اصفهان

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص ۱۴ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

هوای اصفهان آلوده است/ شاخص ۱۴ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز پنجشنبه نهم آذر با میانگین ۱۳۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز پنجشنبه نهم آذر با میانگین ۱۳۴ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۱۱۵، میدان انقلاب با ۱۲۸، دانشگاه صنعتی با ۱۳۸، رهنان با ۱۱۷، سپاهان شهر با ۱۲۵، خیابان فیض با ۱۴۲، بولوار کاوه با ۱۱۱، خیابان میرزا طاهر با ۱۰۳ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۳۳ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

امروز شاخص هوا در ایستگاه بزرگراه خرازی با ۱۶۳، پارک زمزم با ۱۵۹، خیابان پروین اعتصامی با ۱۵۴، زینبیه با ۱۶۲ و کردآباد با ۱۹۳ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم را نشان می‌دهد و در ایستگاه خیابان فرشادی با شاخص ۷۸ قابل قبول است.

امروز شاخص هوا در زرین شهر با ۱۳۵ و سجزی با ۱۰۵ AQI نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در شاهین شهر و مبارکه با ۷۶ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله قهجاورستان، خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز اعلام کرده است که تا اواسط هفته آینده جوی به نسبت پایدار در استان حاکم خواهد بود که افزایش شاخص آلودگی هوای مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلان‌شهر اصفهان در حد ناسالم را به دنبال دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا