اجتماعی

همکاری ایران و عربستان برای حل مشکلات محیط زیستی

همکاری ایران و عربستان برای حل مشکلات محیط زیستی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و ماسه با ایمن بن سالم مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار و ماسه با ایمن بن سالم مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلاجقه در این دیدار اظهار داشت: ایران و عربستان اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند ولی متأسفانه دشمنان می‌خواهند که فاصله بین این دو کشور ایجاد کنند که ضرر این دشمنی را کشورهای اسلامی می‌بینند و سود آنها برای دشمنان است.

وی افزود: با همکاری یکدیگر می‌توانیم روزهای خوبی را برای جهان اسلام رقم بزنیم و ما معتقدیم که احکام مشترک و دین مشترک ما سبب سعادت بشر است و هیچ وقت از بین نمی‌رود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه ایران و عربستان تا حدودی زیادی با موضوع گرد و غبار و توفان‌های مربوط به آن آشنا هستند، گفت: مردم ایران به ویژه در برخی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان آشنایی زیادی با این قضیه دارند.

سلاجقه با تأکید بر اینکه باید جدای همه رژیم‌های جعلی دنیا در کنار هم جهت حل مشکلات اقدام کنیم گفت: رایزنی‌های دوجانبه چند جانبه و بین المللی ایران سبب همگرایی در جهان شده است و هم ایران و هم عربستان تجارب ارزنده زیست محیطی و پتانسیل‌های مختلف در حوزه حفاظت از محیط زیست دارند.

وی با اشاره به اینکه ایران تنوع اقلیمی و تجارب خوبی برای مدیریت در کنار دیگر کشورها برای حفاظت از محیط‌زیست و مقابله با توفان‌های گرد و غبار دارد، گفت: به غیر از موضوعات مربوط به خشکی در دریا هم ایران و عربستان اشتراکات زیادی دارند و همه باید در کنار هم جهت جلوگیری از آلودگی دریا نیز اقدام کنیم.

در ادامه جلسه ایمن بن سالم مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان از جمهوری اسلامی ایران بابت میزبانی گرم و برگزاری اجلاس بین المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار تشکر کرد و گفت: برخی گمان می‌کردند که رابطه ایران و عربستان قطع شده ولی من خودم ساکن مکه هستم و سال‌ها میزبان حجاج ایرانی بوده با آنها بر سر یک سفره نشسته و گفتگو داشته و معتقدم که روابط ما با ایران هرگز قطع نشده بود.

ایمن بن سالم ادامه داد: روابط اسلامی قوی، دو کشور ایران و عربستان را به هم گره زده و ما به دنبال روابط بیشتر هستیم تا آینده بهتر برای دو کشور رقم بخورد.

وی افزود: در بحث فنی در خصوص توفان‌های گرد و غبار عربستان یک منطقه صحرایی است ولی تحت تاثیر گرد و غبار کشورهای همسایه هم قرار گرفته و این نشان می‌دهد که باید حتماً برای رفع این معضل به صورت بین المللی اقدام شود.

مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان خاطرنشان کرد: ما پروژه‌های مختلفی در حوزه محیط زیست داریم که می‌تواند شامل کشورهای همسایه هم باشد این وظیفه اسلامی ما هست و ما به دنبال همکاری منطقه‌ای برای حل مشکلات ناشی از ریزگردها هستیم و آمادگی داریم دستاوردها و تجربه‌های خود را بدون استثنا به اشتراک بگذاریم.

وی بیان داشت: محمد بن سلمان با توجه به اهمیت موضوع محیط‌زیست دو پروژه بزرگ را شامل پروژه سبز و پروژه سبز خاورمیانه کلید زد و از کشورهای دیگر هم درخواست کرده که در این طرح مشارکت داشته باشند لذا همکاری ایران با ما در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

ایمن بن سالم به راه‌اندازی ایجاد مرکز هواشناسی منطقه‌ای در عربستان اشاره کرد و گفت: این مرکز شامل سه مرکز فرعی هواشناسی منطقه‌ای جهت مبارزه با توفان و هشدارهای زود هنگام، مرکز منطقه پیش بینی تغییرات آب و هوایی و مرکز برنامه‌ریزی منطقه‌ای باورسازی ابرها است.

وی با بیان اینکه مرکز منطقه‌ای مقابله با توفان در عربستان فعالیت کامل دارد، گفت: انجام پژوهش‌های علمی، تعیین منابع گرد و غبار و علل رشد این پدیده در این مرکز بررسی می‌شود که فعالیت این مرکز از سوی سازمان‌های بین‌المللی مورد تأیید قرار گرفته است و در حال حاضر امکان همکاری میان دو کشور از طریق این مرکز هم فراهم است و ما از ایران جهت انتقال تجربیات و تبادل دانش بین دو کشور استقبال می‌کنیم تا شاهد حداقل مشکلات در حوزه محیط‌زیست در منطقه باشیم.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا