اصفهان

عملیات باستان‌شناسی محور تاریخی کمر زرین اصفهان آغاز شد

عملیات باستان‌شناسی محور تاریخی کمر زرین اصفهان آغاز شد

اصفهان- ناظر طرح باستان‌شناسی محور تاریخی کمر زرین اصفهان از آغاز عملیات کاوش باستان‌شناسی در این محور تاریخی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ، هادی الله‌یاری اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده میان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری اصفهان، عملیات مسطح سازی محور تاریخی کمر زرین و میدان امام علی (ع) (عتیق) از حدود ۲ سال قبل آغاز شد.

ناظر طرح باستان‌شناسی محور تاریخی کمر زرین اصفهان ادامه داد: با توجه به نیاز به گودبرداری در این محور به‌منظور عبور تأسیسات شهری، در این محدوده مقادیری تکه‌های سفال کشف شد که این نکته نشان‌دهنده وجود بخشی از تاریخ کهن اصفهان در لایه‌های زیرین محور تاریخی کمر زرین بوده است.

وی افزود: در تاریخ ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری عملیات عمرانی به‌ویژه گمانه‌های ایجادشده توسط اداره آب و فاضلاب اصفهان متوقف و پس از توافقات اداره‌کل و شهرداری اصفهان مقرر شد تا ادامه کار منوط به انجام عملیات کاوش باستان‌شناسی شود.

الله یاری تصریح کرد: با توجه به درخواست اداره‌کل و صدور مجوز عملیات کاوش اضطراری در گذر کمر زرین توسط پژوهشکده میراث‌فرهنگی کشور، عملیات کاوش باستان‌شناسی با مساعدت شهرداری اصفهان و با همکاری اساتید و دانش‌آموختگان دانشگاه هنر اصفهان و با نظارت و همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از امروز آغاز و تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

محور تاریخی کمر زرین اصفهان در محور تاریخی شمال شرق شهر تاریخی اصفهان واقع‌شده است. شواهد موجود حاکی از حیات اجتماعی ایرانیان در این محدوده تاریخی از پیش از دوران اسلامی بوده و سپس در اوایل دوران اسلامی به‌ویژه سده‌های پنجم و ششم هجری قمری، خصوصاً دوران اقتدار سلاطین ترک‌تبار سلجوقی، این محدوده از اصفهان به‌واسطه وجود آثار تاریخی متعدد از شکوه و آبادانی برخوردار بوده است./خبرگزاری مهر

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا