اجتماعی

بهترین تغذیه در مواجهه با آلودگی هوا

بهترین تغذیه در مواجهه با آلودگی هوا

کارشناس تغذیه گفت:در هوای آلوده توصیه می‌شود که انواع میوه، به خصوص سیب‌ را به تغذیه کودک خود اضافه کنیم. همچنین اضافه کردن رب انار به غذاها و استفاده از خود انار می‌تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، آمنه صفرچی، کارشناس تغذیه، بیست و هشتم آبان ماه در استودیوی سلام تهران در مورد آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا یکی از معضلات زیست محیطی است که امروزه بسیاری را درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: زمانی که ذرات معلق در هوا وارد بدن انسان می‌شود، التهابات زیادی ایجاد می‌کند، مخصوصا اگر فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی و عروقی باشد.

این کارشناس تغذیه افزود: زمانی که ما با آلودگی هوا مواجه هستیم، بدن دچار استرس می‌شود. ذرات معلق با ایجاد رادیکال‌هایی در بدن، سلامت ما را به خطر می‌اندازد. لذا ما باید با استفاده از تغذیه مناسب بدن را در مقابل این رادیکال‌ها مقادم کنیم. مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توانند در این زمینه بسیار مفید باشند.

صفرچی اظهار داشت: میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان مانند کدو حلوایی، انار شیرین، به و سیب بسیار توصیه می‌شوند. همچنین سوپ‌هایی که حاوی سبزیجات هستند نیز می‌توانند مفید باشند. از طرفی برخی غذاها هستند که باید از آنها پرهیز کنیم.

وی متذکر شد: با ورود ذرات معلق به بدن، غلظت خون نیز افزایش می‌یابد. لذا ما باید از غذاهای غلیظ پرهیز کنیم. به طور کلی توصیه شده که از گوشت گاو، غذاهای فراوری شده و فست فودها پرهیز کنیم. از طرفی بهتر است که از لبنیات کم چرب استفاده شود.

این کارشناس تغذیه افزود: استفاده از غذاهایی که حاوی فیبر هستند نیز کمک می‌کنند و خاصیت ضد التهابی دارند. استفاده از قهوه توصیه نمی‌شود. دمنوش‌هایی مانند آویشن، بهار نارنج و رزماری از جمله دمنوش‌های موثر هستند. همچنین غذاهایی که غلات کامل هستند، مانند جوانه گندم نیز تاثیر خوبی دارند.

صفرچی در خصوص تغذیه مناسب برای کودکان٬ گفت: توصیه می‌شود که انواع میوه، به خصوص سیب‌ را به تغذیه کودک خود اضافه کنیم. همچنین اضافه کردن رب انار به غذاها و استفاده از خود انار می‌تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد.

وی گفت: استفاده از مواد غذایی حاوی امگا ۳ در فصل‌های آلودگی هوا بسیار توصیه می‌شود. انواع ماهی‌ها مانند سالمون به واسطه ویژگی ضد التهابی می‌توانند بسیار مفید باشند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که تن ماهی از آن جایی که در دسته غذاهای فراوری شده قرار می‌گیرد، مناسب نبوده و استفاده از ماهی تازه توصیه می‌شود. سیر و پیاز نیز از خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی برخوردار هستند و باید در برنامه غذایی ما جای بگیرند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا