اصفهان

کلانتری حَصه بزودی احداث می‌شود

کلانتری حَصه بزودی احداث می‌شود

اصفهان- مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: کلانتری محله حصه در یک ماه پیش رو کلنگ زنی خواهد شد و شهرداری می‌کوشد این مجموعه را سریع تحویل دهد.

محمدمهدی کریمی با بیان اینکه وجود یک کلانتری با بخش‌های مختلف از جمله پلیس مبارزه با مواد مخدر، راهور، پیشگیری از وقوع جرم و … در منطقه ۱۴ می‌تواند بستری باشد که از حیات خلوت مجرمان جلوگیری کند، اظهار داشت: در همین راستا شهرداری اصفهان با فرماندهی انتظامی استان به تازگی تفاهم نامه‌ای را امضا کرد که یک کلانتری در محله حصه احداث شود.

وی با بیان اینکه این کلانتری در مساحت یکهزار و ۵۰۰ متر احداث و یکی از مهم‌ترین کلانتری‌های شهر اصفهان خواهد شد، افزود: طبق تفاهم نامه طی ۲۰ روز یا در نهایت یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و شهرداری طبق توافق تمام مراحل ساخت این مجموعه را متقبل شده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان اضافه کرد: می‌کوشیم که عملیات ساخت کلانتری سریع اجرا شده و این مجموعه را خیلی زود به فرماندهی انتظامی استان تحویل دهیم.

کریمی خاطرنشان کرد: این اتفاقی است که از آن نازیبایی‌های ته نشین شده شهر در محلات حَصه، جلوان و ارزنان می‌کاهد و اندکی آلام را آرام خواهد کرد و در کنار آن فعالیت‌های نرم افزاری پلیس مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از وقوع جرم پیگیری می‌شود.

عمان‌سامانی پرتراکم‌ترین خیابان در استان اصفهان است

وی همچنین درخصوص وضعیت اسفبار خیابان عمان سامانی گفت: عمان سامانی با ۲۰۸ نفر تراکم جمعیت در هکتار در حقیقت پرتراکم ترین خیابان شهر و استان اصفهان است و این شرایط در طول سال‌های مختلف ایجاد شده که بافت‌های ریزدانه بدون مجوز خانه‌های بسیار کوچک و گذرهای خیلی تنگ و باریک در یک خیابان شکل گرفته است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری در حوزه زیست پذیری این محلات ورود کرده است و هم اینک ساخت یک پارک ۴.۵ هکتاری در این محدوده در دست اجراست که امسال برای آن ۱۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و تا سال آینده تکمیل خواهد شد.‌

سرویس‌دهی میدل‌باس‌ها در دستور کار است

کریمی افزود: اگر وجود خانه‌های کوچک ۹ متری یا ۱۵ متری در عمان سامانی وضعیت نابسامانی ایجاد کرده، وجود ۴.۵ هکتار فضای سبز تفرجگاهی و تفریحی شامل زمین بازی و بازی‌کده می‌تواند برای ساکنان آرامش ذهنی را ایجاد کند.

وی ابراز داشت: در حوزه حمل و نقل اگر در آن خیابان امکان تردد اتوبوس‌ها نیست، تلاش می‌کنیم با میدل باس‌ها خدمات رسانی شود و نظافت معابر محله بطور ویژه انجام می‌شود و کوشیدیم که این محله را زیست پذیر کنیم.

چالش‌های بازآفرینی شهری برای اجرا

مدیر منطقه چهارده شهرداری اصفهان در خصوص امکان اجرای طرح بازآفرینی شهری برای بهبود وضعیت معابر و ساختمان‌های خیابان عمان سامانی، تصریح کرد: باید توجه داشت که باز آفرینی یکی از بهترین قوانینی است که در فضای مدیریت شهری مصوب شده و قوانین آن بی نقص است اما در میدان عمل و اجرا خیلی مسئله دارد.

کریمی افزود: در نظر بگیرید برای مثال مغازه‌ای در این خیابان که دو- سه خانوار از آن امرار معاش می‌کنند فاقد مجوز است و شهرداری هم اگر با آن توافق کند خلاف قانون است، از یک سو نمی‌توان به مردم فشار آورد و از سوی دیگر باید سه چهار خانه با هم‌مشترک شوند و این در حالی است که به لحاظ فضای اقتصادی روزگار کمر معیشتی آنان را شکسته و ظرفیت ساخت ندارند.

وی ادامه داد: این مشکلات اقتصادی سبب شده که آن فضای بازآفرینی شهری در این منطقه شکل نگیرد اما شهرداری مجوزات ویژه ای گرفته خود باز آفرینی یکسری امتیازات دارد که آن را به مردم اطلاع رسانی کردیم که استفاده کنند، طرح بازآفرینی در بافت فرسوده تا ۶۰ درصد معافیت از هزینه تراکم دارد این‌ها اطلاع رسانی شده اما در میدان عمل اتفاق خاصی نیافتاده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، محله‌های حصه شمالی، حصه جنوبی، دارک، ارزنان، عمان سامانی و جلوان از بیشترین آسیب‌های اجتماعی در منطقۀ ۱۴ در شمال و شمال شرق شهر اصفهان رنج می‌برند و جز مناطق جرم‌خیز به حساب می‌آیند.

وجود بافت‌های ریزدانه، متراژهای زیر ۱۰۰ متر و افراد غیربومی از مهم‌ترین ویژگی‌های بارز منطقه است. مهم‌ترین موضوعی که باید در این منطقه به آن توجه شود، ملیت و قومیت است. برای نمونه حصه به محله‌ای چندملیتی متشکل از افاغنه، ایرانی، عراقی و سوری تبدیل شده است. محله‌های دوطفلان و باتون جز محله‌های بومی و سنتی منطقه‌اند؛ اما بسیاری از افراد بومی باتون از این محله رفته‌اند و خانه‌های خود را به مهاجران اجاره داده‌اند و همین امر به‌لحاظ فرهنگی سبب تغییر بافت سنتی محله شده است./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا