ایرانجهان

رئیسی: حسرت اختلاف میان دولت و مجلس را به دل دشمنان می‌گذاریم

رئیسی: حسرت اختلاف میان دولت و مجلس را به دل دشمنان می‌گذاریم

رئیس جمهور در نشست مشترک دولت و مجلس گفت: الگوی مناسب بین دولت و مجلس همراهی و هماهنگی است و حسرت اختلاف میان دولت و مجلس را به دل دشمنان می‌گذاریم.

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز سه شنبه 14 آذر در نشست مشترک دولت و مجلس که به مناسبت روز مجلس برگزار شده بود، گفت: این جلسه را که مجلس شورای اسلامی با دولت مشترکا برگزار می کند را مبارک می‌دانم چراکه تبادل نظر بین دولت و مجلس بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: مسئولیت همه ما مشترک است به تعبیر معروف در یک کشتی سوار هستیم. داوری مردم هم همینطور خواهد بود اگر موفقیتی در کشور کسب شود به پای همه گذاشته خواهد شد اگر کاستی باشد توقع آن از همه خواهد بود که چرا فلان کاستی رخ داده است.

رئیسی ادامه داد: شما در حوزه های انتخابیه مورد سوال مردم هستید ما هم وقتی به استان ها می رویم همواره سوال مطرح است هم مردم خوبی ها را می بینند و موجب تشکر و تقدیر آنهاست و هم کاستی ها آنها را رنج می دهد تمام تلاش شما و ما مشترکا این باید باشد که کاستی‌ها را رفع و نیازها را مرتفع کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در بودجه ‌ریزی اصلی وجود دارد اینکه هزینه ها و درآمدها واقعی دیده شود دو فرآیند در این مسیر وجود دارد اول برای دولت است بعد مجلس و شورای نگهبان. هم نیازها باید واقعی دیده شوند و هم رفع نیازها دنبال شود. ما هم در دولت تمام تلاشمان این است که نیازهای واقعی که در کشور دیده شده است دنبال شود.

وی گفت: طبیعتا در کنار این نیازها به دلیل اینکه ممکن است به میزان تقاضا در بعضی از حوزه ها عرضه نداشته باشیم باید براساس اولویت عمل کرد. دولت باید اولویت ها را بگوید مجلس هم در زمان بررسی اولویت ها را مدنظر قرار دهد.

رئیسی گفت: طبیعتا اولویت ها مورد توجه همه ماست در مواردی که تشخیص دولت، در میدان این است که امری فوری وجود دارد و باید با کسب مجوز از مجلس کار ادامه پیدا کند، برای چنین شرایطی قانون اساسی «فوریت» را پیش‌بینی کرده است؛ هم دو فوریت را پیش بینی کرده هم سه فوریت را، چراکه در امور اجرایی ممکن است مجری با تنگنا و مشکلی مواجه شود. برخی از مسایل و حوادث را داریم که فوریت ها را ایجاب می‌کند. این فوریت ها برای برون رفت از تنگناهاست.

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی و نظام ولایت فقیه بن بستی وجود ندارد باید نیاز را بشناسیم مشکل را خوب بدانیم اگر مسأله شناسی صورت بگیرد و راهکارهای حل مسأله به خوبی شناخته شود، مسأله حل می‌شود.

رئیسی تاکید کرد: در دولت معتقدیم اگر چاله‌ای در مسیر مشاهده کردیم باید آن را چاره و اگر مسأله ای دیدیم آن را حل کنیم.

وی با بیان اینکه حسرت اختلاف میان دولت و مجلس را به دل دشمنان می‌گذاریم، افزود: الگوی مناسب بین دولت و مجلس همراهی و هماهنگی است. این بدین معنا نیست که نماینده انتقاد نکند، بلکه نقد مصلحانه به دولت کمک می‌کند.

رئیس جمهور افزود: همیشه در دولت تاکید می کنم نباید از کنار مسائل عبور کنیم. پروژه ای مدتها مانده است این باید حل شود نمی شود از کنار مسأله بگذریم. نهضت به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام را در دولت آغاز کردیم و معتقدیم باید با قدرت ادامه یابد.

وی تاکید کرد: برای اینکه بخواهیم کارخانه‌ای بسازیم باید اقدامات زیادی انجام دهیم از قبیل ساخت سوله، واردات دستگاه و… خب وقتی کارخانه ای وجود دارد و از مشکلی رنج می برد مشکلش را برطرف کنیم تا در خط تولید قرار بگیرد. تمام کردن کارهای نیمه تمام اصلی عقلانی است و موجب رونق تولید و اشتغال می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما و شما با توجه به منابع کشور باید نظام عادلانه پرداخت را پی ریزی کنیم که هرکسی به حقش برسد، تصریح کرد: نظام پرداختی‌ای در کشور داریم که اقشار مختلف باید زندگی اشان اداره شود، دولت و مجلس باید نظام عادلانه پرداخت را نسبت به همه دنبال کنند تا اقشار مختلفی که به شما مراجعه می کنند اعم از اساتید دانشگاه، کارمندان و معلمان و… شانشان رعایت شود چرا که ما نسبت به آنها وظیفه داریم.

رئیسی گفت: باید در نظر داشته باشیم ۸۵ میلیون نفر در کشور هستند که همه آنها باید در برنامه ریزی های ما دیده شوند ما مسئول توجه به عموم مردم هستیم. نظام عادلانه پرداخت می تواند با کمک مجلس پی‌گیری شود.

وی افزود: حتما مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم نه از طریق رکود دو راه وجود دارد مهار تورم با رکود یا مهار تورم با رشد تولید، آقا فرمودند مهار تورم همراه با رشد تولید باشد. توجه به تولید مورد تاکید دولت است و بسیار اهمیت دارد. بعضی از مباحث در کمیسیون های تخصصی یا صحن علنی مجلس مطرح می‌شود اما برخی دیگر از مسایل برای اینکه انتظارات تورمی پیش نیاورد بهتر است به جلسات تخصصی یا غیرعلنی موکول و نتیجه به مردم منتقل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اداره امور کشور باید بر مبنای ثابت باشد و براساس قانون باشد، افزود: هرجا تفسیر قانون مختلف باشد طبیعتا باید تفسیر قانون را خواست.

رئیسی در مورد فرمانداران و استانداران تصریح کرد: دولت و وزارت کشور مجری انتخابات است ناظر انتخابات شورای نگهبان است کسانی که صلاحیت ها را بررسی می‌کنند هیات های اجرایی هستند و نهایتا هیات های نظارت، بخشداران فرمانداران استانداران دخالتی در مورد صلاحیت افراد نباید داشته باشند داوطلبی هم اگر اعتراض دارد به مبادی ذی‌ربط مراجعه کند در دولت هم اعلام کردیم اصل بر صلاحیت است.

رئیسی تصریح کرد: الگوی مناسب بین دولت و مجلس همراهی و هماهنگی است. این بدین معنا نیست که نماینده انتقاد نکند، بلکه نقد مصلحانه به دولت کمک می‌کند. بارها اعلام کردیم نقد منصفانه حتما به اصلاح می انجامد نقد منصفانه را باید پذیرا بود و حتما می تواند تاثیر گذار باشد بسیاری در سر می پرورانند که چالشی بین دو قوه مطرح شود تا بگویند اینها با هم دچار اختلاف شدند این را گفته ام بازهم عرض می‌کنم که ضمن حفظ جایگاه نمایندگان مجلس دولت و دستگاه‎های مختلف حسرت روزی را که ببینند اختلافی بین دولت و مجلس دستگاه های کشور به وجود آمده را به دل آنها خواهیم گذاشت. گفت و گو و نشست داریم ممکن است جایی اختلاف نظر باشد اشکالی ندارد با گفت و گو و تعامل بسیاری از مسایل حل می شود مصمم هستیم کار مردم را به عقب نیندازیم و مشکلات مردم را خوب بشناسیم، خوب پی‌گیری کنیم و به نتیجه برسانیم امروز هم اراده دولت و مجلس همین است.

رئیس جمهور اظهار داشت: ما و شما مسئولیت داریم معیشت و‌سفره مردم را یکی از اولویت های جدی تلقی کنیم و بدانیم در دولت مسأله توجه به معیشت مسأله اول و با اولویت دولت است.

وی گفت: نکته ما به مسأله معیشت آن است که امور بر مردم سهل شود تمام تلاش دولت بر این است که این مسأله در زندگی مردم ملموس شود امیدواریم مجموعه اقدامات ما و شما به این بینجامد که وضع معیشت مردم روز به روز بهتر شود و بتوانیم سیاست های مصوب نظام و ابلاغی را با تمام وجود عملیاتی کنیم. بار دیگر روز مجلس را بار دیگر تبریک می گویم.

پایان پیام/خبرگزاری فارس

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا