگاهی، رئیس درمانگاهی با حق آموزش، تدریس نظری پروتز ثابت، دست تمام، پروتز پارسیل متحرک و در تاریخ ۱۳۳۶/۳/۵به سمت دانشیاری کرسی پروتز، در تاریخ ۱۳۳۸/۳/۱۵ به عنوان رئیس بخش وابسته و از آن تاریخ تصدی کرسی پروتز متحرک را به عهده گرفت و در سال ۱۳۴۴ به مقام استادی پروتز دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران مفتخر شد.

در سال ۱۳۴۴ استاد و مدرس پروتز دانشکده دندن پزشکی ملی(شهید بهشتی) و رئیس آن دانشکده.

دکتر حسین نواب مبتکر و طراح جامعه دندان پزشکی ایران، بنیانگذار دانشکده دندان پزشکی دانشگاه ملی(دانشگاه بهشتی) و بنیانگذار دندان پزشکی نوین در ایران است.

تا سال ۱۳۲۴ دندان پزشکان و به عبارت دیگر دندان سازان چه در دستگاه اداری و چه در اجتماع در حد پزشکان حرمت نداشتند به طوری که در شروع استخدام دولتی، دندان پزشکان تحصیل کرده با یک رتبه پایین تر از پزشک استخدام می شدند و در کلیه سازمان های اداری حتی در دانشکده دندان پزشکی که از سال ۱۳۳۵ استقلال پیدا کرد، مسئول دانشکده تحت سرپرستی رئیس وقت دانشکده با سمت معاونت فنی انجام وظیفه می کرد و دکتر حسین نواب تونست با تلاش خستگی ناپذیر این تبعیض را از بین ببرد.

او مردی خوش فکر، مبتکر، پر حوصله و پایبند اصول بود که هیچ گاه هدف خدمت به مردم را از نظر دور نداشت. او دوستی صمیمی و مهربان و با گذشت و با صفا بود. او در ایجاد رابطه با اطرافیان استعداد خاصی داشت و نمی خواست کسی را از خود برنجاد.

دکتر نواب سه دوره (دوره اول و دوم و چهارم) و جمعاً به مدت سه سال و سه ماه و ده روزسمت دبیری جامعه را به عهده داشت و بارها مورد تقدیر و تشویق هیٱت مدیره های بعدی جامعه قرار گرفت ملی هیچگاه حق خدمت صادقانه او ادا نشد.

دکتر حسین نواب علاوه بر مقالات متعدد در مجله های علمی دارای تالیفاتی است که عبارتند از:

اینله و اونله در سال ۱۳۳۰ -طرح ریزی پروتز پارسیل-دست تمام فوری با همکاری دکتر آشوت به صورت پلی کپی-کورون های چینی(پلی کپی)-کورون های فلزی(پلی کپی)-فرهنگ لغات دندان پزشکی با همکاری دکتر دادمنش-اصول مقدماتی پروتز با همکاری دکتر دادمنش.

دکتر حسین نواب سرانجام در ششم شهریور ماه ۱۳۷۰ در آمریکا دار فانی را وداع گفت.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا