اجتماعی

مجیدنوری: خوشحالی منافقین از تائید حکم حبس ابد پدرم طولانی نخواهد بود

مجیدنوری: خوشحالی منافقین از تائید حکم حبس ابد پدرم طولانی نخواهد بود

مجید نوری فرزند ایرانی بازداشت شده در سوئد، در واکنش به تائید حکم حبس ابد پدرش در دادگاه سوئد گفت: خوشحالی منافقین از این حکم طولانی نخواهد بود.

بیش از چهار سال است که حمید نوری در سلول انفرادی در کشور سوئد است و عصر روز گذشته حکم حبس ابد او از سوی دادگاه تجدید نظر سوئد تائید شد. این حکم از طریق شبکه های فضای مجازی منافقین به همراه دست و جیغ خوشحالی آنان به گوش خانواده حمید نوری رسید.

شاکیان پرونده حمید نوری اعضای سابق و فعلی گروهک تروریستی منافقین هستند که او را با فریب به سوئد دعوت کردند. در خصوص روند دادرسی و حکم صادر شده با مجید نوری فرزند حمید نوری و محمدصادق شهبازی پژوهشگر به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه مشروح این گفتگو آمده است.

خبرنگار: چرا پدر شما در سوئد بازداشت شد؟ خلاصه ای از روند رسیدگی به پرونده حمید نوری بفرمایید.

نوری: با توجه به سبقه دوستی که با شخصی به نام آرین داشتیم، او به بهانه مشکلات خانوادگی پدرم را به کشور سوئد دعوت می کند و ما را درگیر یک ماجرای عحیب در این کشور می شویم. به مرور متوجه شدیم که آرین آدم درستی نبوده است.

از مردادماه ۱۴۰۰ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ۹۲ جلسه دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده حمید نوری برگزار شد، تعداد جلسات دادگاه ها یکی از موضوعاتی است که مورد تاکید قرار می گیرد، در حالی که این ۹۲ جلسه دادگاه به صورت عادلانه برگزار نشد. کمتر از ۸ جلسه به پدرم اجازه صحبت پیدا کرد که در این زمان محدود نیز به کرات صحبت های پدرم در دفاع از خودش قطع شد و به پدرم گفتند که اجازه دفاع از خودت را نداری و تنها باید به سوالات دادستان و قاضی پاسخ دهی.

در مقام حرف به‌پدرم بیان کردند که می تواند از خود دفاع کند اما در مقام عمل اجازه صحبت به او ندادند و حتی در برخی از جلسات نیز اخراج شد و به طور کلی یک دادرسی ناعادلانه شکل گرفت.

۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ رأی اشد مجازات (حبس ابد) برای حمید نوری صادر شد. ما نسبت به رای صادر شده اعتراض کردیم و در شهریور ماه وکلای پدرم را تغییر دادیم.

با وجود اینکه حکم صادر شده علیه پدرم بود تا حدود ۴۰ روز پس از صدور آن، حکم ترجمه شده به فارسی به پدرم داده نشد. حکم با متن سوئدی به پدرم داده شد، اما با توجه به اینکه پدرم هیچ تسلطی به این زبان ندارد، اصلا این حکم به زبان سوئدی برای پدرم کارایی نداشت و نمی توانست نسبت به آن واکنش نشان بدهد. پس از حدود ۴۵ روز حکم به زبان فارسی به پدر داده شد.

خبرنگار: با توجه به نکاتی که مطرح کردید، آیا دادگاه سوئد توانایی و صلاحیت رسیدگی به پرونده حمید نوری را دارد؟

نوری: ما معتقد هستیم که دادگاه سوئد اساسا صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته و ندارد. براساس صلاحیت جهانی، صلاحیت دادگاه سوئد را برای بررسی به پرونده حمید نوری را نقض می کنیم. ساده ترین دلیلی که دادگاه سوئد صلاحیت رسیدگی به پرونده پدرم را ندارد، همین موضوع صدور حکم به زبان سوئدی است و ۴۵ روز ترجمه آن به فارسی به طول می انجامد. در این پرونده زبان شاکی و متشاکی فارسی است اما حکم سوئدی صادر می شود که نهایتا این حکم توسط خبرنگاران به فارسی ترجمه شد و دادگاه نتوانسته بود این اقدام را انجام دهد.

مهم ترین اعتراض ما عدم صلاحیت دادگاه سوئد در بررسی چنین پرونده ای است. این دادگاه نمی تواند تنها استنادات و حرف های یک طرف را بشنود و دادرسی را از شاکیان بپذیرد و برای طرف مقابل خود را ناتوان نشان بدهی، این یک دادرسی بی طرفانه نیست.

خبرنگار: چرا شاهدان حمید نوری در دادگاه سوئد حاضر نشدند؟

نوری: در برگزاری دادگاه بدوی پدرم در کشور سوئد خیلی از موارد نقض شد از جمله اجازه حضور شاهدین است.

از دی ماه سال گذشته دادگاه های تجدید نظر پدرم آغاز می شود. تمهیداتی برای ارائه شهود به دادگاه را آغاز کردیم. پذیرش این خواسته ما از سوی دادگاه بسیار دیر انجام شد. ۵ سپتامبر سال جاری دادگاه پدیرفت که شهود ما بتوانند شهادت بدهند، بلافاصله دادستان تهدید کرد که اگر شهود حمید نوری به سوئد بیایند، دستگیر خواهند شد. با این تهدید عملا امکان شهادت از بین رفت.

در ادامه برای شهادت شهود به صورت آنلاین اقدام کردیم ، نامه نگاری کردیم، یک ماه ترجمه ۱۰ خط نامه به طول انجامید. پس از یک ماه ترجمه این نامه به دست ایران رسید، درست تنها ۲ روز مانده تا موعد شهادت شهود ما.

زمانی که ترجمه یک نامه یک ماه به طول انجامیده، آیا می توان طی ۲ روز فضای مناسب برای شهادت شهود که مورد تائید دادگاه سوئد باشد و.. را فراهم کرد؟ عملا این امکان وجود نداشت و ادعای ما این است که دادگاه سوئد عملا امکان شهادت شهود ما را حتی به صورت آنلاین از بین برد.

در ادامه اتفاقات عجیب دیگری همانند ضرب و شتم پدرم، مدارکی که به زحمت پدرم برای دفاع از خود مهیا می‌کرد را از پدرم به بهانه اینکه این مدارک باید در کُمد نگهداری شود، می‌گرفتند. اما زمانی که پدرم آن‌ها را مطالبه می‌کرد، می‌گفتند گم شده! چندین هزار صفحه لایحه‌هایی که پدرم در دفاع از خود نوشته بود را به راحتی عنوان می‌کردند که گم شده! پدرم در آخرین جلسه دادگاه بدوی نسبت به گم شدن لوایح خود اعتراض کرد.

این موضوعات برای مردم ما بسیار عجیب است؛ همیشه از کشورهایی همانند سوئد، کشورهای باغ اروپا یک تصویر خوب به نمایش گذاشته شده اما ما که در میدان با آن‌ها مواجه بودیم، شاهد یک فاجعه بودیم و هستیم.

خبرنگار: موضوع شکنجه روحی و روانی حمید نوری در سوئد چیست؟

نوری: از جمله اتفاقات ناگوار دادگاه این است که دادگاه سوئد تمهیداتی باید بیاندیشند؛ این دادگاه فردی را در بازداشت کرده که اکنون حدود ۶۲ سال سن دارد، روزی که پدر من دستگیر شد، چشم‌هایش ضعیف بود، عینک داشت اما به مرور و عدم رسیدگی سوئدی‌ها چشم های پدرم ضعیف‌تر شده و نمی‌توانند نزدیک را به خوبی ببنید و در خواندن لوایح و اوراق با چالش مواجه است؛ طی این چهار سال چشم پزشک پدرم را معاینه نکرده و پدرم را مسخره می‌کنند که عینک داری دیگه! دادگاه سوئد عنوان میکند نیاز به چشم پزشک پدرم یک بهانه است.

تنها این مورد نیست، از سلول انفرادی تا هم بندی با یک بیمار روانی در همان سلول انفرادی که به تعبیر پدرم انفرادی در انفرادی است، از دیگر چالش هایی است که با آن مواجه بودیم.

عدم ارتباط با خانواده یکی از مهمترین نکاتی که درباره پدرم مطرح است. روز گذشته شاهد انتشار تصاویر و ویدئو هایی از زندانی های در ایران بودیم که با دوستان خود تماس میگیرند و شعر و آهنگ می خوانند و مدعی هم هستند شرایط زندان بسیار سخت است؛ اما پدرم اجازه صحبت با من، مادر و نوه‌های خود را نیز ندارد. این چه استانداردی است؟! اگر پدر من با مادر ۸۰ ساله خود صحبت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

این موارد خوشایند نیست و خلاف ادعاهایی است که همیشه داشتند.

خبرنگار: نظر شما به حکم دادگاه تجدید نظر چیست؟

نوری: شاهد تلاش افرادی بودیم که ارتباط بین مردم و کشورها برای آدم هایی که نیت پاکی ندارند، از بین نرود؛ اما متاسفانه این اتفاق افتاد.

قطعا ما اعتراض می‌کنیم و روند حقوقی را از طریق وکلای خود پیگیری می کنیم؛ طبعا تبعات سنگینی خواهد داشت. قطعا سوئدی ها می دانند که این رفتار ظالمانه بی پاسخ باقی بماند.

اینگونه نیست که به راحتی و بدون شنیدن ادله ظلم کنند. زمانی که ساختارهای حقوقی از سوی یک کشور رعایت نشود، به مرور دیگر جوامع و افراد به روش‌های دیگری برای احیای حق خود روی می‌آورند.

ما چهار سال است که تلاش می‌کنیم که قاضی پرونده و دیگران را متوجه کنیم که مسیر اشتباهی می‌روند؛ ما همچنان هم تلاش می‌کنیم که از ادامه این مسیر جلوگیری شود.

قطعا سوئدی‌ها می‌دانند که پدر ما را بدون مستندات و با کمترین و ضعیف‌ترین ادله محکوم می‌کنند؛ قطعا راه عبور را بسته‌تر می‌کند؛ با این وجود ما ادامه خواهیم داد و نسبت به این رای در دادگاه‌های بین‌المللی و بالادستی اعتراض خواهیم کرد. ما امیدوار بودیم که عقلای سوئد این روال سوئد را قطع کنند.

خبرنگار: با توجه به روند برگزاری دادگاه تجدیدنظر، انتظار چنین حکمی را داشتید؟

نوری: قطعا ما محکم تر از گذشته ادامه خواهیم داد. روش برخورد با این روش فریبکار را هم بلد هستیم و باید جلوی این افراد ایستاد.

افراد بی طرف و حتی کسانی ک با جمهوری اسلامی ارتباط خوبی ندارند، پس از مطالعه پرونده عنوان می کنند که ادله های عنوان شده از سوی دادگاه بسیار کم و ضعیف است. این یک دادگاه بین المللی است ؛ در این دادگاه نباید ادله هایی که در یک جلسه حل اختلاف مطرح می شود، استناد کرد.

دادگاه حمید نوری با تناقضات زیادی برگزار شد. از ابتدا عنوان کردیم که این دادگاه یک دادگاه فرمایشی و سیاسی است و یک دادگاه حقوقی نیست.

حُسن ادامه روند حقوقی دادگاه حمید نوری، رسوا گری دستگاه فضائی سوئد است. همانگونه که انسانیت رژیم صهیونیستی در غزه رسوا شده؛ کشوری که مدعی رعایت حقوق بشر است نیز در یک دادگاه سیاسی و تحت فشار و بدون شنیدن ادله کسی رسوا شود.

وزیر سابق سوئد که وکیل تسخیری پدرم بود، عنوان می کرد که هیچ نکته ای درباره آقای حمید نوری در این پرونده وجود ندارد و تمامی نکات مطرح شده یکسری ادعا است.

امروز، روزه رسوا شدن کشور سوئد است؛ اگر امروز پدر ما بدون هیچ دلیلی محکوم می‌شود، یک روز دیگر بنا به سفارش یک گروه و فرد و… این اتفاق برای یک نفر دیگر خواهد افتاد و ما روزی شاهد این خواهیم بود که این روال های فرمایشی دامن خیلی از افراد دیگر را نیز خواهد گرفت و دیگر برای پشیمانی دیر است.

خبرنگار: آقای شهبازی! تحیل شما از این استانداردهای دوگانه کشورهای مدعی حقوق بشر چیست؟

محمدصادق شهبازی:طی پنج سطح می توان سیاسی بودن این دادگاه را بررسی کرد. نخست اینکه این دادگاه صلاحیت بررسی این پرونده را نداشته و ندارد. این دادگاه به مسئله داخلی یک کشور در مقابله با تروریستم وارد شده و همچینن فرآیند های لازم در این دادگاه نیز طی نشده است.

مسئله دوم نقض حاکمیت ملی کشورهای دیگر است. سوئد در پرونده ای ورود کرده که در خصوص کارمند سابق سیستم قضائی یک کشور دیگر است و این فرد را برای مقابله با تروریسم محاکمه کرده است. م

سئله سوم، دادرسی عادلانه است. در دادگاه حمید نوری ما شاهد یک دادرسی عادلانه نبودیم و نیستیم. شیوه دستگیری آقای نوری، شیوه عدم تفهیم اتهام در زمان درست، شیوه برخورد با حمید نوری (ایشان ۵۰ ماه در انفرادی است، از دسترسی به پزشک محروم بود، برای دستیابی به وکیل با مشکلاتی مواجه بود، در دسترسی به پرونده و دیدن حکم چالش داشت‌، حتی دادگاه سوئد برای حضور شهود آقای نوری در دادگاه مانع ایجاد کرد و فرآیند را به گونه ای طی کرد که امکان ادا کردن شهادت وجود نداشت و…).

مسئله چهارم، مسئله نقض حقوق بشر است. برخوردهایی که با آقای نوری در زندان صورت گرفت اعم از نیاز به پزشک، نیازهای جسمی، شکنجه های روحی و شکنجه های سفید و… همگی بیانگر نقض حقوق بشر است و نشان می‌دهد که این دادگاه ، یک دادگاه عادلانه نبود.

مسئله پنجم نیز، مسئله حمایت از تروریسم است. شاکیان پرونده یک گروه تروریستی است که سال‌های متمادی در اتحادیه اروپا و در دیگر نهادهای بین‌المللی و از نظر دستگاه‌های قضایی دیگر کشورها به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است و اکنون دولت سوئد برای این گروهک تروریستی فضایی را ایجاد کرده است که به عنوان مدعی و شاکی از کسانی که برای انجام عملیات‌های تروریستی آن‌ها مانع ایجاد کرده، شکایت کند.

این گروهک تروریستی ۱۷ هزار نفر را کشته اند و به بخش زیادی از این کشتار معترف هستند. این افراد در حاشیه دادگاه حمید نوری نیز ابائی از اظهار این موضوع نداشتند.

از روز نخست فرایند دادگاه سوئد یک فرایند سیاسی و با یک هدف سیاسی بود.

همچنین برگزاری این دادگاه با دنبال ایجاد فشار به ایران بود؛ دولت سوئد با این اقدام خود طی سال های اخیر نشان داد که یک دولت مستقل نیست و در پرونده های مختلف اعم از حقوق بشر، پرونده های مربوط به بیماران خاص و… نشان داد که دنباله رو آمریکا است و این فرایند با ادعاهای اتحادیه اروپا، سوئد و رهبران غربی همخوانی ندارد.

در این روند نقض پیاپی حقوق بشر، حمایت از گروهک تروریستی را شاهد هستیم و سوئد مجبور است در دراز مدت نسبت به آن پاسخگو باشد. زمانی که این برخوردها رویه شود از ارزش و اعتبار دادگاه های سوئد کاسته می شود و زیر سوال می‌رود و دادگاه های سوئد در دنیا به عنوان دادگاهی که دادرسی عادلانه را رعایت نمی کند، مشهور می‌شود.

امروز سوئد به عنوان کشور حامی تروریست شناخته می شود، زمانی که این کشور اجازه میدهد این تروریست ها آزاده در سوئد فعالیت کند بلکه در دادگاه به رسمیت شناخته می شوند، طبیعتا مشروعیت زایی برای این گروه تروریستی می شود در نهایت کشور سوئد بهشتی برای تروریست ها خواهد شد و این کشور باید منتظر تبعات این اقدام خود باشد.

زمانی که این تروریست ها در فرانسه بودند، به علت اقدامات خارج از چهارچوبی که انجام دادند، فرانسه مجبور به دستگیری مریم رجوی شد. متضرر اول این اقدامات سوئد، مردم این کشور است.

خبرنگار: آقای نوری به نظر می‌رسد باوجود چهار قاضی در پرونده پدر شما اصل برائت نیز رعایت نشد؟

امروز یک اتفاق ویژه ای را شاهد بودیم؛ بسیاری به ما گفتند که اشتباه می‌کنید با روند حقوقی این موضوع را پیگیری می‌کنید ما در پاسخ می گفتیم شاید یک نفر ذره ای انصاف داشته باشد.

بر اساس اصل برائت، افراد پاک هستند و کسی که مدعی غیر از پاکی فرد است باید ادعای خود را ثابت کند، در دادگاه حمید نوری روال برعکس بود. پدر من را گرفتند و گفتند تو مجرمی، ثابت کن که مجرم نیستی!

امروز پدر من با تحمل حبس ابد خود، آبروی سوئد را می‌برد. شاید ظاهر ما برای تایید حکم حبس ابد پدرم ناراحت باشد اما باطن ما از یک چیز خوشحال است، ما با دنیا نشان می‌دهیم که طبل رسوایی این کشورها زده می شود، کشورهایی که ادعاهای زیادی داشتند اما امروز حتی اصل برائت را رعایت نکردند.

خبرنگار: پیام شما به عنوان فرزند کسی که حقش ضایع شده و این چنین مورد ظلم واقع شده چیست؟

پیامی که من به عنوان فرزند آقای نوری دریافت میکنم، این است که سوئدی ها قائل به ادامه روند حقوقی نیستند و به دنبال این هستند که دادگاه را با یک بحث سیاسی و فرمایشی پیش ببرند، حتما اهدافی دارند‌.

تمامی ادله های حقوقی به صورت متقن از سوی ما ارائه شد؛ شاکیان نتوانستند پاسخگوی دفاعیات ما باشند؛ بعید می دانم سوئد به اهداف خود دست پیدا کند.

حتما از دادگاه های بالاتر از دادگاه محلی سوئد پیگیری خواهیم کرد و سراغ دادگاه های بین المللی خواهیم رفت و تمامی ادله خود را در دادگاه های بین المللی ارائه خواهیم کرد و بی شک رسوایی بزرگتری برای نظام حقوقی سوئد در پیش است و به هیچ کدام اهدافی که در ذهنشان است، دست پیدا نخواهند کرد. خوشحالی منافقین از حکم امروز طولانی نخواهد بود.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا