اجتماعی

تبلیغات غیراخلاقی پزشکان زیبایی را متوقف کنید

تبلیغات غیراخلاقی پزشکان زیبایی را متوقف کنید

یکی از حامیان پویش «جلوگیری از ترویج تصاویر زنان در صفحات مجازی پزشکان زیبایی» گفت: «چندسال پیش یک عمل پروتز سینه داشتم. به پزشک گفتم به هیچ وجه راضی نیستم عکس بدنم حتی بدون چهره جایی منتشر بشود. پزشک قبول کرد اما متاسفانه مدتی بعد عکس بدنم در پیج و کانال پزشک قرار گرفت.»

به گزارش پایگاه خبری شهرضافردا ، بعضی از پزشکان برای تبلیغ خدمات خود و جذب بیشتر افراد، اقدام به انتشار عکس‌های برهنه و نامتعارف از بیماران می‌کنند. به همین دلیل جمعی از کاربران سامانه فارس من با ثبت پویش «جلوگیری از انتشار تصاویر زنان در صفحات مجازی پزشکان زیبایی» به انتشار تصاویر عریان و نیمه‌عریان در صفحات پزشکان زیبایی اعتراض کردند.


استفاده ابزاری از بیماران برای تبلیغ صفحات پزشکی

حنظله یزدانی سردبیر پویش گفت: «متاسفانه وضعیت بد و نامناسبی بر تبلیغات پزشکان زیبایی حاکم است. به این صورت که جراح یا پزشک قبل و بعد از عمل جراحی از بدن عریان بیمار عکس گرفته و در صفحات مجازی مانند اینستاگرام منتشر می‌کند. در بسیاری از تصاویر حتی چهره فرد مشخص است. این کار حتی اگر با رضایت بیمار نیز باشد باز هم به دلیل هنجارشکنی و محتوای برهنه محکوم است. این پزشکان باید به قوانین و عرف جامعه احترام بگذارند. تا کی قرار است این افراد با تخلفات فراوان مانند فرار مالیاتی، زیرمیزی و این بار تبلیغات نامناسب کسب درآمد کنند و به کسی نیز پاسخگو نباشند؟»

پیش از این محسن مصلحی، دبیر شورای عالی نظام پزشکی، تبلیغ در حوزه پزشکی (حتی تبلیغ درباره خدمات) را بنابر قانون و آیین‌نامه تبلیغات مصوبه شورای عالی پزشکی به طور کل ممنوع اعلام کرده بود. به گفته او «در خصوص خدمات پزشکی اطلاع‌رسانی داریم نه تبلیغات». در عمل های زیبایی اگر عکس‌برداری برای تشکیل پرونده پزشکی بیمار بوده و از این جهت ضرورت داشته باشد، همچنان یکسری شروط باید لحاظ شود. اولا چهره و هویت بیمار نباید مشخص باشد. ثانیا در هنگام عکس‌برداری فقط آن عضو عمل شده قابل رویت است و بقیه اعضاء باید پوشیده باشد؛ نه اینکه بدن بیمار در مقابل پزشک عریان شده و عکسبرداری انجام شود و بعد عکس ویرایش شود. درضمن، تمامی این اقدامات با این فرض صحیح است که بیمار کاملا رضایت داشته باشد.

یکی از حامیان پویش درباره مواجهه خود با این موضوع گفت: «چندسال پیش یک عمل پروتز سینه داشتم. به پزشک گفتم به هیچ وجه راضی نیستم عکس بدنم حتی بدون چهره جایی منتشر بشود. پزشک قبول کرد اما متاسفانه مدتی بعد عکس بدنم در پیج و کانال پزشک قرار گرفت. این اتفاق تبعات منفی روحی و روانی فراوانی برای من داشت. باید با متخلفین به شدت برخورد شود؛ برخورد باید حتما شامل جریمه مالی نیز باشد زیرا این دسته از پزشکان به تنها چیزی که اهمیت می‌دهند درآمدشان است.»

سردبیر پویش در پایان گفت: «باید نهاد‌هایی که به این مراکز مجوز می‌دهند نظارت خودشان را بیشتر کنند و دستگاه قضایی و نظارتی باید با آنها برخورد قاطع و شدیدی کنند. این برخورد می‌تواند به شکل جریمه نقدی یا تعلیق از طبابت صورت گیرد.»/خبرگزاری فارس

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا