اجتماعی

انسان چگونه تصمیم می‌گیرد؟

انسان چگونه تصمیم می‌گیرد؟

دبیر علمی همایش بین المللی «فلسفه ذهن با موضوع مساله آگاهی» گفت: مساله آگاهی در قبال مساله ذهن از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا مساله‌ای است که بعد درونی دارد و به تجربه اول شخص و نسبت به اتفاق های دیگری که در ذهن می افتد، بسیار وابسته است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، نشست خبری همایش بین المللی «فلسفه ذهن با موضوع مساله آگاهی»، به همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی در سالن نهاد رهبری این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا آزادگان دبیر علمی همایش، در خصوص فلسفه ذهن بیان کرد: فلسفه ذهن یک بحث جدی است که حدود ۱۰۰ سال است روی آن کار و تحقیق می‌شود و در چند دهه اخیر هم بیشتر به آن پرداخته شده است. ما می توانیم شناخت انسان را مطالعه کنیم. در کنار آن یک سوال پیش می آید بایدها در قبال تصمیم گیری ها چگونه است؟

وی در ادامه بیان کرد:در پاسخ به این پرسش، فیلسوف‌ها با مشکل مواجه هستند و جای تامل زیادی دارد. تمام روابط ما به این مسائل مربوط می شود. یک رابطه‌ای بین علم و فلسفه وجود دارد و باید ببینیم چه تاثیری روی فضای اجتماعی می‌گذارد؟

وی در خصوص اهمیت شناخت و مطالعه فرآیند تصمیم‌گیری انسان بیان کرد: ما می توانیم نحوه شناخت و تصمیم‌گیری انسان ها را مطالعه کنیم که در موارد خاص چه تصمیمی می‌گیرد، چه نقاطی از مغز درگیر می‌شود و چه تاثیراتی بر روی تصمیم‌گیری‌ها دارد؛ تصمیم‌هایی که در زمینه احساسات و عواطف، اخلاقی، سیاسی یا اجتماعی است.

آزادگان یادآور شد: مساله آگاهی در قبال مساله ذهن از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا مساله‌ای است که بعد درونی دارد و به تجربه اول شخص و نسبت به اتفاق های دیگری که در ذهن می افتد، بسیار وابسته است. نکته بعدی این است که تمام کنش‌ها و افعال انسان در این حوزه اتفاق می‌افتد. بنابراین ما کنفرانس و مقاله‌ها را به سه قسمت تقسیم کردیم. قسمت اول مربوط به هوش و فلسفه ذهن است و از افرادی که کارهای ویژه‌ای در این زمینه انجام داده اند، دعوت کردیم تا مقالات شان را برای ما بفرستند. قسمت دوم کنفرانس که اهمیت بیشتری دارد، این است که فیلسوف‌ها چگونه می‌توانند به تحلیل‌های ذهنی کمک کنند و رابطه بین علم و فلسفه در این قسمت از کنفرانس بررسی می‌شود.

در ادامه مهدی همازاده مدیر ساماندهی و اجرای این همایش گفت: برای اولین بار است که این همایش برگزار می‌شود و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. فلسفه ذهن از اواسط قرن بیستم مطرح شد و با پرسش های اخلاقی وارد کشور شد. تاکنون پیش همایش‌هایی در این رابطه برگزار شد و یک مدرسه فلسفه ذهن در بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد. کنفرانس بین المللی اخلاقی در این رابطه برگزار شد.

وی در خصوص این مقالات توضیح داد: ما مقالات خیلی خوبی در این زمینه دریافت کردیم که در لبه مرز علم و فلسفه قرار دارند. قسمت سوم که آن هم مهم است و در کنفرانس های دنیا کمتر به آن پرداخته شده، بحث های تاریخی اجتماعی مربوط به فلسفه است. یعنی می خواهیم با یک نگاه بالاتر تمام مباحثی که در صد سال اخیر مطرح شده را بررسی کرده و ببینیم چه تاثیری در فضای اجتماعی و تاریخی داشته است

وی در ادامه افزود: این مباحث به ناخودآگاه جمعی ربط پیدا می‌کند و مربوط به من بودن در اجتماع است. ما می‌توانیم من را به عنوان یک موجود اجتماعی در نظر بگیریم. ممکن است ایده هایی بین فیلسوف‌های متقدم چه در فضای اسلامی و چه غیر اسلامی وجود داشته باشد و این موضوع از نظر تاریخی به ما کمک کند. امیدوارم این سه مبحث در ادامه هم به خوبی در چاپ مقالات هم جلو برود و مطرح شود.

وی در ادامه آماری را درباره کنفرانس ارائه داد و گفت: بعد از فراخوانی که در تابستان و در تیر ماه داده شد، سایتی تخصصی برای همایش ایجاد و بعد از آن هم مقالاتی به دستمان رسید و تعدادی از دوستان آنها را سفارش دادند.

وی در ادامه در خصوص مقالات توضیح داد: تعدادی از مقالات غربال و ۴۴ مقاله پذیرش شده داریم که از بین آنها ۲۵ مقاله برای نویسنده‌های داخلی و ۱۹ مقاله هم برای نویسنده های خارجی است. از بین این ۱۹ مقاله خارجی، ۱۴ مقاله مربوط به اساتید و اعضای هیات علمی مطرح دانشگاه‌هایی مانند آکسفورد است که در کنفرانس آنها را ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: ۸ مقاله به این ۱۴ استاد سفارش داده شده است.

همازاده در خصوص مقالات داخلی توضیح داد: ۱۰ استاد هیات علمی داخلی، ۱۱ نفر هم در مقطع پسا دکتری و سه نفر خارجی هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: ۸ عدد از مقاله‌هایی که ارائه می‌شود به صورت مجازی است.

وی در خصوص کنفرانس توضیح داد: کنفرانس به مدت ۵ روز «از ۲۹ بهمن تا ۳ اسفند» به صورت مجازی برگزار خواهد شد. سه روز میانی هم افراد به صورت حضوری در دانشگاه علوم پزشکی مقاله‌های خود را ارائه داده و هر روز ۴ استاد مقاله‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی در خصوص ساعت برنامه‌ها توضیح داد: از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ ارائه مقاله خواهیم داشت که شامل ۱۰ مقاله یا بیشتر است. همچنین ۹ مقاله دانشجویی هم خواهیم داشت که دو مقاله خارجی و ما بقی مقاله‌های داخلی هستند. ما ۴ هسته پژوهشی داریم که از ابتدای سال ۱۴۰۲ راه اندازی شده و هر کدام تصویب شده است که آنها هم مقالاتی دارند.

وی در خصوص اساتید حاضر در کنفرانس بیان کرد: اساتیدی که در کنفرانس حضور دارند از دانشگاه مسینا ایتالیا، مسکو و چین هستند.

همازاده درباره اینکه آیا چنین کنفرانسی در خارج از ایران برگزار شده و به موضوعات اسلامی در آن هم پرداخته شده یا خیر، گفت: چنین کنفرانس هایی در گذشته برگزار شده اما اولین بار است که به صورت بین المللی در ایران برگزار می شود. البته ما مدرسه آزاد فلسفه ذهن را در تابستان داشتیم که به صورت فصلی برگزار می شود. این موضوع در عرفان اسلامی هم مطرح هست.

وی در خصوص بهره‌گیری از هوش مصنوعی در این کنفرانس توضیح داد: از ابزار هوش مصنوعی برای این کنفرانس استفاده نشده ولی موضوع هوش مصنوعی هم مورد بررسی قرار گرفته است. پذیرش مقالات با سخت گیری بوده و در مجله پژوهشی علوم شناختی چاپ می شود. علاقه مندان امکان ثبت نام دارند و استقبال دانشجویان در ارسال مقاله خوب بوده است.

وی درباره اینکه کیفیت آثار چگونه ارزیابی شده گفت: همه آثار توسط شورای علمی مورد بررسی قرار گرفته و قرار است مقالات در مجله پژوهشی در سه شماره منتشر شوند. علاقه مندان به شرکت در همایش هم می توانند در سایت ثبت نام کنند و پوستر همایش هم منتشر خواهد شد. ثبت نام برای شرکت در همایش هم رایگان ولی الزامی است. استقبال دانشجویان هم در ارسال مقالات خوب بوده و امیدواریم که شرایط در کنفرانس هم به خوبی پیش برود.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا