اجتماعی

بسته ماندگاری پرستاران تدوین شد

بسته ماندگاری پرستاران تدوین شد

معاون پرستاری وزیر بهداشت از تدوین بسته ماندگاری پرستاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت دهه فجر،بیان داشت:پرستاری به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت در بخش های مختلف پیشگیری و درمان فعالیت دارد.

وی ادامه داد:ما در سه حیطه تربیت،جذب و استخدام آن نگهداری نیروهای پرستاری وظیفه داریم و منابع انسانی رکن اصلی خدمت در پرستاری است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه مراکز پرستاری از ۳۰ مرکز در ابتدای انقلاب به ۲۱۲ مرکز و دانشکده رسیده است،افزود:در کنار پرستاران کمک پرستاران و به یاران فعالیت می کنند.

عبادی با بیان اینکه در سال جاری در مقطع کارشناسی بیش از ۱۰ هزار ،در ارشد ۱۵۰۰ پذیرش دانشجو داشتیم؛ضمن اینکه در اتاق عمل و هوش برای ۵ هزار نفر و در مجموع سالانه ۱۶ هزار تربیت نیرو داریم.

وی با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی تربیت پرستار نسبت به اوایل انقلاب،بیان داشت:در جذب و به کارگیری گروه پرستاری نیز در مجموع جدب،از مجموع مجوزهای استخدامی از سال ۹۸.۴۸ درصد مجوز های استخدامی به گروه پرستاری اختصاص یافت.

معاون پرستاری وزیر بهداشت تصریح کرد:در دولت سیزدهم سه مرحله جذب داشتیم.از ۲۵ هزار مجوز استخدامی چند ماه پیش ۵۰ درصد نیروهای جذب شده مربوط به پرستاران بود.

عبادی با اشاره با موضوع نگهداشت نیروی انسانی،ابراز کرد:در حوزه معیشت بعد از ۱۵ سال قانون تعرفه گذاری عملیاتی شده؛اگرچه اشکالاتی در ابتدا وجود داشت و در حال اصلاح آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد:۵۰ بسته خدمتی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است و افزایش ۴۶ درصدی تعرفه پزشکان نیز شامل پرستاران خواهد شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت:طی دو سال گذشته ۱۷۰۰ مدیر خدمات پرستاری در پودمان های توانمند سازی مورد آموزش قرار گرفتند.

عبادی افزود:در خصوص توسعه نهاد ها و انجمن های علمی،برنامه ارتقای دو انجمن پرستاری به ۶ انجمن علمی پرستاری کودکان،سالمندان،مدیریت و پرستاری و مراقبت ویژه ایجاد شده است.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه،افزود:در برنامه هفتم دو بندی داریم که همزمان به ارائه خدمات پرستاری کمک می کند؛به طوری که بیمه های پایه موظف شدند خدمات پرستاری در منزل را پوشش دهند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اضافه کرد:نکته دوم اینکه وزارت بهداشت موظف به پیشنهاد قانون جامع پرستاری را ارائه کند.

عبادی با اشاره به اینکه اکنون ۱۴۰۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل یا هوم کر دارای مجوز وزارت بهداشت هستند،خاطرنشان کرد: براساس مطالعه ایرانی ها ترجیح می دهند خدمات مراقبت از بیمار را در منزل انجام دهند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره مهاجرت پرستاران،اظهار داشت:پدیده مهاجرت موضوعی جهانی است و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ۲۸ میلیون پرستار در دنیا داریم درحالی که ۳۴ میلیون پرستار نیاز داریم یعنی ۶ میلیون پرستار کم است.

وی اضافه کرد:چند مطالعه در خصوص دلایل مهاجرت در حال فعالیت هستند.آنچه مهم است اینکه باید شرایط شغلی پرستاران طوری فراهم شود که باید رعایت ماندن داشته باشند و باید به جذب و نگهداشت پرستاران بیشتر توجه کنیم.

عبادی ابراز کرد:بسته ماندگاری پرستاری در حال تدوین است که تمرکز همزمان بر معیشت و کرامت پرستاران انجام می شود و اصلاح فرمول اضافه کار مورد توجه قرار گرفته ؛ضمن اینکه در خصوص مسکن ملی و پانسیون های پرستاری مورد توجه قرار گرفته است.

عبادی یادآور شد:در بسته ذکر شده درباره ادامه تحصیل پرستاران مواردی در نظر گرفته شده که باید منتظر تصویب این بسته باشیم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود:در ۲۰ سال آینده با جمعیت زیادی از سالمندان روبرو خواهیم شد.در حوزه تربیت نیروی انسانی برای خدمت به سالمندان تکلیف بر عهده ماست و در کارشناسی ارشد رشته مربوط به سالمندان در نظر گرفته شده است و نگهداری در خانه سالمندان بر عهده بهزیستی است.

عبادی با اشاره به تفاوت پرداخت کارانه در قبل و بعد از اجرای تعرفه گذاری خدمات پدستاری،بیان داشت :اکنون میانگین دریافتی کارانه پرستاران ۳ میلیون تومان است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره ضرب و شتم پرستاران،اظهار داشت:مذاکراتی وزارت بهداشت و نظام پرستاری و پزشکی با فراهم انجام شده که در اورژانس ها علاوه بر نیروهای انتظامی بیمارستان نیروهای فراهم نیز حضور داشته باشند.

عبادی درباره خروج پرستاران از شغل پرستاری،گفت:بخشی مربوط با توانمندی پرستاران است که در بخش ارائه خدمات پرستاری شرکتهاست؛ضمن اینکه در بخش انجام امور زیبایی نیز فعالیت می کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت درپاسخ به پرسش خبرنگار در پرداخت فوق العاده خاص گفت:پیشنهاد وزارت بهداشت تصویب نشد اما امیدواریم که بتوانیم نیروهای بهداشت و درمان را از قاعده کلی پرداخت به تمام نیروهای دولتی مستثنی کنیم و از نمایندگان می خواهیم به معیشت نیروهای حوزه سلامت توجه بیشتری کنند.

عبادی با اشاره به تفاوت پرداخت کارانه در قبل و بعد از اجرای تعرفه گذاری خدمات پدستاری،بیان داشت :اکنون میانگین دریافتی کارانه پرستاران ۳ میلیون تومان است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت رباره ضرب و شتم پرستاران،اظهار داشت:مذاکراتی وزارت بهداشت و نظام پرستاری و پزشکی

وی گفت: به ازای هرتخت ۱.۲۸ صدم باید پرستار داشته باشیم که اکنون حدود ۵۳ صدم درصد کمبود داریم.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا