اجتماعی

مجمع خیرین میراث‌فرهنگی راه‌اندازی شد

مجمع خیرین میراث‌فرهنگی راه‌اندازی شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مجمع خیرین میراث فرهنگی به منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مرمت بناهای تاریخی راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، سید عزت الله ضرغامی امروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ در حاشیه دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گردشگری رویداد محور یکی از راهبردهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تعدد رویدادهای مختلف و مهم در کشور که هر کدام می‌تواند بهانه‌ای برای تکریم و توجه به مزیت‌های نسبی و رونق گردشگری آن منطقه شود، گفت: شهرستان ساوه رتبه اول تولید انار با بهترین کیفیت را در سطح ملی و جهانی دارد و سطح زیر کشت باغات انار این شهرستان به ۱۰ هزار هکتار می‌رسد و کیفیت محصولات و وزن برخی از آن‌ها به بیش از یک کیلوگرم می‌رسد. همچنین در کنار تولید انار، محصولات جانبی نیز مورد توجه است.

وی با تاکید بر اینکه ساوه، شهر بزرگ، متمدن و تاریخی است و مزیت‌های ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: با وجود این مزیت ها، انار اهمیت خاصی را برای این منطقه به ارمغان آورده است.

ضرغامی گفت: در سطح کشور سامانه برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری کشور راه اندازی و شورای تخصصی در وزارتخانه ایجاد شده است. پیشنهادهای مختلفی برای رویدادها که عموما زمان برای برگزاری آن مهم است، مطرح شده چرا که در بحث کشاورزی، زمان موضوع مهمی است و باید توزیع زمانی و مکانی متناسبی برای برگزاری این رویدادهای انجام شود. تحقق این موضوع موجب رونق گردشگری می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به طرح بیش از ۴۰۰ پیشنهاد برای برگزاری رویدادهای مختلف در کشور گفت: پس از بررسی این پیشنهادها در شورای تخصصی وزارتخانه مانند رویداد امروز در ساوه که ۱۵ آبان ماه به عنوان روز ملی انار ساوه در تقویم گردشگری کشور به ثبت رسید، دیگر رویدادها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مشخص شدن زمان برگزاری رویداد گردشگری، برنامه‌ریزی درست برای گردشگری داخلی و خارجی، توزیع بسته سفر و هماهنگی میان ۲۷ دستگاه اجرایی مرتبط با ستاد سفر می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند، تصریح کرد: قطعا با برنامه ریزی درست برای برگزاری رویدادها، همه دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا رویداد برجسته شود. برگزاری چنین رویدادی مانند جشنواره انار، انسجام ملی را به همراه خواهد داشت.

نسبت به بناهای ثبت ملی شده مسئول هستیم

ضرغامی در خصوص مرمت بناهای تاریخی شهرستان گفت: ساوه حدود ۴۰۰ اثر تاریخی قابل توجه دارد و تا امروز ۱۲۰ اثر ثبت ملی شده است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به آثار ثبت ملی شده، مسئولیت دارد و مرمت این بناها بر عهده وزارتخانه است. در دولت سیزدهم اعتبار مربوط به مرمت ابنیه‌های تاریخی حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، اما نسبت به ۳۶ هزار اثر ثبتی در کشور، این افزایش اعتبارات همچنان کم است به همین دلیل راه‌های جدید را دنبال می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: اخیرا مجمع خیرین میراث فرهنگی راه اندازی شده است، از وزارت کشور مجوز این مجمع اخذ شد و خیرین کمک‌های خود را آغاز کرده اند. این روش باعث می‌شود که مردم برای مرمت بناهای تاریخی کمک کنند چرا که اعتبارات دولتی برای مرمت ابنیه‌های تاریخی کافی نیست. البته روش‌های دیگری نیز انتخاب شده است که شامل واگذاری محدود اجازه بهره‌برداری است. این مسئله به افزایش انگیزه و هدایت سرمایه‌ها به سمت حفظ و مرمت بناهای تاریخی کمک می‌کند و پایداری ابنیه‌های تاریخی را به همراه خواهد داشت.

ضرغامی در خصوص حفظ مسجد جامع ساوه بیان کرد: این مسجد با قدمت هزارساله خود جز اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است، اعتبارات مستقلی برای مسجد جامع در نظر خواهیم گرفت.

وی در خصوص برگزاری جشنواره ملی انار ساوه در بنای تاریخی مسجد جامع ساوه گفت: حساسیت دغدغه مندان نسبت به حفظ بناهای تاریخی و استانداردها کاملا درست است، اما در همه دنیا برنامه جنبی برای معرفی آثار تاریخی در نظر گرفته می‌شود و اگر برنامه با حفظ استانداردها انجام شود، بهترین اقدام برای معرفی بنای تاریخی رقم خورده است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا