اجتماعی

کلینیک‌های غیرمجاز؛ به اسم زیبایی به کام سودجویان

کلینیک‌های غیرمجاز؛ به اسم زیبایی به کام سودجویان

رئیس سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: در حال حاضر بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند که این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نبوده و قانونی برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا– طناز اصفهانی: می‌گوید: «صورت لاغر و استخوانی داشتم. دلم می‌خواست کمی صورتم را پرتر کنم و برای همین برای تزریق فیلر در صورت به دنبال یک متخصص پوست خوب می‌گشتم. مدتی بود که پیج یک خانم دکتری را دنبال می‌کردم و از نمونه‌ کارهای پیجش مشخص بود که پزشک حاذقی است. با دیدن عکس‌ها و ویدئوهای کلینیک زیبایی‌اش تمایلم به انجام این کار بیشتر شد. با شماره تماسی که در داخل پیج گذاشته شده بود تماس گرفتم و به من یک وقت برای معاینه و انجام فیلر دادند. حتی قبل از مراجعه هم اسم کلینیک را جست‌وجو کردم و اسم این خانم به عنوان متخصص پوست و مو در سایت ثبت شده بود. بنابراین اعتمادم بیشتر جلب شد…

من پیش این خانم هم تزریق فیلر انجام دادم و هم جای یک زخم قدیمی را لیزر کردم. اما بعد از گذشت مدتی در هر دو ناحیه دچار عارضه شدم. درحال حاضر ژل تزریق شده به داخل بافت صورتم نفوذ کرده و پزشک‌ها می‌گویند اگر بخواهم آن را تخلیه کنم صورتم فلج می‌شود. من بعد از آنکه شکایت کردم تازه متوجه شدم که این خانم اصلاً متخصص نبوده و کد نظام پزشکی ندارد …»

شاید این مشکل برای شما یا اطرافیانتان هم پیش آمده باشد. مدتی است که عمل‌‌های زیبایی به واسطه تبلیغات فضای مجازی و قیافه‌های عجیب و غریب برخی بازیگران و بلاگرهای اینستاگرام، مورد اقبال قرار گرفته و برخی از افراد خصوصاً خانم‌ها و دختران جوان به بهانه زیباتر شدن یا به اصطلاح به روز بودن به انجام این دسته از جراحی‌های زیبایی هجوم آورده‌اند. به طوری که هنوز جای تزریق قبلی خوب نشده سراغ جراحی بعدی می‌روند.

این مسئله باعث شده تا برخی از افراد سودجو با راه‌اندازی صفحات مجازی، به اشتراک گذاشتن چند مدرک و مجوز حاصل از گذراندن کلاس‌های دوره‌ای و همچنین انتشار عکس‌های فتوشاپ شده قبل و بعد مشتری‌های خود کسب اعتبار کرده و در کلینیک‌های زیبایی قلابی‌شان درآمدزایی کنند. تعداد بالای این صفحات مجازی و مداخله‌گران زیبایی به قدری زیاد شده که در برخی موارد نمی‌توان پزشک متخصص را نمی‌توان از این افراد تشخیص داد.

به همین دلیل برای برخی از افراد این سؤال مطرح شده که چگونه می‌توان پزشک را از مداخله‌گر امور پزشکی تشخیص داد؟ آیا می‌توان به تبلیغات پزشکان اینستاگرامی اعتماد کرد؟ چرا کسی جلوی کار و تبلیغات این پزشک‌نماها را نمی‌گیرد؟

تقاضای بیمارگونه ایرانی‌ها برای عمل‌های زیبایی

محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در خصوص تبلیغات فضای مجازی و دلیل تعداد بالای مداخله‌گران حوزه پزشکی و زیبایی می‌گوید: مردم نباید به تبلیغات در فضای مجازی اعتماد کنند. مردم حتما باید به مراکزی مراجعه کنند که معتبر است و مجوز و تخصص لازم را دارد. مردم نباید برای پرداخت هزینه پایین‌تر، سلامتی خود را در اختیار کسی قرار دهند که برای انجام آن کار آموزش ندیده است. باید یک عزم ملی برای کنترل سونامی مطالبه عمل‌های زیبایی در کشور ایجاد شود.

زمانی که برای یک امری تقاضای بیش از اندازه وجود دارد و تقاضا بیمارگونه است، پاسخ به آن هم بیمارگونه می‌شود. مدام نمی‌‌توانیم پزشکان را مخاطب قرار دهیم. تقاضای عمل‌های زیبایی در کشور ما بیمارگونه است. مردم نه تنها نباید به تبلیغات فضای مجازی اعتماد کنند، بلکه باید به مراکز دارای مجوز و افراد دارای صلاحیت مراجعه کنند. مردم قبل از مراجعه باید تخصص و کدنظام پزشکی پزشک را بررسی کنند.

مداخلات غیرمجاز پزشکی، قابل شناسایی نیست

وی در خصوص چرایی عدم رسیدگی به فعالیت‌های مداخله‌گران پزشکی می‌گوید: در حال حاضر بیشتر از آنکه جامعه پزشکی به مردم آسیب بزند، مداخلات غیرمجاز به مردم آسیب می‌رساند. این مداخلات قابل احساس، برخورد، کشف و شناسایی نیست. در حوزه پزشکی مراکزی مانند پزشکی قانونی و نظام پزشکی وجود دارد که فرد می‌تواند از پزشک شکایت کند و با آن پزشک برخورد و مسئله بررسی می‌شود. اما در حوزه مداخلات غیرمجاز و زیرزمینی هیچکسی نمی‌تواند برخورد و نظارت کند. این مداخلات چندین برابر آسیب رسانی بیشتری نسبت به جامعه پزشکی دارد.

۷۰ نیرو برای رسیدگی به ۳۶ هزار مطب

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راهی برای جلوگیری و رسیدگی به پیج‌های تبلیغاتی غیرمجاز در فضای مجازی وجود دارد یا خیر، می‌گوید: بله. معاونت‌های درمان دانشگا‌ه‌ها، اداره نظارت بر درمان دارند و وظیفه‌شان پیگیری همین دسته از مسائل است. اما به قدری تعداد این کلینیک‌ها و آگهی‌ها زیاد است که واقعاً توان لجستیکی و نیروی انسانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کفاف این کار را نمی‌دهد.

یک نظارت درمان با ۷۰ نیرو در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد که باید ۳۶ هزار مرکز و مطب را بررسی کند؛ این مسئله امکان‌پذیر نیست. بنابراین قانون و وظیفه وجود دارد اما تناسبی میان واحدی که باید این کار را انجام دهد و حجم وسیع این تبلیغات وجود ندارد.

وی در ادامه در خصوص اینکه چه ارگان و سازمانی‌هایی ‌می‌توانند برای رسیدگی به مراکز پزشکی و زیبایی غیر مجاز به این بخش از دانشگاه‌های علوم پزشکی، کمک رسانی کنند، توضیح می‌دهد: پلیس فتا و تمام کسانی که وظیفه مدیریت کردن فضای مجازی را دارند باید به کمک این معاونت بیایند.

برای رسیدگی به مداخلات غیرمجاز قانونی وجود ندارد

وی در پاسخ به ادعای بسیاری از افرادی که در اثر عمل‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص دچار عارضه شده‌اند و می‌گویند: «ما از کلینک شکایت کردیم اما فرد متخلف به دادگاه می‌آید، ۱۰-۵ میلیون جریمه می‌شود و بعد ولش می‌کنند»، می‌گوید: قوانین مشخص است و ما براساس قانون با این افراد برخورد می‌کنیم، قانون به ما اجازه نمی‌دهد که سر فرد متخلف را ببریم. قانون در حوزه مداخلات غیرمجاز به مراتب از حوزه پزشکی ضعیف‌تر است. اگر در قوانین ضعف‌هایی وجود دارد باید اصلاح شود زیرا در زمینه مداخلات غیرمجاز قانونی وجود ندارد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا