ایرانجهان

رئیس جمهور: رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به۲۶ درصد کاهش یافته است

رئیس جمهور: رشد نقدینگی در دولت سیزدهم به۲۶ درصد کاهش یافته است

رئیس جمهور دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری گفت: رشد نقدینگی در زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد ۴۲ درصد بود و اکنون ۲۲ تا ۲۶ درصد است و پیش بینی می کنیم تا آخر سال این عدد روی ۲۵ درصد تثبیت شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور که به عنوان مهمان روز اول دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم سخنرانی کرد، گفت: از خداوند برای شهدا، علو درجات و برای جانبازان، عافیت و سلامت کامل را مسالت می کنم.

وی همچنین با تبریک سالروز آغاز امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) با اشاره به نزدیک بودن سالروز میلاد پیامبر اکرم اسلام(ص) و هفته وحدت این عید سعید را نیز تبریک گفت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه هرآنچه قدسیت در عالم وجود دارد در ارتباط با وجود قدوسی است و اگر مکان، زمان و شخصی مقدس است به اعتبار و در ارتباط با قدوسی است که دارای تقدس شده است، افزود: نظام مقدس، دفاع مقدس و همه بخش هایی از کشور که قدسیت دارند به دلیل داشتن ارتباط با وحی و باید و نبایدهای الهی، نیت مقدس و وجود حاکمیت و حکومتی که به امضای شارع مقدس رسیده باشد، تقدس دارند.

آیت الله رئیسی افزود: شرط قدسیت در همه عرصه ها این است که هر سه جهت فوق در آن دیده شده باشد و این سه جهت را قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تضمین کرده است. و بایدها و نبایدهای قانون و انطباق با شرع را شورای نگهبان دارد.

وی ادامه داد: در رأس نظام هم در ابتدای انقلاب امام راحل (ره) و امروز هم مقام معظم رهبری«مدظله العالی» را داریم که خداوند طول عمر با عزت به ایشان عنایت فرماید؛ این بزرگواران هم به بایدها و نبایدهای وحیانی توجه داشته و هم نیاز جامعه را می شناسند.

آیت الله رئیسی سپس با تأکید بر اینکه در حوزه های فرهنگ، سیاست و اقتصاد که مباحث عمده و دارای اولویت کشور هستند شرایط به نحوی است که همه ظرفیت ها و امکانات مادی و معنوی در جهت رسیدن جامعه به رهنمودهای مقام معظم رهبری«مدظله العالی» مشخص شده است و ما به عنوان مسئولان این نظام باید بدانیم در این عرصه ها هم متناسب با نیاز کشور و هم متناسب با آرمان های بلند کشور که چه باید بکنیم؛ چرا که در بخش هایی که بر اساس رهنمودهای امام راحل و رهبری معظم انقلاب عمل شده است شاهد جلوه های پیشرفت هستیم و در بخش هایی که این اتفاق نیفتاده و با نگاه های دیگر حرکت کرده ایم و شاهد بی تفاوتی نسبت به رهنمودهای امامین انقلاب بوده ایم دچار مشکلاتی شده ایم که باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موفقیت های سیاست خارجی گفت: اگر دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی موفقیت هایی داشته است در پرتو عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری«مدظله العالی» بوده است و اگر نواقصی هست از ماست. اگر به آنچه که رهبر انقلاب ترسیم کرده اند عمل شود کشور پیشرفت می کند و سیادت و آقایی کشورمان حفظ می شود.

آیت الله رئیسی یادآورشد: ما منظومه ای از نگاه های ایشان در حوزه های مختلف را رو به روی خود داریم که باید آن را با تلاش و مجاهدت شبانه روزی اجرایی کنیم و باور ما این است که با امیدواری و فرهنگ «ما می توانیم» می توانیم عقب ماندگی های را جبران کنیم.

وی افزود: در حوزه های فرهنگ و سیاست نیز اگر رهنمودها و نظرات ایشان به طور کامل عملیاتی می شد قطعاً شرایط بهتری نسبت به وضع فعلی داشتیم.

رئیس جمهور کشورمان سپس با تشریح اوضاع اقتصادی کشور در آغاز بکار دولت سیزدهم، گفت: در حوزه اقتصادی، دولت در حالی آغاز به کار کرد که در شرایط خاصی به سر می بردیم و با کسری بودجه، تورم و مشکلات دیگر روبه رو بودیم که ما باید آنها جبران می کردیم که به لطف خداوند حل شد.

آیت الله رئیسی در ادامه به مقایسه وضعیت کسری بودجه کشور، تورم و اشتغال در آغاز به کار دولت سیزدهم و شرایط فعلی پرداخت و افزود: با مقایسه رشد اقتصادی در قبل از سال ۱۴۰۰ ملاحظه می شود که در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تورمی که همه را رنج می داد مهار شود. در واقع، تورم محصول کسر بودجه و رشد نقدینگی است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم مصارف و منابع، تراز شده و همخوانی داشته باشند تا کسر بودجه نداشته باشیم که طبق اعلام مرکز آمار در آن سال کسر بودجه نداشتیم. رشد نقدینگی در زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد ۴۲ درصد بود و اکنون ۲۲ تا ۲۶ درصد است و پیش بینی می کنیم تا آخر سال این عدد روی ۲۵ درصد تثبیت بشود.

رئیس جمهور بیان داشت: رشد اقتصادی که حاصل افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است در بهار امسال بنا بر اعلام مرکز آمار ایران ۲.۶ درصد بوده است. سازمان بهره وری اعلام کرد امروز ۵.۳ درصد رشد بهره وری داریم که اگر چه هنوز مطلوب ما نیست، اما رشد مهمی است. در موضوع اشتغال، دو سوم از استان های کشور مشکلی ندارند و از وضعیت بحرانی به وضعیت عادی رسیده ایم و فقط در حوزه اشتغال افراد تحصیلکرده باید تلاش شود.

وی اضافه کرد: رشد نقدینگی در زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد ۴۲ درصد بود و اکنون ۲۲ تا ۲۶ درصد است و پیش بینی می کنیم تا آخر سال این عدد روی ۲۵ درصد تثبیت شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در سالی که دولت سیزدهم مستقر شد میزان خرید گندم از کشاورزان ۵.۴ میلیون تن بود، ولی سال گذشته ۵.۷ میلیون تن گندم خریداری شد و امسال بیش از ۱۰ میلیون تن و برنامه ریزی ما این است که در پایان دولت، نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه عمیقاً معتقدیم که می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم، تصریح کرد: در همه حوزه ها کارهای بسیاری انجام شده و در حال انجام است و برای ما امیدوارشدن مردم، مهم است و مقام معظم رهبری نیز بر این نکته تأکید فرمودند که باید برای تقویت ایمان و امید مردم تلاش کنیم و هر کاری که باعث ناامیدی مردم شود از نظر دولت، همراهی با دشمنان است.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا