اجتماعی

دلیل ایجاد خلط‌های پشت حلق چیست؟

دلیل ایجاد خلط‌های پشت حلق چیست؟

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: برخی مشکلات سینوزیتی را با آلرژی اشتباه گرفته و سعی بر آن دارند تا با خوددرمانی این قبیل مشکلات را رفع نمایند در حالی که باید توجه داشت که تشخیص حتماً باید توسط پزشک انجام و روند درمانی تخصصی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، سید جواد محمدی متخصص گوش، حلق و بینی در رادیو جوان با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌های فصلی تنفسی بیان کرد: بی‌شک از شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌ها در فصول مختلف؛ آلرژی است که بیش از 30 درصد افراد را درگیر می‌کند. ما اصولا آلرژی‌ها را به 3 دسته عمده تقسیم می‌کنیم؛ نخست آلرژی فصلی که در فصول خاصی همچون بهار و پاییز بیشتر شیوع پیدا می‌کند چرا که گرد و خاک و همچنین گرده‌های گل و گیاه در این فصول بیشتر می‌شوند. دومین مورد؛ آلرژی‌های دوره‌ای (شرایط خاص و موقت) است و در این مورد افراد به موی برخی حیوانات همچون گربه دچار عطسه، خارش و یا حتی آبریزیش بینی می‌شود و نهایتا نوع سوم آلرژی به صورت دائمی است که در این مورد؛ فرد در طول روز بیش از 3 ساعت و در طول سال بیش از 9 ماه دارای علائم آلرژیک باشد که طبیعتا درمان هر کدام از آلرژی‌ها کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر افراد با تغییر فصل دچار علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و خارش می‌شوند بهتر است بدانند که با رعایت رژیم مناسب غذایی می‌توان شدت علائم آلرژی را کاهش داد. اگرچه این مواد غذایی نقش درمانی در آلرژی ندارند؛ اما علاوه بر کاهش علائم آلرژی برای سلامت عمومی بدن شما نیز مفید هستند. میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است و می‌توانند از ابتلا به حساسیت‌های فصلی جلوگیری نمایند. به طور کلی بهترین راه برای جلوگیری از حساسیت دوری و فاصله گرفتن از مواد حساسیت‌زا است؛ اما چنانچه که نتوانستید جلوی حساسیت خود را بگیرید می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

این متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به بروز و ظهور علائم مختلف آلرژی گفت: نشانه‌های آلرژی به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که به ترتیب خفیف، متوسط و حاد نام دارند. واکنش خفیف به این معنی است که یک ناحیه از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم. معمولاً نشانه‌های واکنش متوسط در سایر بخش‌های مختلف بدن منتشر می‌شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود. البته در آلرژی حاد قضیه متفاوت می‌شود چرا که آلرژی گاهی تمام بدن را می‌گیرد و منتشر می‌شود و یک موقعیت خطرناک را به وجود می‌آورد و از جمله مواردی است که در میان فوریت‌های پزشکی قرار دارند. عکس‌العمل حاد ممکن است از خارش چشم شروع شود و در عرض چند دقیقه در تمام بدن پخش بشود و علایم کاملاً جدی مانند درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال خواهد داشت.

محمدی با تأکید بر تشخیص تخصصی آلرژی و پرهیز از خود درمانی انواع آلرژی‌ها اظهار کرد: برخی مشکلات سینوزیتی را با آلرژی اشتباه گرفته و سعی بر آن دارند تا با خوددرمانی این قبیل مشکلات را رفع نمایند در حالی که باید توجه داشت؛ سینوزیت، ورم یا التهاب بافت مخاطی سینوس‌ها است و معمولاً مسدود شدن سینوس‌ها به خاطر وجود مایع یا میکروارگانیسم‌های ویروسی یا باکتریایی است و باعث عفونت آن‌ها می‌شود. آلرژی می‌تواند باعث التهاب مزمن سینوس‌ها و غشای مخاطی بینی شود. این التهاب مانع از خروج طبیعی باکتری‌ها از حفره سینوس شده و منجر به افزایش احتمال بروز سینوزیت باکتریایی ثانویه می‌شود که با تشخیص به موقع قابل رفع و درمان کامل است.

وی در ادامه افزود: همواره یکی از شایع‌ترین انواع سینوزیت‌های مزمن خلط‌های پشت حلقی یا Post-nasal drip (PND) است. خلط معمولاً مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند. در طول روز با بزاق مخلوط و از بینی بلعیده یا دمیده می‌شود. با این حال، اگر بدن خلط بیش از حدی تولید کند، بسیار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این شرایط فرد ممکن است احساس کند که خلط از پشت حلقش ترشح می‌شود. این همان چیزی است که به ترشح پشت حلق معروف است که حتماً باید دلیل شناسایی و درمان مختص به آن در دستور کار قرار گیرد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در راستای ارتباط میان لوزه‌ها و ایجاد انواع بیماری‌ها همچون آلرژی بیان کرد: بسیاری از والدینی که کودکان ضعیفی دارند و مدام سرما می‌خورند بر این باور اشتباه هستند که خارج کردن لوزه برای جلوگیری از ایجاد سرماخوردگی و آلرژی خطر آفرین است در حالی که ما لوزه‌ها و غدد لنفاوی انتهای حلق افراد را جزو لوزه‌های کامی و دسته سوم در نظر می‌گیریم چرا که این لوزه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار نبوده و حذف آنها ضرر خاصی برای بیمار به همراه ندارد و در صورت تشخیص بزرگ شدن این لوزه‌ها؛ ما با خارج کردن لوزه‌ها از بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون سرما خوردگی‌های مکرر و انواع آلرژی‌ها ناگهانی جلوگیری می‌کنیم و این روند اصولاً در کودکان بیشتر ظاهر می‌شود که نشان از سیستم ایمنی ضعیف آن‌ها دارد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا