اجتماعی

شیوه‌نامه «کانون مدرسه» به آموزش و پرورش ابلاغ شد

شیوه‌نامه «کانون مدرسه» به آموزش و پرورش ابلاغ شد

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: شیوه‌نامه «کانون مدرسه» به آموزش و پرورش ابلاغ شده است و برای پویش کتابخوانی در این طرح برنامه داریم.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، وبینار توجیهی طرح ملی «کانون مدرسه» با حضور فرهاد فلاح معاون فرهنگی، معاونان و کارشناسان مسؤول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها برگزار شد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این وبینار با هدف تشریح گام‌های طرح «کانون مدرسه»، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سابقه خود دارد، «کانون مدرسه» است.

وی تصریح کرد: بنا بر رویکردهایی که مدیرعامل کانون ابلاغ کرد، هدف ما این است که در هر جایی تجمعی از کودک و نوجوان وجود دارد، حضور داشته باشیم و با مخاطبان‌مان ارتباط برقرار کنیم و طبق اساس‌نامه کانون فعالیت داشته باشیم؛ مدرسه تجمع خوبی از بچه‌ها دارد که می‌توانیم روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

فلاح ادامه داد: بزرگان کانون در گذشته به درستی «کانون مدرسه» را راه‌اندازی کردند؛ ما هم باید بتوانیم از ظرفیت‌های این طرح به‌خوبی استفاده کنیم. بنابراین در کانون پرورش فکری، کارهایی را شروع کردیم و از طرفی معاونت پرورشی هم در مدارس فعالیت دارد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: آنچه امسال در طرح «کانون مدرسه» تعریف کردیم، یک فعالیت پشتیبان از فعالیت‌های پرورشی است که در قالب «کانون مدرسه» آمده است. هدف اصلی «کانون مدرسه» نقش کارآفرینی کانون بر اساس شیوه‌نامه است.

فلاح اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید ایمان، امید، هویت، نشاط و خردورزی از سرفصل‌هایی است که به معاونت پرورشی مدارس اعلام شده و آنها باید حول این سرفصل‌ها فعالیت کنند. در اینجا ما باید ببینیم «کانون مدرسه» می‌تواند در کدام یک از این موارد قرار بگیرد.

وی افزود: هر کدام از این سرفصل‌ها تعریفی دارد؛ در بخش ایمان، هر اقدامی در حوزه نماز انجام شود؛ در بخش امید، برای مدارس در قالب دو روز اردو تعریف شده است، در این دو روز اردو، یک روز می‌تواند به «کانون مدرسه» اختصاص پیدا کند و بچه‌ها را به کانون بیاورند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: در بخش هویت، هر دانش‌آموز عضو یک تشکل می‌شود و کانون یکی از این تشکل‌هاست و ما باید بتوانیم در این بخش بچه‌ها را عضو کنیم. در بخش نشاط، هر بچه‌ای باید حداقل در یک فعالیت پویشی، جشنواره‌ای و مسابقه‌ای در طول سال شرکت کند و می‌توانیم با معاونت پرورشی صحبت کنیم تا بچه‌ها در جشنواره‌ها و برنامه‌های کانون شرکت کنند.

وی ادامه داد: در بخش خردورزی، جلسه‌ها مربوط به پرسش و پاسخ و نقد و بررسی که با بچه‌ها اتفاق می‌افتد را شامل می‌شود. کانون می‌تواند بحث‌های انجمن‌های ادبی، نقد کتاب و… را جزو فعالیت‌های خردورزی قرار دهد. این خردورزی باید کنشگر باشد.

فلاح با بیان اینکه در این طرح به دنبال راه‌اندازی سامانه برای عضویت بچه‌ها هستیم، اظهار کرد: هر مرکزی سعی کند مدارس اطراف خود را به شرکت در این طرح دعوت کند؛ تلاش کنید بچه‌های بیشتری وارد کانون شوند و از ظرفیت کانون پرورش فکری استفاده کنند.

وی ادامه داد: هر مرکزی در کانون، بچه‌های خوب و موفق خود را به عنوان نماینده «کانون مدرسه» معرفی کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه شرایط این کار را توضیح داد و به شاخص‌های لازم برای معرفی نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: لازم است در هر استان برنامه‌ریزی کنیم و برای بچه‌هایی که قرار است نماینده کانون شوند، دوره‌هایی برگزار شود. هر مرکز طبق ظرفیتی که دارد تعداد مدارس را انتخاب می‌کند؛ مربی و مرکز باید پشتیبان این بچه‌ها باشند و بچه‌ها با همراهی مربی کم‌کم جا بیفتند و راه ارتباطی با مدارس باشند. مثلا کتاب یا پوستر فلان جشنواره کانون پرورش فکری را به مدرسه ببرند. از این طریق بچه‌ها به مرور با کنش‌گری اجتماعی آشنا می‌شوند.

فلاح گفت: شیوه‌نامه «کانون مدرسه» به آموزش و پرورش ابلاغ شده است و برای پویش کتابخوانی در طرح «کانون مدرسه» برنامه داریم.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا