اجتماعیایران

معاون اجرایی رئیس‌جمهور: افزایش 2 برابری حقوق اعضای دولت کذب محض است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور: افزایش 2 برابری حقوق اعضای دولت کذب محض است

معاون اجرایی رئیس‌جمهور، گفت: اخیراً دیدم یکی از عزیزان مطلبی را در فضای مجازی منتشر کردند که در دولت آقای رئیسی حقوق اعضای دولت 2 برابر شد، این کذب محض است.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در برنامه «صف اول» به تشریح برنامه‌های دولت به منظور اجرای مصوبات سفرهای استانی پرداخت و گفت: دولت سیزدهم در شرایط سختی کار را تحویل گرفت، به‌گونه‌ای که ما در ابتدای شروع کار دولت، تقریباً ۴۸۰ همت کسری بودجه داشتیم و دولت قبل متأسفانه به‌گونه‌ای کار را پیش برده بود که کسری بودجه شدیدی در کشور ایجاد شده بود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور، ادامه داد: در پایان سال ۱۴۰۰ دولت موفق شد تقریبا تراز بودجه را به پایان برساند و این هم با کسب درآمد حل شد نه با استقراض؛ با تولید و افزایش درآمدهای دولت، کسری بودجه را تا حدود زیادی جبران کرد؛ یعنی بخشی از آن افزایش صادرات بود، بخشی از آن درآمدهای نفتی بود و بخشی در رابطه با مالیات بود و بخشی نیز از رشد تولید محقق شد.

وی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه کرونا، گفت: در حوزه کرونا ما تقریباً روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم و حل این مشکل، از دستاوردهای بزرگ دولت بود. در همان سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار منابع ارزی کشور بود که باید صرف دارو و مواد غذایی می‌شد، اما در شش ماه اول، دولت قبل بود تمامی این منابع را هزینه کرده بود و وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد، عملاً این ۸ میلیارد دلار وجود خارجی نداشت و چالشی جدی برای ما ایجاد کرد.

منصوری در ادامه به بیان وضعیت ذخایر کالاهای اساسی در آغاز دولت اشاره کرد و یادآور شد: در زمینه ذخایر کالاهای اساسی، بعضی از ذخایر کالاهای ما به هیچ عنوان وضعیت خوبی نداشت، به‌گونه‌ای که بعضی از کالاهای اساسی ما در بعضی از استان‌های مهم، ذخیره کمتر از ۱۲ روز موجود بود، یعنی متأسفانه این خطوط استراتژیک و راهبردی ذخیره کالاهای اساسی را رعایت نکرده بودند، در همین زمینه تورمی که دولت با آن مواجه شد، در شهریور ۱۴۰۰ به اذعان بانک مرکزی وقت و مرکز آمار وقت، نزدیک به ۶۰ درصد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: در اولین جلسات که رئیس‌جمهور برگزار کردند و در حالی که هنوز کابینه دولت سیزدهم مستقر نشده بود، مهمترین مسئله‌ای که در دولت مطرح می‌شد این بود که چگونه حقوق کارکنان را پرداخت کنیم و همان زمان، سرپرست وقت بانک مرکزی در دولت گذشته اعلام کرد که باید منتظر تورم سه رقمی باشیم، این در حقیقت یک شِمای کلی از شرایطی است که دولت تحویل گرفت، اما به لطف خدا بسیاری از این مسائل را دولت توانست با تدبیر و کار شبانه‌روزی و مدیریت جهادی پشت سر بگذراند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور، به تغییر گفتمانی دولت اشاره کرد و گفت: ما در گام اول لازم بود که یک تغییر ریل از نظر گفتمانی در دولت ایجاد کنیم و شیوه‌های حکمرانی و اولویت‌ها را تغییر دهیم. در همین زمینه، دولت سیزدهم واقعاً نگاه به داخل کشور دارد، ما ظرفیت‌های داخلی کشور را ظرفیت اصلی کشور تلقی می‌کنیم و اتکا به ظرفیت‌های داخلی را برای همه موضوعات و حوزه‌ها گره‌گشا می‌دانیم و معتقدیم که اگر به همین داشته‌های داخلی خودمان تکیه کنیم، سدهای پیش رو را یکی پس از دیگری برطرف می‌کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به شفاف شدن نظام دریافت و پرداخت حقوق‌ها در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در حال حاضر دیوان محاسبات و مجموعه‌های بازرسی به صورت روزانه دسترسی دارند که اگر در دستگاه و مجموعه‌ای، از سقفی که قانون تعریف کرده است، یک هزار تومانی، عدد حقوق بالاتر برود، برخورد لازم صورت گیرد.

منصوری ادامه داد: اخیراً دیدم یکی از عزیزان مطلبی را در فضای مجازی منتشر کردند که در دولت آقای رئیسی حقوق اعضای دولت دو برابر شد، این کذب محض است، چرا که اساساً قانون اجازه این موضوع را نمی‌دهد و تمامی مسائل در دولت سیزدهم در چارچوب قانون انجام می‌شود و دریافتی و پرداختی و سقف و کف تمام پرداخت‌ها در قانون بودجه موجود است.

وی در ادامه به تغییر رویکردهای دولت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از تغییراتی که در رویکرد کار دولت سیزدهم ایجاد کردیم، مسئولیت‌پذیری دولت بود یعنی دولت‌های قبل گله می‌کردند و پاسخگوی اقدامات خود نبودند و اظهار می‌کردند که اختیارات دولت کم است، اما دولت سیزدهم خود را در قبال همه مسائل مسئول می‌داند و پاسخگو است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: نکته دیگر، مسئله‌شناسی، ارتباطات بی‌واسطه‌ای که با مردم شکل گرفته و ساده‌زیستی است که در دولت وجود دارد، پرهیز از اشرافی‌گری، پرهیز از تجمل‌گرایی و پروتکل‌های زائدی که گاهی حکمرانی را دچار آسیب می‌کند، به لطف خدا در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی حذف شده است.

منصوری تصریح کرد: دولت خود را مکلف به جوان‌گرایی می‌داند و در حال حاضر، در سطح هیأت دولت و استاندارها و مدیران میانی از نظر رویکردی، میانگین سنی دولت کاهش پیدا کرده و این برای کشور تولید سرمایه و کادر مورد نیاز آینده نظام را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌محوری از ویژگی‌های مهم دولت بود و شاید تنها دولتی بودیم که قبل از اینکه سر کار بیاید، برنامه خود را منتشر و تکمیل کردیم و اقدامات و طراحی‌های دولت بر این مبنا انجام می‌شود؛ مبارزه با فساد و شفافیت از شعارهای مهمی بود که دولت مطرح و با جدیت دنبال کرد و در حوزه‌های مختلفی دنبال شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور تأکید کرد: از نظر نرم‌افزاری، از این جمله شفافیت در سامانه‌ها بود، چراکه مدیریت داده‌ها خیلی به ایجاد شفافیت کمک می‌کند و در همین راستا، دولت سامانه‌های مختلفی را طراحی و اجرایی و این‌ها را به هم متصل کرده تا راه برخورد با فساد، محکم دنبال شود، این شفافیت خیلی به سلامت کارها و دقت نظر در کارها کمک می‌کند.

منصوری گفت: برای اولین بار در این دولت، صورت مالی شرکت‌های بزرگ منتشر شد و علاوه بر این، تجمیع همه حساب‌ها در خزانه انجام شد، قبلاً هر دستگاهی حسابی را در جایی نگه می‌داشت و نظارت بر مدیریت بر این مسأله بسیار سخت بود.

وی اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد دستگاه‌ها در حال حاضر به درگاه هوشمندسازی دولت متصل شده‌اند و این یعنی تمرکز در خدمات و پرهیز از بسیاری از حاشیه‌هایی که پیش از این در دستگاه‌ها بوده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: متأسفانه در کشور بیش از ۶۰ هزار طرح نیمه‌تمام وجود دارد و این طرح‌ها کشور را زمین‌گیر کرده است، به این معنا که استاندار، فرماندار، نماینده مجلس، وزیر و هر مسئولی بنا به ضرورتی تعریف طرح کرده است و برای تکمیل این ۶۰ هزار طرح،نزدیک به ۹ هزار همت منابع نیاز داریم؛ در سال گذشته که دولت در تخصیص اعتبارات تملک دارایی رکورد زد، چیزی کمتر از ۳۰۰ همت توانستیم وارد فضای عمرانی کشور کنیم که این از دستاوردهای بزرگ دولت است.

منصوری خاطرنشان کرد: اگر فرض کنید همین اتفاقی که امسال افتاده و در سقف عملکرد، حدود ۳۰۰ همت به این طرح‌ها اختصاص داده شود و تورم را کنار بگذاریم، نزدیک به ۳۰ سال طرح عمرانی زمین مانده در کشور وجود دارد، خب کشور باید اداره شود، مدیریت، علم تراز کردن منابع و مصارف و درآمدها و هزینه‌ها است، این را دولت اولویت‌گذاری کرده است. طرح‌هایی که بیشترین تأثیر را در زندگی مردم دارند و مولدترند و اثرگذاری بیشتری دارند، در سطوح مختلف شناسایی و اجرای آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: از شیوه‌هایی که دولت بر آن متمرکز شده این است که تصمیم‌گیری بالا به پایین نداشته باشیم و در ساختمان‌های چند طبقه در تهران ننشینیم و برای فلان شهرستان تصمیم بگیریم، بلکه از خودِ مردم نظرخواهی شود و اولویت شهرستان و استان آن‌ها را از خودِ مردم بپرسیم و یکی از علت‌های استقبال مردم از سفرهای استانی رئیس‌جمهور این است که می‌بینند مسائل و دغدغه‌های آنان حل می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در هر استانی که می‌رویم احیای واحدهای صنعتی جزو برنامه‌های دولت است، اظهار کرد: در دوسالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، بیش از ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده و بعد از احیای این واحدها، ۱۸ هزار شغل ایجاد شده است.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در زمینه مراجعات مردمی رکورددار است و ما تا امروز بیش‌از 4 میلیون مراجعه مردمی داشته‌ایم و طبق آمار تاکنون بیش از 80 درصد آن‌ها حل شده و تمامی مسئولان دولت نیز از سوی رئیس‌جمهور مکلف به برخورد چهره به چهره با مردم شده‌اند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا