اصفهان

حکمرانی آبخیز تنها راه حل معضلات زیست‌محیطی ایران است

حکمرانی آبخیز تنها راه حل معضلات زیست‌محیطی ایران است

اصفهان- رییس انجمن آبخیزداری ایران گفت: تنها راه حل معضلات محیط‌زیستی کشور حکمرانی آبخیز و مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طالبی ظهر سه‌شنبه در همایشی که به مناسبت روز درختکاری در دانشگاه اصفهان برگزار شد با بیان اینکه امنیت غذایی کشور منوط به مدیریت درست منابع طبیعی است، اظهار داشت: ایران پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر غنی بودن منابع طبیعی است اما حکمرانی و شیوه کنونی مدیریت منابع طبیعی زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام کشور منطقه ممنوعه شده و ما جزو ۱۰ کشور اول جهان در تخریب منابع آب زیرزمینی هستیم، خاطرنشان کرد: مقام اول فرسایش خاک را در جهان داریم زیرا بدترین شیوه مدیریت خاک را داریم و فرسایش خاک ما ۲۰ برابر نرم جهانی است زیرا منابع آب و خاک را درست مدیریت نکردیم.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به اینکه اکنون ۳۰۰ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان درگیر سیل است در حالی که همواره صحبت از خشکسالی در کشور است، اضافه کرد: دشت‌های ما از جمله اصفهان درگیر فرونشست زمین است زیرا بیلان همه آبخوان‌ها منفی شدند.

طالبی با بیان اینکه برای حل معضلات زیست‌محیطی با استفاده از تجربیات جهانی کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا و ژاپن، الگوی مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبخیز را ایجاد کردیم، تصریح کرد: تنها راه حل معضلات کنونی مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز است اگر می‌خواهیم زاینده رود جاری شود تنها راه مسیر الگوی مدیریت جامع حوضه آبخیز است.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران افزود: مدیریت جامع حوضه آبخیز زاینده رود یعنی صنعت، کشاورزی، شهر و محیط‌زیست اگر این مدیریت جامع به شکل همه جانبه انجام نشود هیچ زمانی مساله آب را نمی‌توانیم حل و فصل کنیم.

طالبی با بیان اینکه حکمرانی آبخیز در جهان معتقد است که آب به تنهایی قابل حکمرانی نیست و آب و خاک و گیاه را باید با هم در نظر گرفت، اظهار داشت: در دنیای امروز موضوع هیدرولوژی اجتماعی مطرح است زیرا مساله آب فرابخشی است.

وی با بیان اینکه از سال ۲ هزار میلادی ۸۷ درصد تحقیقات جهانی به سمت مطالعات فرسایش خاک رفته است، ابراز داشت: دنیا اهمیت این مساله را درک کرده است و ما اگر می‌خواهیم امنیت غذایی داشته باشیم باید منابع آب و خاک را با هم در نظر بگیریم.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با اشاره به اینکه بیشترین فرسایش رسوب در مناطقی است که پوشش گیاهی ندارد، ادامه داد: طبق مطالعاتی که انجام دادیم بیشترین میزان فرسایش و رسوب در هندیجان استان هرمزگان است زیرا در آن منطقه پوششش گیاهی وجود نداشت.

طالبی با بیان اینکه در دنیای امروز حکمرانی آب کنار رفته و حکمرانی آبخیز مورد توجه است، گفت: باید توجه داشت که حکمرانی آب تنها بر آب به عنوان یک منبع تاکید دارد اما در حکمرانی آبخیز تاکید بر سلامت اکوسیستم و اجزای آن است.‌

وی با بیان اینکه در مدیریت جامع حوضه آبخیز، مدیریت خاک، آب و چرای دام و سیستم اقتصادی -اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، تصریح کرد: برای تهیه الگوی مدیریت جامع حوضه آبخیز زاینده رود اعتباری برای انجام مطالعات نیست؛ این مهم را استان یزد و کوهرنگ پذیرفتند اما لازم است در اصفهان نیز مسؤولان به منابع طبیعی استان در این امر کمک کنند.

رئیس انجمن آبخیزداری ایران با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی برای حوضه آبخیز زاینده رود، گفت: بی تردید تاکنون مطالعات زیادی انجام شده و اسناد بالادستی وجود دارد که آنها نیز در سند راهبردی در نظر گرفته می‌شود.

طالبی با بیان اینکه مطالعات مدیریت جامع حوضه آبخیز زاینده رود را تا زیرحوضه اسکندری انجام دادیم و چون توان مالی نداشتیم مطالعات متوقف شد، خاطرنشان کرد: اولین مساله در حوضه آبریز زاینده رود عدم رعایت حقابه است زیرا خود افراد به حق خود راضی نیستند و این‌ها را باید حل کرد؛ در دیدگاه مدیریت جامع کسی حق ندارد آب کسی را استفاده کند و ما در طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز این‌ها را مدل سازی کردیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا