اجتماعی

وزیر بهداشت: 60 مرکز جدید درمان ناباروی در کشور ایجاد می‌شود

وزیر بهداشت: 60 مرکز جدید درمان ناباروی در کشور ایجاد می‌شود

وزیر بهداشت در حاشیه نشست دولت از «ایجاد 60 مرکز جدید برای درمان ناباروی» خبر داد و گفت که این مراکز در سراسر کشور ایجاد خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، بهرام عین‌الهی وزیر بهداشت در حاشیه نشست دولت از «ایجاد 60 مرکز جدید برای درمان ناباروی» خبر داد و گفت که این مراکز در سراسر کشور ایجاد خواهد شد.

ایران به اذعان سازمان‌های جهانی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در درمان ناباروری است اما کمبود یا عدم وجود مراکز مجهزِ درمان ناباروری در برخی شهرها یکی از مشکلات بزرگ زوج هایی است که برای داشتن فرزند با مشکل مواجه هستند. یکی از زوج هایی که درگیر این موضوع هستند می‌گویند« چون در شهر ما بیمارستان خوب وجود ندارد ما برای درمان مجبوریم هر چند وقت یک بار صدها کیلومتر را طی کنیم تا از شهرستان به تهران بیاییم و کلی هزینه اضافه برای اسکان و کرایه ماشین و … بدهیم».

این مشکلات البته در حالی است که اقدامات خوبی در طی سال‌های گذشته برای ایجاد مراکز درمان ناباروی در کشور صورت گرفته و در برخی استان‌های کشور مراکز درمانی در این خصوص راه اندازی شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی، اردیبهشت ما امسال در آئین افتتاح مرکز ناباروری «نجوا» در جنوب غرب خوزستان به خبرنگاران گفته بود که در کشور ۱۰۳ مرکز ناباروری سطح ۳ فعال است، اضافه کرد: هر استان باید حتماً یک مرکز سطح ۳ داشته باشد که خوزستان دارای این مرکز است.

درمان زوج‌های نابارور ۴ دهه قبل در جهان آغاز شد و به موجب آن در دهه ۶۰ زوج‌های نابارور پس از بیماران قلبی دومین گروهی بودند که برای درمان از کشور خارج می‌شدند، به فاصله بسیار کمی با جهان نخستین نوزاد حاصل از درمان ناباروری به کمک متخصصان کشورمان در سال ۶۹ در یزد متولد شد.

در سال‌های اخیر ایران در زمینه درمان ناباروری به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یافته است و علاوه بر اینکه دیگر ایرانی‌ها برای درمان ناباروری به خارج سفر نمی‌کند؛ بلکه بسیاری از زوج‌های نابارور در کشور‌های مختلف جهان، ایران را به عنوان مقصد درمانی خود انتخاب می‌کنند و هم اکنون جدیدترین، بهترین و به روز‌ترین روش‌های درمانی دنیا در مراکز درمان ناباروری کشور که به ۷۵ مرکز رسیده، در حال اجراست.

موضوع فرزندآوری و افرایش جمعیت یکی از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته و نسبت به خطرات پیری جمعیت هشدار داده اند. بر همین اساس یکی از مواردی که کارشناسان معتقدند می تواند در رشد جمعیت موثر باشد حل مشکل زوج های نابارور است، زوج‌هایی که برای داشتن فرزند نه تنها هیچ بهانه‌ای نمی آورند بلکه حاضرند هزینه های سنگینی را هم متقبل شوند.

گفتنی است بعد از پیمایش ملی که در سال 98 در کل کشور انجام شد، مشخص شد که شیوع ناباروری کلی در زوج‌های ایرانی 20.3 درصد است یعنی حدود 3 میلیون و 260 هزار زوج نابارور در کشور وجود دارد که این آمار، بالاتر از میانگین جهانی است. همچنین پیش‌بینی شده که سالانه حدود 88 هزار زوج نیز به آمار ناباروری اضافه شود. این آمار اهمیت پرداختن به موضوع درمان ناباروری را نشان می‌دهد.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا