اجتماعی

۱۴ درصد ایرانی‌ها مبتلا به میگرن هستند

۱۴ درصد ایرانی‌ها مبتلا به میگرن هستند

رئیس انجمن سردرد ایران با اعلام شیوع بالای سردرد در بین نوجوانان کشور، گفت: سردرد میگرنی در کشور ما حدود ۱۴ درصد در جمعیت بزرگسالان است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضا فردا، منصوره تقاء رئیس انجمن سردرد ایران در حاشیه برگزاری اولین دوره آموزش پرستار متخصص سردرد که در روزهای ۲۴ الی ۲۶ آبان در محل بیمارستان سینای تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته پرستار متخصص سردرد عنوانی بسیار آشنا است و خدماتی که توسط این پرستاران ارائه می‌شود بسیار گسترده بوده و بهره بسیار خوبی برای بیماران به همراه دارد.

وی گفت: هدف اصلی این برنامه آموزش پرستاران در حوزه سردرد است که بتوانند پشتیبانی درمانی خوبی برای افرادی که مبتلا به انواع سردرد هستند مثل بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های سردرد و کلینیک‌های مغز و اعصاب و نیز بیماران بستری بدلیل سردردهای خاص مانند افزایش فشار داخل جمجمه یا وجود لخته در سیستم سیاهرگی مغز داشته باشند و از نظر روند درمانی از بابت احتمال بروز عوارض دارویی و درمانی و حتی نیاز آنها به ویزیت مجدد خدمات ارائه دهند.

رئیس انجمن سردرد ایران با اشاره به آمارهای ارائه شده در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان‌های جهانی در خصوص سردرد، بیان داشت: در این بررسی‌ها سردرد میگرن در افراد زیر سن ۵۰ سال در دنیا به عنوان اولین علت ناتوانی شناخته شده است که در کشور ما نیز طبق یک بررسی در چند سال قبل در مورد علل ناتوانی در حیطه بیماری‌ها، سردرد علت اول ناتوانی شناخته شد.

تقاء اعلام داشت: سردرد میگرنی در کشور ما حدود ۱۴درصد در جمعیت بزرگسالان است که نسبت به جمعیت کل کشور برای افرادی که فقط مبتلا به میگرن هستند بسیار بالا است که متاسفانه این آمار در گروه نوجوانان درصد بسیار بالاتری را نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود؛ دریک بررسی انجام شده از طرف گروه تحقیقاتی ما در گروه نوجوانان که در مدارس صورت پذیرفته، ۶۰درصد از نوجوانان گفتند که در سه ماه گذشته چندین مرتبه سردرد را تجربه کردن و خیلی از اوقات این سردرد منجر به غیبت از مدرسه و یا کاهش کارایی این افراد در مدرسه بود که از علل شایع آن سردردهای میگرنی، تنشی و سردردهای پس از ضربه های خفیف با فعالیت‌های ورزشی بود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به وجود سردرد به علت مصرف داروهای مسکن اشاره کرد و گفت: متاسفانه این نوع سردرد در کشور ما بسیار شایع است و افراد بدون مراجعه به پزشک و یا کامل نکردن دوره درمان خود، شروع به مصرف بیش از حد مسکن‌ها کرده که خود موجب بروز سردرد جدیدی در فرد می‌شود که مقاوم تر به درمان است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا