ایرانجهان

چرا عضویت ایران در «بریکس» مهم است؟

چرا عضویت ایران در «بریکس» مهم است؟

جهان قوی منهای سلطه دلار، جای جذابی برای کشورهای درحال توسعه است؛ بویژه آنهایی که تحریم شده اند ناگزیر باید مسیر تاریخ را تغییر دهند، از همین رو عضویت ایران در «بریکس»، یک رویداد تاریخی محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا | عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در گروه «بریکس» امروز توسط «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، اعلام شد. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل، سیاسی و اقتصادی معتقدند موفقیتی مهم و استراتژیک برای کشور است.

دستاوردی بزرگ در سیاست خارجی دولت

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در این باره گفت: پس از سازمان شانگهای، عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی بریکس، موفقیتی راهبردی و دستاوردی بزرگ در سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی محسوب می شود.

وی ادامه داد: این مسئله خط بطلانی بر تحریم‌ها و منزوی ساختن ایران سربلند و فرصتی برای گسترش روابط سیاسی و مبادلات تجاری است.

پیوستن ایران به بریکس در بعد بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم است

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه معتقد است که پیوستن ایران به بریکس همچون پیوستن ایران به شانگهای در بعد بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

« جنبه بین‌المللی سیاست خارجی دولت سیزدهم مبتنی بر این است که ایران بتواند جایگاه شایسته خودش در مناسبات بین‌المللی را پیدا کند» این را معاون سیاسی وزیر امور خارجه در یک برنامه تلویزیونی گفت و تاکید کرد که « دولت تلاش دارد بتواند نقش موثر در ساختارها و سازوکارهای بین‌المللی ایفا کند برای اینکه هم منافع جمهوری اسلامی و ملت ایران تامین شود و هم اینکه بتواند ایده‌های خودش را در عرصه مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی عرضه کند و به ثمر بنشاند.»

اقدامی مهم در سطح بین المللی و منطقه ای

علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از توسعه همکاری های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس و عضویت کشورمان در این اتحاد مهم و نوظهور اقتصادی، ابراز خرسندی می کند و می گوید: مجموعه بریکس گام های مهمی از جمله افزایش تعداد اعضای آن را در جهت عملیاتی شدن اهداف تاثیرگذار این مجموعه اقتصادی برنامه ریزی کرده اند که بسیار ارزشمند خواهد بود و عضویت دائم ایران در بریکس نیز در سطح بین المللی و منطقه ای بسیار مهم و تأثیرگذار است.

ولایتی همچنین تاکید می کند: پس از جنگ جهانی دوم دولت توسعه طلب آمریکا با جایگزین کردن دلار و تبدیل آن به پشتوانه ارزی که پیشتاز استثمار اقتصادی و تحمیل های سیاسی بود، تلاش کرد که سلطه خویش را بر دنیا توسعه دهد اما اکنون هسته مرکزی بریکس از کشورهای جدید من جمله کشور عزیزمان ایران که در حوزه اقتصاد جهانی فعال هستند دعوت کرده که به عضویت دائم این سازمان اقتصادی درآیند و لذا فعالیت و تلاش های چند جانبه کشورهای عضو می تواند جهش مهمی در پایان دادن به استعمار کشورهای توسعه طلب تلقی می گردد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل معتقد است عضویت ایران اگر به درستی و با دقت مدیریت و اجرایی شود قطعا می توان پیش بینی کرد که در آن استیلای دلار به سر آمده و به تبع آن از سلطه اقتصادی آمریکا کم خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران از این اقدام مثبت حمایت نموده و همکاری های خود را توسعه خواهد داد.

آینده اقتصاد جهان در حال تغییر به سمت نظم غیرغربی

حمید پاداش دکترای اقتصاد دانشگاه تهران که به عنوان معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور نیز فعالیت دارد معتقد است که پیوستن ایران به بریکس، یکی از قوی ترین نشانه های تغییر جهت راهبردی آینده اقتصاد جهان به سمت نظم غیرغربی است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هر چه زمان می گذرد کشورهای زیادی به پویش تضعیف ساختار اقتصاد دلاری می پیوندند و حرکت جهان قوی منهای سلطه دلار، جای جذابی برای کشورهای درحال توسعه است؛ بویژه آنهایی که تحریم شده اند ناگزیر باید مسیر تاریخ را تغییر دهند. از همین رو عضویت ایران، یک رویداد تاریخی محسوب می‌شود.

بریکس جایی است که فرصتهای زیادی برای توسعه براساس منافع مشترک و تعامل متقابل وجود دارد.

بریکس را ۵ اقتصاد نوظهور جهان تشکیل دادند وهدف اصلی آن توسعه گفتمان غیرآمریکایی برای مدیریت اقتصادهاست.

کشور موجود بریکس، ۴۲درصد جمعیت جهان را دارند و ۲۶درصد تولیدناخالص جهانی متعلق به آنهاست. ضمن اینکه از ۴قاره جهان دورهم جمع شدند، با ۳کشور دارای بمب هسته ای و ۲عضو دارای حق وتو.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور ضمن اشاره به ساختار بریکس تاکید می‌کند: اکنون فرصتهای زیادی برای گسترش روابط اقتصادی وسیاسی برای ما فراهم می شود.درمحیط امنی که از امریکا و مدل غربی توسعه خبری نیست و درعین حال، فراتراز اتحادهای منطقه ای محدود است. جایی که ۳کشور خاورمیانه ای دیگر هم حضوردارند ومی تواند فصل نوینی درتعامل ایران باعربستان،امارات و مصر باشد./خبرگزاری فارس

پایان پیام/

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا