اجتماعی

نامه به دیوان عدالت اداری برای اصلاح شرط سنی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان

نامه به دیوان عدالت اداری برای اصلاح شرط سنی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: این دیده‌بان در نامه اخیر خود به دیوان عدالت اداری خواهان دستور مقتضی جهت اصلاح شرط سنی داوطلبان دانشگاه فرهنگیان مطابق رأی هیأت عمومی دیوان شد.

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: اخیراً دیوان عدالت اداری رأیی در هیأت عمومی تصویب کرد که مطابق آن، بر اساس ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل شرط سنی متقاضیان، ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال باشد. این رأی در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ صادر و در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۲ به طرف شکایت ابلاغ شد.

وی ادامه داد: سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش شرط سنی را برای سال ۱۴۰۲، عدد ۲۴ سال و برای سال بعد از آن(۱۴۰۳)، ۲۲ سال اعلام کرد. مطابق ماده ۹۲ تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، هر دستگاه و مسؤولی که خلاف رأی دیوان عدالت اداری اقدام کند، مستنکف شناخته شده و در صورت عدم اجرای رأی یا تصویب مصوبه برخلاف مفاد رأی هیأت عمومی دیوان، مسؤول جبران خسارت وارده خواهد بود؛ یعنی تبعات عدم ثبت نام یا پذیرش داوطلبان بالای ۲۲ سال در دانشگاه فرهنگیان به عهده مسؤولی خواهد بود که رأی دیوان را اجرا نکند.

این عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت بیان کرد: هم اکنون در دفترچه کنکور سراسری شرط سنی ۲۲ سال اعلام شده است که این به نوبه خود خسارتی است به داوطلبان کنکور؛ زیرا داوطلبان تصور می‌کردند بر اساس رأی دیوان عدالت اداری که در آن شرط سنی تا ۴۰ سال مجاز اعلام شده است، می‌توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان ثبت‌نام کنند، حال وضعیت خود را آشفته می‌بینند.

وی ادامه داد: پیش از این نیز رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، اعلام کرده بود که این دستگاه‌ها باید شرط سنی مصرح در قانون مدیریت خدمات کشوری را رعایت کنند و حق اقدامی برخلاف رأی دیوان را ندارند.

امرایی با اشاره به نامه اخیر دیده‌بان شفافیت و عدالت به دیوان عدالت اداری که موضوع آن شرط سنی داوطلبان بود، گفت: دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری از این دیوان خواست که با توجه به فرصت باقیمانده ثبت‌نام کنکور، دستور مقتضی جهت اصلاح شرط سنی پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دفترچه کنکور را صادر کنند.

وی افزود: اینگونه رویارویی و بی توجهی مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش به خواست جوانان کشور، آسیب جبران ناپذیری به خانواده‌ها وارد می‌سازد و موجب نا امیدی جوانان می شود. باید جلوی این عمل ناصواب را بگیریم و با اقدامات خود به داوطلبان کمک کنیم. دیده‌بان هم با قانون شکنی وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش مخالف است و اعلام می‌کند تا هرچه سریعتر به مدار قانون باز گردند؛ در غیر این صورت رسماً از آنها به مراجع قضایی شکایت خواهیم برد.

امرایی با تأکید بر اجرای دقیق مفاد رأی دیوان عدالت اداری گفت: در نشست اخیر با مسوولان دیوان، پی‌گیری‌های بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفت و امروز نیز نامه دیده‌بان در دستور کار دیوان قرار گرفت و همچنان بر پیگیری ‌ها برای جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان پافشاری می‌کنیم.

در متن نامه دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور به دیوان عدالت اداری آمده است: «علی‌رغم صدور و ابلاغ رأی هیئت عمومی دیوان به شماره دادنامه ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۰۹۹۲۳۵۱ مورخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ و هشدار رسمی ریاست دیوان عدالت اداری خطاب به معاون اول رئیس جمهور در خصوص تأکید بر اجرای ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش در اقدامی خلاف قانون، در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری، حداکثر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان را ۲۲ سال ذکر کرده‌اند. این در حالیست که داوطلبان کنکور بر اساس رأی صادره از دیوان عدالت اداری، برنامه‌ریزی و صرف هزینه کرده‌اند و به اجرای حکم دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال محدودیت شرط سنی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان مطمئن بودند.

اینک با توجه به آغاز زمان ثبت‌نام کنکور و فرصت ۴ روزه باقیمانده جهت ثبت‌نام، خواهشمند است دستور آنی جهت اصلاح شرایط ثبت نام کنکور فرهنگیان بر طبق رأی دیوان(حداکثر شرط‌ سنی تا ۴۰ سال) صادر شود و با مستنکفین این رأی، برخورد قانونی صورت گیرد».

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا