ایرانجهان

جزئیات جدید از کشف بزرگترین خرابکاری صنعتی در صنایع موشکی

جزئیات جدید از کشف بزرگترین خرابکاری صنعتی در صنایع موشکی

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح جزئیات جدیدی از کشف بزرگترین خرابکاری صنعتی در صنایع موشکی این نهاد را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ، سردار رضا طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در تشریح خنثی‌سازی خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی، گفت: باید در ابتدا به این نکته اشاره کنم، علت توطئه‌های گوناگون رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران قدرت بازدارندگی ما است که از صنعت دفاعی قدرت موشکی و سایر مولفه‌های اقتدار ما ناشی می‌شود.

وی افزود: همان عرصه‌هایی که ما توانسته‌ایم وابستگی ۴۵ سال قبل را به خود اتکایی بیش از ۹۰ درصدی صنعت دفاعی امروز برسانیم. به همین دلیل، دشمنان برای تضعیف و از بین بردن این اقتدار بیکار نمی‌نشینند

سخنگوی وزارت دفاع، بیان کرد: رژیم صهیونیستی و شبکه پشتیبان این رژیم نسبت به چنین موضوعاتی انگیزه دارند چون می‌دانند قدرت بازدارندگی و برتری ایران در خنثی‌کردن تهدیدات دشمنان ما تعیین‌کننده خواهد بود. لذا؛ آن‌ها می‌خواهند این قدرت بازدارندگی را تضعیف کنند. ما به موازات پیشرفت‌های فنی، فناوری، صنعتی و تولیدی که با اتکا به دانشمندان و نخبگان به دست می‌آوریم باید در کنار آن حفاظت و صیانت اطلاعاتی از داشته‌ها و قدرت نظامی خود داشته باشیم.

وی ادامه داد: حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با کمک جامعه اطلاعاتی کشور در این حوزه ماموریت دارد و باید به موازات هر پیشرفت و ترقی بدست آمده مراقبت کند تا این پیشرفت‌ها تحت نفوذ، خرابکاری و اقدامات دشمن از جهت اختلال و هرگونه انحراف در مسیر پیشرفت آن‌ها قرار نگیرد. در واقع، هر تولید دفاعی یک پیوست حفاظتی دارد.

سردار طلایی‌نیک در ادامه با اشاره به روند شناسایی عوامل خرابکاری صنعتی موساد در صنایع موشکی وزارت دفاع،‌ تصریح کرد:‌ ما از دو دهه قبل که پیشرفت‌های صنعت دفاعی را داشتیم و محصولات و برنامه‌های جدید در حال به ثمر نشستن بود، شناسایی شبکه‌های اخلاگر دشمن جزو ماموریت‌های حفاظت اطلاعات وزارت دفاع بود.

وی افزود: ماموران حفاظت اطلاعات وزارت دفاع حدود ۹ سال قبل در سال ۱۳۹۳ هنگامی که در حال کار بر روی شبکه دشمن بودند، در فرآیند شناسایی این شبکه که در داخل و خارج کشور مرتبط بود، آن‌ها متوجه می‌شوند که یک تمرکز اطلاعاتی توسط موساد روی برخی موضوعات از جمله همین قطعه کانکتور در داخل صنعت دفاعی وجود دارد. آن‌ها موفق می‌شوند در سال ۹۵ علائم و اطلاعات اولیه را به دست بیاورند.

سخنگوی وزارت دفاع، تاکید کرد: ما سه دوره را پشت سر گذاشتیم تا امروز این خبر مهم اعلام شد که در این فرآیند چند ساله این بزرگترین خرابکاری صنعتی ایران خنثی شده است.

وی ادامه داد: دشمن به دلیل اهمیت نقش و اثربخشی این تسلیحات پرقدرت و موثر در قدرت بازدارندگی ما بدنبال سرمایه‌گذاری بر روی انجام چنین عملیات‌هایی است.

سردار طلایی‌نیک با بیان اینکه دشمن بیکار ننشسته است و تمام تلاش خود را علیه مولفه‌های اقتدار ما به کار می‌گیرد، تصریح کرد: ما در سال‌های گذشته میزان بومی‌سازی قطعات دفاعی به اندازه امروز نبود و بخش خاصی از قطعات (هزار قطعه) و مواد اولیه‌ای که در موشک‌ها، سامانه‌ها، سلاح‌ها و تجهیزات به کار گرفته می‌شود به این دلیل که بخشی از این‌ها هنوز در داخل بومی‌سازی نشده و یا تولید آن اقتصادی نیست. یعنی قطعاتی که کاربرد نظامی و غیرنظامی دارند و در بازار داخلی و خارجی وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ وقتی ما این قطعه (کانکتور) را در آن سال‌ها از طریق مسیر تامین، انتقال و خرید تامین می‌کردیم، دشمن کار شناسایی شبکه‌ها و شرکت‌هایی که این قطعه را به وزارت دفاع تحویل می‌دهند را آغاز می‌کند. البته این کار با واسطه هایی که اتفاق می‌افتد. دشمن شناسایی اولیه را انجام می‌دهد و به برخی از این عناصر نزدیک می‌شود که برخی از این عناصر را در شبکه نفوذ و جاسوسی خود در داخل و خارج کشور قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت در تشریح سایر ابعاد و زوایا توطئه موساد علیه صنایع موشکی، عنوان کرد: آن‌ها از طریق حضور در یک از کشورهای همسایه ما فردی را شناسایی می‌کنند که در سال‌های گذشته یعنی همان سال ۹۵ در فرآیند تامین این قطعه (کانکتور) نقش داشته است.

وی افزود: پس از شناسایی این فرد، وی را با خود مرتبط می‌کنند و از طریق این فرد به عناصری که هم در برخی کشورهای اروپایی و هم در برخی کشورهای آسیای شرقی با این شبکه تامین مرتبط بوده، متصل می‌شوند. البته اتصال آن‌ها با عوامل داخل کشور از طریق چند واسطه انجام شده بود.

سردار طلایی‌نیک در تشریح اهداف موساد از اجرای عملیات علیه صنایع موشکی، گفت: هدف موساد ایجاد اختلال، نقص و انفجار در زمان‌بندی‌های مشخص بوده تا پس از ورود این قطعه به سامانه‌های موشکی در این سامانه‌ها انفجار ایجاد کنند.

وی در تشریح ویژگی‌های کانکتورهای مذکور، ادامه داد: این قطعه ۷ سانتی‌متری از دو بخش جداشونده تشکیل شده است که یک بخش آن شامل ۱۰ تا ۳۲ پین کابلاژی می‌شود. این قطعه انتقال‌دهنده سیستم هدایت و عصبی موشک است و دو تا سه سانتی‌متر قطر دارد. البته شیارهای داخلی آن بسیار ریز است.

سخنگوی وزارت دفاع، بیان کرد: عوامل موساد در برخی از کانکتورها نه همه آن‌ها یک مدار الکتریکی جاسازی کرده بودند تا بتواند ایجاد اختلال کند و انتقال به صورت طبیعی و طبق برنامه هدایت و کنترل در موشک انجام نشود. البته ایجاد اختلال به صورت زمان‌بندی شده برای انفجار هم در برنامه آن‌ها بود تا کانکتور منفجر شود و سیستم از کار بیافتد.

سردار طلایی‌نیک، گفت: همکاران من در سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع چند موفقیت را در خلال این عملیات بدست آوردند. اولین موفقیت این بود که هنگام شناسایی عناصر اولیه به گونه‌ای رفتار شد که دشمن متوجه این موضوع نشود یعنی غافلگیری که می‌خواستند بر روی سامانه‌های دفاعی ما انجام دهند به صورت متقابل علیه خودشان ایجاد شد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تا این اواخر هم نمی‌دانست که چتر و رصد اطلاعاتی سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و جامع اطلاعاتی کشور بر روی این موضوع مسلط شده است. این رژیم فکر می‌کرد که کانکتورها را به ما تحویل می‌دهد و ما متوجه آن نیستیم در حالی که از همان ابتدا عناصر اولیه شناسایی شده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع، با بیان اینکه یکی از افرادی که در ابتدا به صورت داوطلبانه به کشف این موضوع کمک کرد و مورد تقدیر وزارت دفاع نیز قرار گرفت فردی بود که به عنوان رابط خرید فعالیت می‌کرد، خاطرنشان کرد: در این دوره سیستم اطلاعاتی ما از اقدام رژیم صهیونیستی درخصوص این خرابکاری مطلع بود. اما صهیونیست‌ها مطلع نبودند و از اینکه ما نسبت به این موضوع آگاه هستیم، اطلاعی نداشتند و فکر می‌کردند که این طرح را به جلو می‌برند. لذا؛ این باعث شد تا هزینه سنگینی را متقبل شدند.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است کانکتورها قبل از اینکه وارد سامانه موشک شوند توسط حفاظت اطلاعات ما شناسایی و اصلاً وارد سامانه موشک نشدند. در این راستا، انبوهی از این کانکتورها توسط همکاران ما در بخش فنی و آزمایشگاه‌های فنی مورد به مورد بررسی شده و مواردی که داخل آن‌ها این خرابکاری رخ داده بود، جداسازی کردند و پس از بازسازی نسبت به استفاده از آن‌ها اقدام کردند. بدین ترتیب ما خسارتی ندیدیم.

سردار طلایی‌نیک به این مورد نیز اشاره کرد که یکی‌دیگر از فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در این حوزه صرف هزینه سنگین برای کاستن قیمت کانکتورهای مورد استفاده ما در بازار بود.

سخنگوی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی دراین‌باره که آیا امکان بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه برای ما وجود ندارد، گفت: در سال‌های اخیر یک برنامه جامع برای بومی‌سازی قطعات و مواد اولیه سامانه‌ها و تسلیحات و تجهیزات دفاعی به صورت کاملا مدون وجود دارد و ما بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را برای تحقیقات و تامین قطعات حساس در سال‌های اخیر به کار گرفته‌ایم.

وی افزود: برآیند این برنامه این است که ۹۰ درصد سامانه‌ها و تسلیحات و تجهیزات بومی شده است. اما ۱۰ درصد باقی‌مانده یا به دلیل اینکه اقتصادی نیست یا قطعه‌ای است که به صورت عمومی در بازار وجود دارد هنوز توسط ما بومی سازی نشده است. البته در سال‌های اخیر این رقم به کمتر از 10 درصد نیز رسیده است.

سردار طلایی‌نیک، بیان کرد: ما در سال‌های اخیر تعدادی آزمایشگاه‌های فنی را ایجاد کردیم که طی دو سال اخیر هر آنچه قطعه نیاز داشته باشیم هنگامی که بخواهیم آن را از خارج وارد کنیم در این آزمایشگاه‌ها تحت سی فنی قرار گرفته و تمام اجزای آن بررسی می‌شود. پس از آن یک کد رهگیری به این قطعه تخصیص داده می‌شود که بعداً قابل ردیابی و رهگیری نیز باشد. لذا؛ این مورد نیز امروزه در کنترل و اختیار ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت دفاع، گفت: اگر امروز از کشف یک عملیات خرابکاری بزرگ دشمن سخن می‌گوییم، این مهم در حالی انجام شده است که دشمن در سال‌های گذشته ده‌ها عملیات خرابکاری را انجام داده که عمده آن‌ها کشف، شناسایی و با آن‌ها مقابله شده است. منتها این عملیاتی که امروز از آن یاد می‌کنیم بزرگتر از همه موارد قبلی است.

سردار طلایی‌نیک در ادامه سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرد که اگر صهیونیست‌ها موفق به اجرای این خرابکاری می‌شدند در حدود ۱۹ میلیون دلار به صنایع موشکی ما خسارت وارد می‌شد. البته ما این را به فرصت تبدیل کردیم.

وی از همکاری سایر سرویس‌های جاسوسی با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی موساد خبرداد و گفت: سایر سرویس‌های جاسوسی به این علت که اعلام رسمی کمک به چنین موضوعاتی بار حقوقی برای آن‌ها دارد به صورت پنهانی از سرویس جاسوسی آمریکا و برخی کشورها استفاده کردند. البته این موضوع در رصد کامل همکاران من قرار دارد.

سخنگوی وزارت دفاع در پایان واکنش‌های رژیم صهیونیستی نسبت به توان موشکی ایران را نشان از یک هراس راهبردی ارزیابی کرد و افزود: این هراس راهبردی ناشی از این است که صهیونیست‌ها منشا تهدیدات در این منطقه هستند و می‌خواهند با لفاظی، عملیات روانی و جنگ شناختی این تهدیدزا بودن خود را به گونه‌ای در فضای ذهنی، فکری، عمومی و رسانه‌ای پیش ببرند که خود را قوی و بقیه را ضعیف نشان بدهند.

وی افزود: خوشبختانه با نوع سامانه‌های دفاعی و قدرت رزمی که رزمندگان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ایمان، شهادت‌طلبی و قدرت فرماندهی و ساز و کار تجربه شده‌ای که از دفاع مقدس با خود داشته و دارند، رژیم صهیونیستی در یک هراس استراتژیک قرار داده‌اند به نحوی که این رژیم بارها و نگرانی خود را اعلام می‌کند. البته در کنار آن به دنبال ایجاد اختلال و خرابکاری نیز هستند.

سردار طلایی نیک در پایان خاطرنشان کرد: لفاظی‌های صهیونیست‌ها که یک نوع عملیات روانی نیز هست به دو علت انجام می‌شود؛ اولاً به خاطر مسائل و بحران‌های داخلی خودشان است یک سراشیبی سقوط را تجربه می‌کنند و ثانیاً از قدرت و برتری دفاعی جمهوری اسلامی ایران و مقاومت در منطقه هراس دارند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا