ایرانجهان

داغ‌شدن تنور انتخابات در شب حضور منتقدان دولت

داغ‌شدن تنور انتخابات در شب حضور منتقدان دولت

برخی از فعالان سیاسی که در نشست شب گذشته با رئیس جمهور حضور داشتند معتقدند که چنین نشستی بیانگر آن است که احزاب مختلف علیرغم برخی انتقادات، برای برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفندماه هم نظر هستند.

«تا حالا جلسه‌ای با این تنوع ندیده بودم» این را محمدعلی ابطحی بعد از نشست شب گذشته دبیران احزاب سیاسی با رئیس جمهور می‌گوید، کسی که در دوران ریاست جمهوری اصلاحات، معاون رئیس جمهور بود و‌ هم اکنون عضو مجمع روحانیون مبارز.

انتقاد از بی‌توجهی روحانی به احزاب

محسن هاشمی هم البته در همان زمان برگزاری جلسه از رئیس جمهور برای برگزاری چنین نشستی قدردانی می‌کند و ضمن گلایه از بی‌‌توجهی روحانی به درخواست خانه احزاب می‌گوید که تلاششان برای حضور رئیس‌جمهور سابق در نشست خانه احزاب، بی‌ثمر بوده است.

هم‌نظر بودن احزاب مختلف برای برگزاری انتخاباتی پرشور

برخی از فعالان سیاسی که در نشست با رئیس جمهور حضور داشتند معتقدند که چنین نشستی بیانگر آن است که احزاب مختلف علیرغم برخی انتقادات و مطالب جدی و صریحی که بیان کردند، برای برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفندماه هم نظر هستند. غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف هم در نشست می‌گوید که « باید مانند دوران جنگ که بر روی جنگ اختلاف نداشتیم، امروز هم کمک کنیم تا انتخابات پرشور برگزار و مسائل و مشکلات حل شود.»

استقبال دولت از حضور سلایق مختلف در مجلس

آیت الله رئیسی رئیس جمهور هم در این نشست به برگزار «انتخابات پرشور» تاکید می‌کند و «حضور سلایق مختلف» در مجلس را باعث هم‌افزایی در مسیر پیشبرد کشور می‌داند. رئیسی همچنین می‌گوید که «دولت نه تنها از حضور سلایق مختلف در مجلس نگران نیست، بلکه آن را بستری برای شکل‌گیری مجلس قوی می‌داند که می‌تواند تقویت دولت و در نتیجه افزایش قدرت و اقتدار ایران را به دنبال داشته باشد.»

رئیس جمهور پیش از این نشست، در نشست مشترک با استانداران هم به بیان نکاتی درباره انتخابات پرداخته بود و در بخشی از سخنانش که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و فعالا سیاسی قرار گرفته بود گفته بود که « مجموعه دولت در انتخابات پیش‌رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی نیز حمایت نخواهد کرد.» ( سخنان کامل رئیسی را اینجا بخوانید)

بسیاری از چهره‌های سیاسی معتقدند که این سخنان رئیسی به نوعی پیامی برای جریانات سیاسی مختلف است، به این معنی که جریانات سیاسی با قدرت در انتخابات پیش رو حاضر شوند و رقابتی پرشور و سالم را داشته باشند.

وقتی فعالان سیاسی آزادانه نظرات خود را در حضور رئیس جمهور مطرح می‌کنند

اگر چه نشست رئیس جمهور دولت سیزدهم با دبیران احزاب سیاسی که بسیاری از آنها منتقد دولت نیز بوده‌اند در نوع خود کم سابقه است ولی این اولین نشست رئیسی با چهره‌های جریان سیاسی منتقد خود نبود و پیش از این رئیسی نشست‌هایی با فعالان رسانه‌ای و سیاسی اصلاح طلب داشته است که یکی از موارد آن نشست با مدیران رسانه‌ها است که مدیران رسانه‌های اصلاح طلب هم در آن به بیان صریح دیدگاه‌‌ها و مطالب خود پرداخته‌ بودند. مرحوم سیدمحمود دعایی درباره این دیدار می گوید که « همه آزادانه نظرات و درددل‌های خود را مطرح کردند و لکنت زبانی بر هیچکس در این نشست حاکم نبود.»

حضور فعال احزاب مختلف در انتخابات اسفند

حدود دو ماه تا انتخابات باقی مانده و در میان کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کرده اند چهره‌های مختلف سیاسی حضور دارند به گونه‌ای که حسین مرعشی در نشست خبری اخیر خود گفته که ۱۸۰ نفر از جبهه اصلاحات در حوزه‌های انتخابیه کشور ثبت نام کرده‌اند.

نشست دبیران احزاب با رئیسی شب گذشته از حدود ساعت ۱۹ آغاز شد و تا بعد از ساعت ۲۲ به طول انجامید. رئیس جمهور در این نشست میزبان ۵۰ نفر از دبیران کل احزاب، روسای ائتلاف‌های سیاسی و فعالان سیاسی مستقل، اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدال و … بود.

مجید انصاری، زهره الهیان، و مسعود پزشکیان، اسدالله بادامچیان، علی مطهری، مالک شریعتی، مصطفی کواکبیان، حسین الله‌کرم، محمدباقر نوبخت، عبدالحسین روح‌الامینی، علی ربیعی، سید نظام‌الدین موسوی، محسن هاشمی، قدرت‌علی حشمتیان، سید حسین مرعشی، سید محمدصادق محصولی، محمدعلی ابطحی، ابوالقاسم جراره، مسعود زریبافان، محمدعلی وکیلی، جواد امام، حمید رسایی، حسین کمالی، محمد هاشمی و غلامعلی حدادعادل از کسانی بودند که در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا