ایرانجهان

رئیسی: حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نیست

رئیسی: حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر آمریکا دست از دخالت در کشورهای منطقه خلیج فارس و مناطق مختلف جهان بکشد وضعیت کشورهابیش از گذشته حسنه خواهد شد، گفت: دخالت و حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نیست.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در نخستین بخش از برنامه‌های سفر خود، با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی به صورت صریح و رو در رو گفت‌وگو کرد.

در این نشست مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن پست، نیوزویک، پولوتیکو، رویترز و ان‌بی‌سی سؤالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونسیتی و ادعای فروش سلاح به روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین مطرح کردند و رئیس‌جمهور نیز به سؤالات آنان پاسخ گفت.

رئیسی در ابتدای این نشست از رسانه‌های حاضر خواست، اقتضای کار حرفه‌ای رسانه‌ای را در شناخت و بیان حقایق جامعه ایرانی رعایت کنند.

رئیس‌جمهور درباره موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و همچنین تبادل زندانیان، با بیان اینکه این اموال بلوکه شده متعلق به مردم ما بوده و در جهت رفع نیاز آنان نیز استفاده خواهد شد، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا را اقدامی بشردوستانه توصیف کرد و گفت: قطعا هر گامی در جهت عمل به تعهدات برداشته شود، برای ما اعتمادساز خواهد بود.

رئیسی درباره مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، نقض مکرر تعهدات از جانب آمریکایی‌ها را موجب ایجاد فضای بی‌اعتمادی در مذاکرات عنوان کرد و با اشاره به اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم انحراف فعالیت صلح‌آمیز هسته ایران در 15 گزارش فصلی این آژانس، تصریح کرد: در جریان توافق هسته‌ای تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و آمریکا و کشورهای اروپایی نقض عهد کرده و به تعهدات خود عمل نکردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: حال، این آمریکایی‌ها هستند که باید از دولت خود بپرسند که چرا با وجود اجرای تعهدات از سوی ایران و عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای، همچنان سیاست فشار و تحریم علیه ایران ادامه دارد؟

رئیسی در ادامه توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه را از جمله سیاست‌های محوری دولت خود دانست و تأکید کرد: آنچه موجب بروز برخی اختلالات در روابط کشورهای منطقه شده، دخالت بیگانگان از جمله آمریکا بوده است.

رئیس‌جمهور گفت: حضور آمریکایی‌ها در منطقه به هیچ‌وجه امنیت‌ساز نخواهد بود، همانگونه که عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی از سوی رژیم صهیونیستی برای این رژیم ایجاد امنیت نخواهد کرد.

رئیسی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها به‌دنبال حل واقعی مسئله فلسطین هستند، پس از 70 سال اشغالگری، کودک‌کشی و ویرانگری رژیم صهیونسیتی به دمکراسی روی بیاورند و حق تعیین سرنوشت را به ملت فلسطین واگذار کنند، افزود: مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی ساکن فلسطین برای تعیین سرنوشت این کشور که اولین بار از سوی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی مطرح شد، حتما به اشغالگری و ظلم به مردم فلسطین پایان خواهد داد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اغتشاشات پاییز سال گذشته در ایران نیز اشاره کرد و گفت: آنچه شما باید بدانید آن است که آمریکا و برخی کشورهای غربی با سوء‌محاسبه تصور کردند اگر بخشی از اغتشاشات در ایران را مدیریت کنند، به اهداف خود خواهند رسید، غافل از اینکه ملت ایران با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان نظم و امنیت کشور همراهی نکردند و این توطئه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با شکست مواجه شد و یک پیروزی دیگر به نام ملت ایران به ثبت رسید.

رئیسی در ادامه با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی، تصریح کرد: پیشنهاد من به شما مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدیدنظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه، عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته را اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: عدم توجه مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندین در روز 25 شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیسی طرح مسائلی نظیر حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و غرب را صرفا بهانه‌هایی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل عنوان کرد و گفت: در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم آمریکا توسط نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند و در همین روزهای اخیر خانم بارداری صرفا به خاطر ظن سرقت توسط پلیس آمریکا کشته شد، چرا رسانه‌های آمریکایی در برابر این جنایات سکوت می‌کنند؟

رئیس‌جمهور افزود: چرا سال‌ها تعرض به حقوق رنگین‌پوستان، منع دختران محجبه از تحصیل در فرانسه، وجود صدها کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی و 20 سال قتل و کشتار و ویرانگری آمریکا در افغانستان تحت عنوان حقوق بشر از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد سوال واقع نمی‌شود؟

رئیسی در ادامه با اشاره به اتهام‌زنی‌های مکرر به جمهوری اسلامی ایران درباره فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین، با بیان اینکه به‌رغم اعلام آمادگی ایران برای پذیرش اسناد متقن در این زمینه تاکنون هیچ سندی از سوی اوکراینی‌ها ارائه نشده است، تصریح کرد: روابط ایران با روسیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و دفاعی از سال‌ها پیش از جنگ اوکراین آغاز شده و هرگونه تعامل و تبادلی میان دو کشور در زمینه دفاعی نیز مربوط به قبل از جنگ اوکراین است.

رئیس‌جمهور با تأکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای وساطت میان اوکراین و روسیه و پایان دادن به این جنگ، اظهار کرد: آمریکایی‌ها هم به جای دمیدن بر آتش این جنگ برای فروش سلاح بیشتر، در مسیر پایان یافتن آن تلاش کنند.

رئیسی در پایان، حقیقت‌جویی و بیان حقایق را از ملزومات کار حرفه‌ای رسانه‌ها بر شمرد و گفت: در جریان اغتشاشات سال گذشته ایران، ظرف 48 هفته بیش از 136 هزار دروغ در رسانه‌ها علیه ایران تولید شد که با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا