اجتماعی

وکلای متخصص 10 درصد بیشتر حق الوکاله دریافت می کنند

وکلای متخصص 10 درصد بیشتر حق الوکاله دریافت می کنند

رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلای قوه قضائیه ضمن تشریح چگونگی صدور گواهی وکالت تخصصی، گفت: کسانی که گواهی وکالت تخصصی داشته باشند، 10 درصد به حق الوکاله آنها افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ، محمدمسعود یوسفی، رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه، از برگزاری آزمون صدور گواهی وکالت تخصصی بدون گذارندن دوره آموزشی خبرداد و گفت: صدور گواهی وکالت تخصصی از سوی مرکز وکلا قوه قضائیه به دو شیوه انجام می شود، در شیوه نخست، وکلا و کارآموزان در دوره مورد نظر خود ثبت نام می کنند و پس از گذارندن دوره های آموزشی و سنجش نهایی برای این افراد گواهی صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه در شیوه دوم افراد می‌توانند صرفا در آزمون شرکت می‌کنند، ادامه داد: افرادی که دارای سوابق تخصصی اعم از قضائی، اداری، وکالتی، آموزشی، تحصیلی و… باشند، درخواست خود را به پست الکترونیکی مرکز وکلا قوه قضائیه ارسال می‌کنند، کمیته‌های تخصصی هر رشته سوابق ادعایی را بررسی و در صورت صحت ادعا، اعلام می‌کنند که فرد نیازمند دوره آموزشی است و یا فرد می‌تواند بدون طی دوره آموزشی صرفا در آزمون پایان دوره شرکت کند.
یوسفی با اشاره به اینکه تمامی کارآموزان و وکلای مرکز وکلا و کانون های وکلا سراسر کشور می توانند در این دوره های تخصصی شرکت کنند، بیان کرد: ساعات دوره ها از ۹۰ ساعت الی ۱۸۰ ساعت برای رشته‌های مختلف بوده و هزینه هر دوره آموزشی 20 میلیون تومان و هزینه شرکت در آزمون یا صدور گواهی 10 میلیون تومان است. بر اساس تبصره ماده 22 آیین نامه حق‌الوکاله کسانی که در گواهی وکالت تخصصی داشته باشند، 10 درصد به حق الوکاله آن ها افزوده می‌شود و در به عنوان وکالت تخصصی شناخته می‌شوند و ادعای تخصص در حوزه مربوطه دیگر برای فرد تخلف محسوب نمی‌شود.
رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلا قوه قضائیه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اکنون مرجع صدور تخصص برای وکلا راه اندازی شده است، هر یک از وکلایی غیرمتخصص که ادعای تخصص کنند، ادعای خلاف واقع محسوب می‌شود و می‌تواند از مصادیق تخلفات انتظامی وکلا باشد.

وی گفت: از ابتدای مهرماه دوره های آموزشی وکالت تخصصی آغاز می‌شود و آزمون‌ها به‌صورت حضوری هم شفاهی و هم کتبی در تهران از هفته پایانی شهریورماه تا هفته اول مهرماه سال آینده برگزار خواهد شد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که چرا آزمون تنها در تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: هنوز دپارتمان‌های وکالت تخصصی در استان‌ها تشکیل نشده، اما طی 6 ماه آینده این دپارتمان‌ها برای توسعه خدمات تخصصی در سطح کشور و با هدف افزایش عدالت شغلی و آموزشی تشکیل خواهد شد./فارس نیوز

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا