اجتماعی

از این پنجره «ایران» را آنلاین ببینید!

از این پنجره «ایران» را آنلاین ببینید!

مرکز رصد جمعیت کشور؛ رصدخانه‌ای است که قرار است تازه‌ترین اطلاعات جمعیتی از وقایع حیاتی موالید، وفات، ازدواج طلاق را در خود به ثبت برساند و در دسترس پژوهشگران، سازمان‌ها و عموم مردم قرار دهد.

پنجم دی ماه سال جاری بود که مرکز رصد جمعیت در سازمان ثبت احوال کشور با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال به بهره‌برداری رسید. مرکز رصد جمعیت کشور؛ رصدخانه‌ای است که قرار است تازه‌ترین اطلاعات جمعیتی از وقایع حیاتی موالید، وفات، ازدواج طلاق را در خود به ثبت برساند و در دسترس پژوهشگران، سازمان‌ها و عموم مردم قرار دهد.

این اتاق به منظور رصد لحظه‌ای آخرین وضعیت جمعیت کشور و براساس اصل توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سازمان ثبت احوال راه‌اندازی شده و به همین منظور اتاقی که وضعیت جمعیتی کشور را به نمایش خواهد گذاشت در این سازمان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است. در داشبوردی که به منظور رصد لحظه‌ای جمعیت تدوین شده اطلاعات و آمار ولادت، فوت، طلاق و ازدواج قرار داده شده و از طریق داشبورد می‌توان به تفکیک‌های سنی و جنسی به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا کرد. خبرنگار ما به منظور آشنایی با فرآیند فعالیت‌های این رصدخانه با هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت‌وگو کرده است:

یکی از محور‌های مورد توجه هاشم کارگر بررسی اقدامات سازمان ثبت احوال کشور در حوزه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲ سال گذشته بود. رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به فعالیت رصدخانه جوانی جمعیت، اظهار کرد: یکی از اقدامات این سازمان در ۲ سال گذشته توجه ویژه به موضوع جمعیت در کشور است، یکی از موضوعات مهم در حاضر پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب درحوزه جمعیت است و برهمین اساس ما باید به سمت رشد جمعیت حرکت کنیم و برنامه‌ریزی‌های گوناگونی را برای آن تدوین کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم تحولات و نوسانات جمعیتی را رصد کنیم لازم است مرکزی در کشور داشته باشیم و به همین منظور سازمان با توجه به آن که متولی تولید و انتشار آمار‌ها در کشور است برای اولین بار مرکز رصد جمعیت کشور که ذیل آن اتاق وضعیت کشور است را راه‌اندازی کرد.

رئیس سازمان ثبت احوال که در مرکز رصد جمعیت سازمان ثبت احوال کشور حضور دارد، با اشاره با داشبورد‌های این رصدخانه، می‌گوید: در این مرکز همان طور که ملاحظه می‌کنید مبتنی بر داشبورد‌های جمعیتی شاخص‌های گوناگون جمعیتی اعم از میزان موالید، وفات، ازدواج طلاق و تمامی زیرشاخص‌های آن را در سطح استان، شهرستان، شهر و روستا ایجاد کرده‌ایم و پژوهشگران می‌توانند مبتنی بر نقشه‌های جغرافیایی با توجه به نرم‌افزار‌های پشت این داشبورد، به صورت تصویری روند جمعیت را کشور ملاحظه کنند.

کارگر در عین حال با ارائه گزارشی از آخرین آمار موالید دختران و پسران در کشور گفت: در ۹ ماهه نخست امسال ما در کشور ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت داشته‌ایم که ۵۱/۸ آن پسر و ۴۸/۲ دختر بوده‌اند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: یکی از بخش‌های داشبورد جمعیتی، پهنه‌های جغرافیایی است که در هر استانی وضعیت وضعیت موالید را نشان می‌دهد، به طوری که بررسی‌های این رصدخانه نشان می‌دهد در ۹ماهه امسال بیشترین تولد‌ها در تهران و کمترین میزان موالید به گیلان اختصاص دارد.

کارگر با اشاره به مزیت‌های مرکز رصد جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: این داشبورد جمعیتی به محققان وپژوهشگران و سازمان‌های متولی جمعیت کمک می‌کند که با بهره‌مندی از این اطلاعات، نیاز‌های پژوهشی و اطلاعاتی خود را برطرف کنند و برهمین اساس در برنامه‌ریزی‌های کشور از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: این مرکز قرار است کلیه تحولات و نوسات جمعیتی را به طور دقیق و به صورت برخط رصد کند و اطلاعات یا هشدار‌های لازم را به دستگاه‌های متولی امر جمعیت در کشور بدهد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: این سامانه در درگاه سازمان ثبت احوال یکی از اقدامات این بوده که خروجی‌های این داشبورد که در قالب نظامات آماری تعریف شده است و آن را در اختیار عموم مردم قرار خواهیم داد تا همه بتوانند از اطلاعات لازم این سامانه برخوردار شوند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا