اجتماعی

انتقاد معاون دادستان از عدم یکپارچگی 33 دستگاه فرهنگی

انتقاد معاون دادستان از عدم یکپارچگی 33 دستگاه فرهنگی

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور با بیان اینکه 33 دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که متاسفانه این دستگاه‌ها انسجام لازم با یکدیگر را ندارند و به‌صورت یکپارچه عمل نمی‌کنند، گفت: نتیجه نبود یکپارچگی در دستگاه های فرهنگی، بلا استفاده ماندن ظرفیت های مساجد، اماکن مذهبی و فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور در دیدار با گروه‌های جهادی فعال در حوزه مساجد که همزمان با هفته جهانی مسجد برگزار شد، گفت‌: مسائل فرهنگی، ارزش‌ها و هنجارهای دینی از موضوعات مهم حقوق عامه محسوب می‌شوند. مسجد علاوه براینکه محل ادای فرائض الهی است، جایگاه پرورش انسان‌های با فضیلت و پایگاه گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 هزار مسجد در کشور داریم، گفت: تنها حدود 3 هزار مسجد در کشور در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و دارای برنامه جدی هستند. باید بستر مشارکت جوانان خوش ذوق در امور مساجد را فراهم کنیم تا تعداد مساجد فعال و حضور پرشور جوانان در مسجد گسترش یابد.
این مقام قضائی با تأکید بر کارکردهای اجتماعی مساجد، افزود: دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری ضمن تعامل با هیات امنا مساجد از ظرفیت‌های بزرگ مساجد در امر آموزشی فرهنگی و برنامه‌ریزی به ویژه برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان غفلت نکنند.می توانیم نیات خیرخواهانه در زمینه وقف و مانند آن را به سمت فعال کردن مساجد و امور فرهنگی سوق دهیم.

معاون دادستان کل کشور با تاکید بر ضرورت حمایت دستگاه‌های مسؤول از ایده مساجد محله محور و مساجد مسئله محور خاطرنشان کرد: در هر محله اگر مردم خدای نکرده مشکلی در کسب و کار و زندگی خود داشتند، باید مسجد و مؤمنین محل را ملجأ و پناهگاه خود بدانند. باید بخشی از نیات خیرخواهانه را به ارائه خدمات اجتماعی و مشاوره و رفع حوائج اهالی محل به خصوص رسیدگی به وضعیت ایتام و نیازمندان هدایت شود.

این مقام قضائی با بیان این پرسش که چرا امروز برخی جوانان ما به سمت اعتیاد و ناهنجاری‌ها سوق پیدا کرده اند، گفت: یکی از علل اصلی این معضل این است که برای جوانان و نوجوانان خود برنامه‌ای نداریم. متاسفانه در بسیاری از مساجد ما برای جذب جوانان و نوجوانان برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید ساماندهی شود، ادامه داد: متاسفانه از ظرفیت مساجد و امام‌زاده‌ها و اماکن مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نمی‌شود.

ترکی با بیان اینکه 33 دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که متاسفانه این دستگاه‌ها انسجام لازم با یکدیگر را ندارند و به‌صورت یکپارچه عمل نمی‌کنند، گفت: نتیجه نبود یکپارچگی در دستگاه های فرهنگی، بلااستفاده ماندن ظرفیت های مساجد و اماکن مذهبی و فرهنگی است.

وی با تاکید بر توجه به شناسایی، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی اظهار کرد: حضور در اماکن مذهبی موجب احساس آرامش و افزایش تاب آوری افراد در مواجهه با ناملایمات می‌شود، از همین رو زمینه و بستر بروز بسیاری از جرائم را از بین می‌رود. توسعه حلقه‌های صالحین در مساجد علاوه بر تقویت اخلاق و فضلیت، موجب تحکیم روابط انسانی و تعاون اجتماعی می‌شود و شبکه‌سازی در این موارد می‌تواند در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی محله اثرگذار باشد.

ترکی با اشاره به نشست مشترک دادستان و شورای شهر تهران با توجه به نقش خیلی مهم مدیریت شهری در صیانت از حقوق عامه در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشت، گفت: مقرر شد دبیرخانه مشترکی بین دادستانی و مدیریت شهری راه اندازی شود. استفاده از جوانان در هیات امنای مساجد و استفاده از ظرفیت های مردمی و نیز شهرداری های مناطق می‌تواند در ارتقا خدمات فرهنگی در مسجد محله محور و جذب گروه های مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان اثر گذار باشد.

در ابتدای این نشست نمایندگان گروه‌های جهادی فعال در حوزه مساجد، گزارشی از وضعیت فعالیت مساجد در کشور و الگوهای موفق مساجد تراز انقلاب اسلامی و ایده‌های نوآورانه حکمرانی در زمینه مساجد محله محور و مسئله محور ارائه نمودند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا