شهرضا

گزارش تصویری-مراسم جشن ثبت جهانی کاروانسراهای استان اصفهان برگزار شد

همزمان با هفته فرهنگی شهرستان شهرضا، مراسم جشن ثبت جهانی 8 کاروانسرای استان اصفهان در کاروانسرای امین آباد شهرضا برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ،مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این مراسم گفت: در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد ((یونسکو)) که در شهر ریاض پایتخت کشور عربستان برگزار شد، پرونده ۵۴ کاروانسرای ایرانی مطرح و این آثار ارزشمند تاریخی به عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث بشری به ثبت جهانی رسید.

حمید رضا محققیان افزود: با توجه به برنامه ریزی های به عمل آمده و تشکیل پرونده کاروانسراهای استان در طی سال‌های۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ ،۸ کاروانسرای استان به ثبت جهانی رسیدند و استان اصفهان بیشترین تعداد کاروانسراهای ثبت‌شده کشور در فهرست میراث جهانی را به خود اختصاص داده است.

محققیان بیان داشت: کاروانسراهای نوشیروان (اصفهان)، گز (دهستان گز)، امین آباد (شهرضا)، مرنجاب (آران و بیدگل)، نیستانک (نایین)، کوهپایه (کوهپایه)، گبرآباد (قمصر)، مهیار (شهرضا) و شیخعلی خان (شاهین شهر) در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

وی گفت: به همین مناسبت مراسم جشنی در کاروانسرای امین آباد شهرضا برگزار و از دست‌اندرکاران و فعالان در حوزه ثبت جهانی این آثار تجلیل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان گفت: کاروانسرای امین آباد به دلیل شکل و پلان هشت ضلعی منظم و البته سایر ویژگیهای مورد نظرِ کارشناسان از جمله حفاظت کالبدی و اصالت توانست در پرونده کاروانسراهای ایران قرار بگیرد و به این واسطه ثبت جهانی شود.

محققیان تصریح کرد: ثبت جهانی این آثار و پراکندگی آن‌ها در شهرستان‌های استان، فرصت مناسبی را برای توسعه پایدار گردشگری در مناطق مختلف استان فراهم می‌سازد./سینا خبر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا