ایرانجهان

گزارش سفر ۲ روزه مخبر به قرقیزستان؛ از همدردی با مردم فلسطین تا مذاکرات فشرده برای ارتباط با سه میلیارد مشتری

گزارش سفر ۲ روزه مخبر به قرقیزستان؛ از همدردی با مردم فلسطین تا مذاکرات فشرده برای ارتباط با سه میلیارد مشتری

معاون اول رئیس‌جمهور در روزهای اخیر، در سفری دو روزه و به منظور شرکت در بیست و دومین نشست نخست وزیران کشورهای عضو شانگهای سفری به قرقیزستان داشته است که در گزارشی به مرور آنچه در این سفر گذشته است، پرداخته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور کشورمان، چهارشنبه سوم آبانماه، در راس هیاتی عالیرتبه از مقامات اقتصادی، عازم بیست و دومین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای شد. این نشست، نخستین نشست رسمی بود که ایران به عنوان عضو اصلی پیمان شانگهای در آن حضور داشت و به همین دلیل فرصت مناسبی بود که هیات ایرانی در نشست اصلی و دیدار های دوجانبه، موضوعات توافقنامه های قبلی خود با 8 کشور عضو را پیگیری کرده و یا آنکه پیشنهادات اقتصادی جدیدی را مطرح نماید.

علاوه بر پیگیری موضوعات اقتصادی، شرکت در این نشست، فرصت مغتنمی بود تا ایران مهمترین موضوع بشردوستانه و انسانی این روزها یعنی غزه را پیگیری کرده و برای پایان دادن به جنایت های رژیم صهیونیستی با اعضای سازمانی که دو عضو آن از اعضای شورای امنیت سازمان ملل هستند همفکری و همکاری کند.

در این مطلب مروری داریم بر آنچه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست بین المللی با محوریت مذاکرات اقتصادی برای کشورهایی با 3 میلیارد نفر جمعیت رخ داد.
۱۳ پیشنهاد در ۶ محور

معاون اول رئیس‌جمهور که به عنوان دومین سخنران نشست اصلی به ایراد سخن پرداخت، در طلیعه سخنرانی خود جنایات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و از اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای به عنوان یک مجمع مهم بین المللی خواست برای توقف کشتار مردم مظلوم فلسطین تلاش کند.

محمد مخبر در بخش اصلی سخنرانی خود در بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای نیز ۱۳ پیشنهاد در ۶ محور کریدورها؛ اقتصاد؛ فناوری‌های نوظهور؛ امنیت غذایی، محیط‌زیست و تغییر اقلیم؛ امنیت انرژی؛ امنیت منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی ارائه داد که با استقبال کشورهای عضو و ناظر روبرو شد.

این پیشنهادات عبارت بودند از:

۱. ایجاد یک کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو، مشارکت در ایجاد زیرساخت کریدور شمال-جنوب و نیز کریدور «شرق-غرب-آسیا-دریای مدیترانه»

۲. تجارت با ارزهای ملی و یا ارز مشترک و ارزهای مبتنی بر فناوری‌های نوین

۳. گسترش همکاری اعضای سازمان در حوزه‌های انرژی، فناوری، صنعت، کشاورزی و تجارت از طریق ساز و کار مبادلات بین بانکی و تأمین مالی سازمان همکاری شانگهای

۴. میزبانی کارگروه سرمایه‌گذاری و نشست وزرای صنعت در سال آینده میلادی

۵. تأسیس صندوق‌ توسعه فناوری و نوآوری برای تأمین مالی پروژه های فناورانه مشترک بین اعضا

۶. تشکیل کنسرسیوم مشترک تولید محصولات فناورانه و ایجاد استانداردهای مشترک فناوری و نوآوری

۷. تشکیل کارگروه هوش مصنوعی

۸. همکاری متقابل و توسعه کشت فراسرزمینی در مناطق حاصلخیز کشورهای عضو

۹. تشکیل کارگروه‌های مشترک برای مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی

۱۰. استفاده از ابتکار گاز در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی در دوره پس از کرونا و توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی گاز

۱۱. تأسیس صندوق تأمین مالی مشترک پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی بین کشورهای علاقمند به سرمایه‌گذاری

۱۲. ایجاد یک هاب منطقه ای «انرژی شانگهای»، با هدف تجارت، تبادل و امنیت انرژی شامل سوخت‌های فسیلی، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر

۱۳. استفاده از ظرفیت‌های عظیم «همسایگی و همگرایی» برای نیل به امنیت منطقه‌ای‌ درون‌زا
مذاکره با نخست وزیر چین: تاکید بر اجرای توافقنامه راهبردی ۲۵ ساله

در دیدار معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر چین در حاشیه بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای، مهمترین موضوع مطرح شده تسریع در اجرای محورهای توافقنامه راهبردی ۲۵ساله دو کشور بود.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توافقنامه راهبردی همکاری ۲۵ساله میان ایران و چین گفت: زمینه های متعدد همکاری میان تهران و پکن وجود دارد که اگر بر این زمینه ها تمرکز کنیم و بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور‌ را فراهم کنیم، به نقطه مطلوبی در تحقق اهداف توافقنامه ۲۵ ساله خواهیم رسید.

مخبر با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۳۰میلیارد دلار گفت: با اقداماتی نظیر تهاتر کالا و استفاده از ارز ملی دو کشور، روند توسعه مناسبات تجاری تسهیل شده و این رقم افزایش قابل توجهی خواهد یافت. بنابراین لازم است تا تبادلات تجاری با پول‌های دو کشور را افزایش دهیم.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان افزود: توسعه سواحل مکران و چابهار، احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، توسعه معادن، پروژه های قطار سریع السیر تهران- مشهد و تهران- اصفهان و همکاریهای ترانزیتی غرب و شرق از برنامه های در دستور کار ایران است که از مشارکت و سرمایه‌گذاری چین در این زمینه ها استقبال می‌کنیم.

نخست وزیر چین، لی کیانگ، از ایران بعنوان شریک مهم کشور چین یاد کرد و با اشاره به سوابق دیرینه روابط دو ملت و ارتباط از طریق جاده ابریشم اظهار داشت: مناسبات دو کشور پس از تاسیس روابط سیاسی در پنجاه سال اخیر همواره روند رو به رشدی داشته است و در سال جاری بواسطه دو نوبت ملاقات روسای جمهور دو کشور، توافقات مهمی میان تهران و پکن منعقد شده است.

وی از آمادگی کشورش برای اجرای توافقات فیمابین خبر داد و افزود: پکن آماده است تا روابط راهبردی خود با تهران را توسعه دهد و همکاری های دو کشور را در زمینه های مختلف تعمیق کند.

نخست وزیر چین ضمن استقبال از حضور شرکت های ایرانی در ششمین نمایشگاه واردات در چین، خاطرنشان کرد: چین آمادگی دارد پروژه های بنادر، راه آهن و شبکه ارتباطات را بررسی و زمینه سرمایه‌گذاری شرکت های چینی در این بخش ها را فراهم کند چرا که ایران محیطی مطمئن برای سرمایه گذاری و کسب و کار شرکتهای چینی است.

لی کیانگ ادامه داد: پکن آمادگی دارد مردم خود را برای گردشگری و سفر به ایران تشویق کند و همکاریهای خود را با ایران در زمینه آموزش، گردشگری و افزایش بورسیه دانشجویان ایرانی ارتقا دهد.
مذاکره با نخست وزیر روسیه؛ سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر روسیه با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته، بر لزوم تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین در تمامی بخش ها تاکید کردند و خوستار رفع موانع پیش رو و سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات فیمابین شدند.

محمد مخبر در دیدار «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه، ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات تهران- مسکو گفت: سطح روابط راهبردی دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و گامهای مهمی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری برداشته شده که لازم است دو کشور برای رفع موانع و گسترش هرچه بیشتر این مناسبات تلاش کنند.

مخبر لغو روادید و یا تسهیل صدور ویزا را گامی مهم و ضروری در پیشبرد برنامه‌های اقتصادی و همکاری های مشترک دو کشور برشمرد و بر ضرورت اجرای توافقات فیمابین در زمینه های مختلف نظیر مشارکت در ساخت هواپیما، برنامه یکساله توسعه ترانزیت میان دو‌ کشور، اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا و اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان تاکید کرد.

معاون اول رئیس جمهورهمچنین با اشاره به روند اجرای برخی توافقات در حوزه نفت و گاز، بر اهمیت پیگیری مجدانه دو‌ کشور برای سرعت بخشیدن به روند همکاری های دو کشور در این بخش تاکید کرد.

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل، بر علاقه مندی کشورش به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران تاکید و اظهار امیدواری کرد طرح ها و برنامه همکاری های دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی که در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد با جدیت پیگیری شود.

میشوستین همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای همکاری و فعالیت شرکت های دو کشور، خاطرنشان کرد: روسیه خواستار توسعه روابط همکاری‌های گردشگری میان دو کشور است و در این راستا طرح صدور ویزای گردشگری اجرا شده است و برای اتباع ایرانی روادید الکترونیکی تجاری، گردشگری و علمی صادر می شود.

در این دیدار که با حضور برخی وزرا و اعضای دو هیات برگزار شد، مقرر شد درخصوص ترانزیت گاز میان روسیه و ایران با همکاری کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بررسی های فنی و اقتصادی انجام شود.

همچنین تسهیل حمل و نقل بار میان کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه با حضور وزرای راه سه کشور مورد بررسی قرار گیرد.
تسریع در راه اندازی فاز دوم نیروگاه هسته ای بوشهر نیز از جمله توافقات این جلسه بود.
مذاکره با وزیر خارجه پاکستان؛ روابط اقتصادی پشتوانه پایدار روابط سیاسی

محمد مخبر در دیدار جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان نیز با اشاره به ظرفیت های فراوان ایران و پاکستان و مرزهای طولانی میان دو کشور تصریح کرد: روابط اقتصادی فیمابین می تواند پشتوانه پایداری برای روابط سیاسی دو کشور باشد از اینرو باید از ظرفیت های موجود در‌ جهت توسعه روابط اقتصادی و مناسبات تجاری فیمابین استفاده کنیم.

مخبر بر لزوم فراهم شدن بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم مسائل پولی و بانکی بر سر راه فعالان اقتصادی دو کشور را حل و فصل کنیم و بستر گسترش همکاری های اقتصادی آنها را فراهم نماییم.

مخبر در این دیدار گفت: ناامنی در مرزهای مشترک دو کشور یکی از موانع پیش روی توسعه روابط است که باید بتوانیم با همکاری یکدیگر و از طریق تهاتر و ایجاد بازارچه های مرزی، احداث نیروگاه، توسعه بنادر و رونق اقتصادی در مرزها، امنیت را ارتقاء دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور دستاوردها و توانمندیهای کشورمان در بخش های مختلف فنی مهندسی، صنعت و فناوری های نوین را یادآور شد و افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ملت پاکستان قرار دهد.

جلیل عباس جیلانی، نخست وزیر پاکستان، با استقبال از پیشنهادات معاون اول رئیس جمهور کشورمان برای تهاتر، احداث نیروگاه در مناطق مرزی و توسعه بنادر دو کشور افزود: این پیشنهادات به طور جدی در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور پیگیری خواهد شد.
مذاکره با نخست وزیر قرقیزستان؛ از راه‌اندازی کریدور ریلی تا ساخت نیروگاه و پالایشگاه

در دیدار معاون اول رئیس‌جمهور با عاقلبیک جبار اف، نخست وزیر قرقیزستان، توافقات مهمی برای توسعه همکاری های اقتصادی از جمله راه اندازی کریدور ریلی، کمک به ساخت پالایشگاه، خرید و فروش قیر و غلات، تاسیس مراکز تجاری و همچنین ساخت نیروگاه برق حاصل شد.

در این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی روسای دستگاه های ذیربط نیز در آن حضور داشتند، در نخستین گام در پی توافق مسئولان ارشد دو کشور، وزرای راه مامور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند.

همچنین درباره استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری و عملیاتی سازی فرایندهای تهاتر کالا از سوی دو طرف مخصوصا در خصوص کالاهای مورد نیاز مثل گوشت و غلات نیز تفاهم کامل حاصل شد.

همچنین طبق درخواست نخست وزیر قرقیزستان وزرای نفت ایران و اقتصاد قرقیزستان ماموریت یافتند تا برای کمک به راه اندازی پالایشگاه و تولید بنزین در این کشور و همچنین خرید قیر برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
راه اندازی مرکز تجاری در ایران توسط قرقیزستان و بالعکس و برگزاری نمایشگاه محصولات ایران در قرقیزستان و بالعکس از جمله دیگر توافقات این نشست بود.
نخست وزیر قرقیزستان در این دیدار ضمن اعلام شگفت زدگی خود از خدمات فنی مهندسی ایران درخواست کرد تا در اسرع وقت زمینه لازم برای ساخت نیروگاه برق در این کشور فراهم شود.
مذاکره با نخست وزیر تاجیکستان؛ تلاش برای توسعه مناسبات اقتصادی تهران- دوشنبه

معاون اول رئیس جمهور در دیدار با نخست وزیر تاجیکستان نیز با اشاره به توافقات و تفاهماتی که در گذشته میان دو کشور به امضا رسیده، گفت: ایران و تاجیکستان از اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی و زبان مشترک برخوردار هستند و این اشتراکات ایجاب می کند که اجرای توافقات فیمابین با جدیت هرچه بیشتر پیگیری شود و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ارتقاء یابد.

مخبر ادامه داد: لازمه توسعه مناسبات اقتصادی تهران- دوشنبه این است بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فعال شوند و ما باید بستر و زمینه فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم.
معاون اول رئیس جمهور همچنین استفاده از تهاتر و پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران آمادگی دارد توانمندی ها و تجربیات خود را در زمینه های مختلف صنعتی، آموزش، دارو و پزشکی و فناوری های نوین در اختیار تاجیکستان قرار دهد.

نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار ضمن اعلام موافقت با پیشنهادات معاون اول رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه باید بر گسترش روابط اقتصادی فیمابین تمرکز کرده و شرایط لازم را برای پیشبرد همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران از اهمیت ویژه ای برای تاجیکستان برخوردار است و دوشنبه از سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های ایرانی در تاجیکستان استقبال می کند.

وی با بیان اینکه زمینه های همکاری گسترده ای میان دو کشور وجود دارد، افزود: ایران و تاجیکستان می توانند در تمامی زمینه ها و بویژه در بخش کشاورزی و انرژی همکاری‌های خود را گسترش دهند.
پایان یک نشست با ده‌ها سند همکاری

نشست بیست ودوم نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در حالی پنجشنبه چهارم آبان ماه پایان یافت که معاون اول رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه، ده ها سند همکاری و موافقتنامه را در حوزه های مختلف به امضا رسانده و یا برای به سرانجام رساندن آن تصمیم گیری کردند. در شرایطی که تحریم های آمریکا علیه کشورمان کارآیی خود را از دست داده است، عضویت در پیمان شانگهای فرصتی بزرگ برای خیز بلند اقتصادی دولت سیزدهم در رسیدن به رشد اقتصادی است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا