اصفهان

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۵ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۵ منطقه بر مدار قرمز و نارنجی

اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز سوم شهریور با میانگین ۹۷ در وضعیت قابل قبول ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، میانگین شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه سوم شهریور ماه با عدد ۹۷ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان احمدآباد با ۸۲، میدان انقلاب با ۸۰، پارک زمزم با ۶۲، خیابان‌های پروین و فیض و میرزا طاهر با ۵۵ AQI در وضعیت قابل قبول است.

همچنین شاخص کیفی هوا در سه ایستگاه خیابان ۲۵ آبان، کردآباد و محله ولدان (ایستگاه ورزشگاه میثاق) به ترتیب با ۱۲۷، ۱۲۹ و ۱۱۷ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در ۲ ایستگاه خیابان زینبیه و بولوار کاوه به ترتیب با ۱۵۳ و ۱۵۴ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.‌

امروز شاخص هوای سجزی با ۷۳، شاهین شهر با ۹۰ و مبارکه با ۶ در وضعیت قابل قبول و در قهجاورستان با ۱۲۳ AQI در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، زرین‌شهر ، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص بطور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و بطور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا